Senaste nytt

Inte slutföra Sas Bonusresa Palma-Stockholm-Helsingfors

Moralfrågan igen:
Många som reser gör ju det till exempel för att komma iväg att åka skidor. Att låna ut ett personligt liftkortet mellan personer i familjen är ofta ett villkorsbrott och kan leda till indraget skidpass. Att åka utanför uppmarkerade leder är också ett villkorsbrott och även det leda till indraget skidpass. D.v.s. har du för avsikt att åka off pist bryter du mot villkoren i samma ögonblick som du köper kortet. Hur ser ni på detta? Är dessa 2 försummelsers lika alvarliga som de vi diskuterar ovan?

• Gilla
Reactions: Gus
Jag ska förtydliga det jag skrev innan: SAS är ett företag, de vill tjäna pengar. Du är en konsument , du vill spara pengar. Har du hittat ett sätt att åka billigare så sköt det snyggt, du sparar pengar och SAS har svårt att spåra var de inte tjänade maximalt. Men genom att låta ett plan med passagerare stå kvar på marken så är det en ljusfyr i räkenskaperna. Sköt allt snyggt så blir alla glada, nu riskerar man att det här hålet täpps till för att det har blivit missbrukat och kostat pengar.

Kom på ett annat villkorsbrott jag gjort mig skyldig till där det inte är omöjligt att andra på forumet handlat på samma sätta. Jag lät mig värvas för Amex Elite i en värvningskampanj. Både jag och min vän skulle få runt 100 000 poäng för besväret. Detta trots än att det inte riktigt hade gått 1 år sedan jag hade Amex sist. Jag fick mina poäng men inte min vän.

Kom på ett annat villkorsbrott jag gjort mig skyldig till där det inte är omöjligt att andra på forumet handlat på samma sätta. Jag lät mig värvas för Amex Elite i en värvningskampanj. Både jag och min vän skulle få runt 100 000 poäng för besväret. Detta trots än att det inte riktigt hade gått 1 år sedan jag hade Amex sist. Jag fick mina poäng men inte min vän.
Ett tips i all välmening är att inte skylta om sådana saker på publika forum, om du inte är ute efter att kryphålen ska täppas till.

Förstår inte poängen med dina sista inlägg? Gör som du vill, förslagsvis på ett snyggt sätt. Jag hade inte pallat hålla på så men tycker du det är värt det så kör på - försöker du övertyga någon att ge dig grönt ljus?

Klipper in hela sektionen för villkor för kupong hos SAS på svenska för att gör det lättare för oss alla.
Är ingen jurist men lite kort kan man säga att detta är inte ett traditionellt avtal med ev. formuleringar om avtalsbrott. Detta är mera uppsatta villkor för en transport där underlåtes att följa något av villkoren leda till att kupongen förverkats. Det behöver då inte tolkas som ett avtalsbrott mer som ett möjligt utfall som båda parter får räkna med där någon part av olika anledningar inte fullföljer sin del av det uppsatta villkoren. I men mening lite mer (moraliskt) försvarbart än avtalsbrott. säkert någon jurist på forumet då och då.

4.5 Kupongordning och användning​

• 4.5.1 En biljett består av en eller flera flygkuponger. Varje flygkupong utfärdas för exakt en sträcka. Tänk som exempel på en resa tur och retur mellan Stockholm och New York, där sträckorna Stockholm – Köpenhamn, Köpenhamn – New York, New York – Köpenhamn och Köpenhamn – Stockholm motsvarar fyra flygkuponger eller en biljett. På samma sätt består flygningarna Stockholm – Köpenhamn, Köpenhamn – Stockholm också av två flygkuponger, oavsett eventuellt reseuppehåll i Köpenhamn. Den biljett du köpte är endast giltig för den ordningsföljd som anges på biljetten. Det pris du betalade är baserat på våra biljettpriser och beräknas särskilt baserat på de resedatum du har valt och resornas ordningsföljd. Därför gäller det beräknade priset endast för den ordningsföljd som anges på biljetten. Detta utgör en viktig del av vårt avtal med dig. Beroende på aktuella marknadsförhållanden kan biljetter som består av flera flygkuponger vara billigare än motsvarande enskilda flygsträckor. I syfte att förhindra att dessa billigare biljettpriser missbrukas har vi gjort det till ett transportvillkor att sträckorna måste flygas i den ordningsföljd som anges på biljetten.
  • 4.5.2 Om du vill ändra någon del av din resa måste du kontakta oss i förväg. Om du inte har möjlighet att resa i angiven ordningsföljd på grund av force majeure, sjukdom eller någon annan anledning eller ett förhinder som du inte kan hållas ansvarig för, förblir resterande flygkuponger giltiga. I sådana fall kan du använda de återstående flygkupongerna i angiven ordningsföljd. Du måste informera oss om de relevanta anledningarna och kunna styrka dem omedelbart efter att du har blivit medveten om dem eller efter att förhindret har upphört. I sådana fall kan du använda de återstående flygkupongerna i den planerade angivna ordningsföljden.
  • 4.5.3 Om du har valt ett biljettpris som kräver att du reser sträckorna i en bestämd ordningsföljd (se 4.5.1) måste du tänka på att om transporten inte används på alla enskilda sträckor eller inte används i den ordningsföljd som anges på biljetten med i övrigt oförändrade reseuppgifter kommer vi att beräkna biljettpriset på nytt i enlighet med den ändrade rutten. Därmed fastställs det nya biljettpriset och du måste betala för din faktiska rutt, beroende på biljettens pris och gällande biljettprisregler. Det nya biljettpriset kommer att baseras på det biljettpris som är tillgängligt på den dag du begär ändring av rutten. Detta biljettpris kan vara högre eller lägre än det ursprungliga priset. Beräkningen kommer att baseras på det mest förmånliga pris som finns tillgängligt i din bokningsklass för den nya ordningsföljden. Om det inte finns några lediga sittplatser på flygningen kommer omberäkningen att baseras på det högsta biljettpriset i den ursprungliga kabinen. Eventuella återbetalbara skatter och avgifter för den oanvända flygkupongen kommer att dras av. Observera att du inte kommer att få tillstånd att resa innan du har betalat prisskillnaden.
Du ingår ett avtal om transport, och avtalet innehåller villkor.
Är det avtalsbrott när man inte följer avtalets villkor? Med vissa juridiskt godtagbara undantag även nämnda i detta avtal, ja. Avtalet innehåller även påföljderna som SAS yrka, ifall man inte följer avtalet. Bara för att du inte kan läsa ordet "avtalsbrott" innebär inte att det inte är exakt det som texten handlar om.

Lufthansa har dragit resenärer till domstol för just det du nu gjort. Kan inte juridiken runt detta men flygbolagen uppskattar det inte även om det går, och att medvetet försena flygbolagen är något de absolut inte gillar.
Jag har inte hört om att sas gjort det men andra bolag har både dragit passageraren till domstol och förbjudit dem att flyga med dem i framtiden.

Det finns också exempel på att tex låsa bonus kontot och beslagta intjänade miles.
Men har verkligen något flygbolag i Europa (till skillnad mot USA) lyckats med att "debitera upp" resenärer för att de inte utnyttjat delar av den tjänst de betalat för? Jag känner vagt igen att Lufthansa har försökt men har ett minne i bakhuvudet att de inte lyckats, och att det inte finns några andra kända fall i Europa. Länken går ju till en artikel som tydligt säger att Lufthansa förlorade i första instans, men att de skulle överklaga. (Det behöver de inte nödvändigtvis ha gjort bara för att de sade så för att "skrämmas".)

Flygbolag må skriva sina villkor, men det finns också något som heter oskäliga avtalsvillkor, som alltså inte är giltiga.

Så även om flygbolag tydligt säger att de inte accepterar skiplagging (och därmed t.ex. vägrar att checka in bagage halvvägs), är detta inte samma sak som att de har lagen på sin sida om de försöker driva in pengar.

Därför tycker jag att tonläget i denna tråd är något överdrivet.

Moralfrågan igen:
Många som reser gör ju det till exempel för att komma iväg att åka skidor. Att låna ut ett personligt liftkortet mellan personer i familjen är ofta ett villkorsbrott och kan leda till indraget skidpass.
Det är väl klart att man inte skall göra det? Jag trodde, och hoppades, att de allra flesta vill göra rätt för sig och betala för det man använder. Gör man inte det så brukar jag tänka att det är stöld. Men du verkar tänka att stora företag, som SAS och SkiStar, får räkna med detta, för det ”drabbar ju ingen fattig”.

På samma sätt får ju ICA skylla sig själva när någon stoppar ner en oxfilé i väskan utan att betala. Den ligger ju bara där, utan att vara inlåst. Och tänk vad dyrt det är med oxfilé för en barnfamilj…

Toppen