Det där har inget med interline att göra. Interline handlar om hur bolag kan skicka bagage mellan varandra.
Det vi pratar om nu är dödssynden nr 1, codeshare.
Rent krasst, så ska du nog räkna med att det kan bli strul på Arlanda även om du borde ha access givet *G och att du ska resa med en LH-flight. I Frankfurt tror jag inte du kommer in i Senator Loungerna, det skulle iaf inte jag gå med på om jag var LH, utan du är förvisad till vad OW har att erbjuda.
Anledningen till att jag säger att man ska räkna med problem på ARN, är att om det dyker upp JJ på skärmen när SAS scannar boardingkortet, så kan loungepersonalen reagera. Det är inte säkert att det händer, men är man förberedd så är det ju lätthanterat.
Utifrån "Marketing Carriers" perspektiv så utökar code share detta bolags totala försäljning då bolaget kan erbjuda flera destinationer till sina kunder i samarbete med andra. Kom ihåg att mellan 40-60% av ett flygbolags intäkter kommer från avtalskunder. Så här är det viktigt att destinationskartan är stor: erbjuda ett stort nätverk av destinationer till dina kunder.
Det tror jag absolut man gör. Men det är ju egentligen oberoende av codeshare som sådant, utan snarare hu de presenteras och är tillgängliga. Den omedvetna resenären går till valfri online-resebyrå och bokar billigaste - utan bry sig om (eller veta) vad koderna betyder. Och om man direkt via lufthansa.com kunde boka en resa med ett ben LH och ett ben JJ, direkt med den koden, så skulle folk göra det precis lika väl som de gör det när det är codeshare. Eftersom, precis som du säger, de inte bryr sig om den delen. Problemet är att det idag inte går att göra detDet lämnar frågan om vad tjänar resenären/konsumenten på code share. Jag antar att mellan 75-90% av resenärer är "omedvetna". Med "omedveten" inhandlas en resa baserat på pris, tillgänglighet, kanske varumärket och ofta kortaste resväg. Alternativt, inhandlas resan baserat på företagets policy med de regler det medför. Så för en stor majoritet upplever detta som ett ++ eftersom deras inköpskriterier är annorlunda än vad vi här på BC kanske bryr oss om. Många köper utan att veta att man missar extra poäng-intjäning etc..
Jag håller helt med om att det inte är svart och vitt. Men grått vete tusan. Snarare schack-rutigt. Fast med oregelbundna rutor, så det blir mindre förutsägbartJag är pragmatisk och inte dogmatisk. Hade det inte funnits syfte med code share, hade det aldrig funnits är min slutsats. Så i min världen finns det fördelar med code share, men som medveten resenär vet jag att det också finns fallgropar. Med andra ord, grått och ibland trist, men inte svart eller vitt!![]()