Jag kan hålla med att det är svårt att se på ytan vilka fördelar Code Share ger. Utifrån perspektivet från "Operating Carrier" och deras både operationella och finansiella perspektiv är kanske fördelen att erbjuda "Code Share" att det ger en avgränsning på hur stor andel en partner får access till av "inventory". Om vi tänker oss som ett exempel att Lufthansa skulle tjäna i snitt på sträckan ARN-FRA:
- 1 000kr på sträckan om någon är i transit med Lufthansa
- 750kr på sträckan om någon är i transit med annat bolag och har köpt Code Share
- 750kr på sträckan om någon är i transit med annat bolag och har köpt LH prefix
- 2 000kr på sträckan om destinationen är Frankfurt
Det här är ett ganska troligt scenario, och det är klart att Lufthansa är ute efter rätt mix av intäkter på rutten. Öppnar Lufthansa upp för i detta fallet LATAM (JJ) att köpa bara på LH prefix, så öppnas hela inventory upp något som kan sänka Lufthansas intäkter på rutten.
Utifrån "Marketing Carriers" perspektiv så utökar code share detta bolags totala försäljning då bolaget kan erbjuda flera destinationer till sina kunder i samarbete med andra. Kom ihåg att mellan 40-60% av ett flygbolags intäkter kommer från avtalskunder. Så här är det viktigt att destinationskartan är stor: erbjuda ett stort nätverk av destinationer till dina kunder.
Det lämnar frågan om vad tjänar resenären/konsumenten på code share. Jag antar att mellan 75-90% av resenärer är "omedvetna". Med "omedveten" inhandlas en resa baserat på pris, tillgänglighet, kanske varumärket och ofta kortaste resväg. Alternativt, inhandlas resan baserat på företagets policy med de regler det medför. Så för en stor majoritet upplever detta som ett ++ eftersom deras inköpskriterier är annorlunda än vad vi här på BC kanske bryr oss om. Många köper utan att veta att man missar extra poäng-intjäning etc..
Jag är pragmatisk och inte dogmatisk. Hade det inte funnits syfte med code share, hade det aldrig funnits är min slutsats. Så i min världen finns det fördelar med code share, men som medveten resenär vet jag att det också finns fallgropar. Med andra ord, grått och ibland trist, men inte svart eller vitt!