Senaste nytt

Interline agreements, Checka in bagage vid två separata bokningar ?

Ang United:

Jag hade två PNRs på en resa med United och SAS. Jag flög på en PNR från SNA till SFO (UA), sen SFO-CPH-ARN (SK). Jag bad om hjälp i incheckningen och förklarade att jag hade köpt till resan till SNA senare, så därför stod jag där med två biljetter. Jag "missade" att tala om att SAS ej heller har möjlighet att ställa ut en biljett SNA-SFO-CPH idag (eller då iaf)... Det tog killen, som var manager där, säkert 20 minuter att checka in mitt baggage hela vägen hem samt uppdatera APIS etc. Baggaget kom fram som det skulle, dock var APIS fel, så när jag skulle boarda så tog det ytterligare 15 minuter i gaten innan de lyckades fixa det. Så var beredd på att det kan ta tid. Jag läste om detta på Flyer Talk att alla check-in agents är inte helt hemma i det "nya" systemet, så det kan ta lång tid att fixa. Det var dock aldrig en fråga om att han inte skulle göra det.

Är det lättare att försöka slå ihop de två PNR:erna i förväg? Vem pratar jag med i såfall, SAS eller United?

Checka in bagage vid två separata bokningar ?

Hej.
Första gången jag skriver på detta forum.
Jag har bokat GOT - BKK med Finnair , ska vidare BKK - MNL med Philippine Airlines.
Bokningarna är gjorda i business och det är 2 tim mellan flighterna.
Har någon lyckats med att checka in bagage hela vägen ?

När det är separata bokningar ska det inte gå - speciellt inte över olika allianser utan samarbete. Läste något inlägg om någon som lyckats (dock ej AY, och samma allians). Räkna med att det inte går och att du får checka in det igen i BKK.

Precis som Nota Bene skriver så kan du aldrig förvänta dig att du får checka in bagage hela vägen om du har separata bokningar. Det skadar inte att fråga, men förvänta dig ett nej. Det finns många bra anledningar till att man inte ska få göra detta.

Ofta går det dock ifall man ska vidare med bolag inom samma allians då de oftast har ett nära samarbete, men i ditt fall skulle jag tro på ett blankt nej.

Jag kan bekräfta att transit via LHR ställer till en del bekymmer med detta. Det finns en tydlig policy med BA att INTE erbjuda manuell transfer och taggning om resan går vidare med bolag utanför OneWorld från t.ex. ARN. BMI var också väldigt hårda med detta från t.ex. GLA och EDI och ut i världen.

I USA när man t.ex. åker med AA och UA så upplever jag att automatiseringen via Self Check-in har gjort det svårt att ändra på något. United i ATL och på IAD ber även F samt Global Service att assistera själva vid att knappa in eller läsa in detaljerna i pekskärmen (t.ex. pass, kort eller PNR). När jag ställde frågan om manuell taggning över till BA på LHR gick det inte för damen att overrida PNRn i systemet och hon skulle erbjuda mig en "handskriven tagg". Jag tackade nej...

Jag funderar på att leta upp en bra resbyrå för komplexa resor med flera biljetter så löser allt detta sig per automatik (i vanliga fall).

Jag lyckades att checka in min väska när jag reste med SriLankan Economy (biljett 1) + Air China&Asiana&SAS Business (biljett 2, bonusresa).
Jag sa till SriLankan agenten i Bangkok att jag är mycket tacksam om hon kunde checka in min väska hela vägen till Stockholm.
Hon tog min andra biljetts e-ticket kopia och knappade på tangentbordet. Efter en stund kom två bagagetaggar ut med destination till Stockholm. Men det är som andra skrev, man har inte rätt till. Bara om man har tur.

Toppen