Senaste nytt

Inte längre fri wifi när man reser i SAS plus

Ja, hur man lyckades paja ett så enkelt koncept är obegripligt.
Det är tråkigt men egentligen begripligt tycker jag. Hela marknaden har gått mot att man *inte* ska ha den typen av enkla biljetter där saker ingår, utan att allt ska vara addons, antingen individuellt eller på olika nivåer. Så sas följer väl bara efter i spåren....

SAS har väl iofs fastnat i ett mellanting, vilket gjorde att den enkla "Go eller Plus"-strukturen plötsligt fick en ny dimension i Light/Smart/Pro/ProBio.
Parallelt med att skillnaden mellan Go och Plus suddades ut.

Inte för att jag förespråkar det, men om de ville följa "marknaden" kunde de ju ha återgått till one-class och sedan sålt allt som tillägg. "Plus-kabinen" blir istället avgiftsbelagda sittplatser, "maten" ingår då eller blir ett tillval som bara går att göra om man valt "plus-platser" (om jag minns rätt är det väl jetstar som har det så?). Väskor, bio-bränsle, lounge, fast-track kunde vara tillval för alla. Boarding-priority kunde baseras på hur många tillval man köpt. Även flexibilitet och återbetalning går att sälja som tillval.

Själv föredrar jag ändå ett par väl genomtämkta biljettyper, så jag slipper ta hundra beslut varenda gång jag ska köpa en biljett. Problemet är när biljettyperna urvattnas och inget av det som blir kvar passar riktigt.

Det är tråkigt men egentligen begripligt tycker jag. Hela marknaden har gått mot att man *inte* ska ha den typen av enkla biljetter där saker ingår, utan att allt ska vara addons, antingen individuellt eller på olika nivåer. Så sas följer väl bara efter i spåren....
Det var ju just det man hade. En biljettyp där "ingenting" ingår, utan allt är valbara tillval, och en där allt ingår.

Nej, när nu wi-fi försvinner är det inte så mycket kvar av plusförmånerna. Tredjepartsloungerna försvann, fast track försvann på många flygplatser, den extra resväskan försvann och nu wi-fi. Inte så mycket kvar, förutom maten på europalinjerna.
Håller med om att det blir påfrestande att behöva fatta tiotals små "beslut" varje gång man skall boka en flygresa. Lite som Ryanair

Nej, när nu wi-fi försvinner är det inte så mycket kvar av plusförmånerna. Tredjepartsloungerna försvann, fast track försvann på många flygplatser, den extra resväskan försvann och nu wi-fi. Inte så mycket kvar, förutom maten på europalinjerna.
Håller med om att det blir påfrestande att behöva fatta tiotals små "beslut" varje gång man skall boka en flygresa. Lite som Ryanair
Du glömde att skriva "mat" :)

Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk

Nu är hemsidan uppdaterad och (som vanligt) så har SAS formulerat sig så att man får fler frågor än svar:

Screenshot_20230501-105320.png

Om WiFi ingår med "business-biljett", vad gäller då på anslutningsflyg (där man reser i pluskabinen, men har en businessbiljett), och vad gäller vid uppgraderingar (där man reser i businesskabinen, men inte på en businessbiljett)?

På frågan om anslutningsflyg är det nog enkelt - du reser inte alls på en Businessbiljett där, eftersom det inte finns, utan på en plusbiljett.

Uppgraderingen är en intressantare fråga. Och eftersom det är sas kanske de kan få det till att bli olika beroende på om det är plusgrade, uppgradering på flygplatsen eller opup.

Bara boka plus i C klass full flex då på shorthaul som statuslös för Wifi och grymt hög poängintjäning. Det står även “SAS Business” i appen med C klass.

Annars har jag senaste tiden konstant bokat riktig business (finns visst igen @mha321 ;-) ) på shorthaul med gardin och markerad seat block. Dock ej wifi men så värt det ( operated by AirBaltic). Mycket bra produkt och verkligen trevligt med riktig C igen på shorthaul med SAS!

På frågan om anslutningsflyg är det nog enkelt - du reser inte alls på en Businessbiljett där, eftersom det inte finns, utan på en plusbiljett.

Uppgraderingen är en intressantare fråga. Och eftersom det är sas kanske de kan få det till att bli olika beroende på om det är plusgrade, uppgradering på flygplatsen eller opup.
Nja, det är ju en sammanhållen biljett per rikting (och ibland en per ToR). Tittar man i bokningsflödet och i fare rules så är det tydligt att exempelvis ARN-CPH-LAX bokas som en enda genomgående "businessbiljett". Det ser man också genom exempelvis bagagereglerna, där man då har businessbagagekvoten på ARN-CPH, även om man åker i plus-kabinen.

Screenshot_2023-05-01-20-04-21-221.jpeg

Screenshot_2023-05-01-20-04-53-262.jpeg

Det är här som förvirringsrisken uppstår. Ordet "biljett" har en tydligt definierad betydelse i flygsammanhang, men också en informell bred betydelse i dagligt språk. När SAS då skriver "business-biljett", syftar de då på den smala definitionen (en biljett utställd i en fare basis benämnd som Business) eller syftar de på den breda betydelsen (ett boardingkort med sittplats i businesskabinen)? Eftersom SAS är just ett flygbolag så frestas jag att tro att det är det första alternativet, speciellt som de aktivt valt just ordet "biljett", men SAS har tyvärr en lång historik av att ha använt ett oprecist språk i sin kommunikation.

Är detta en stor och viktig fråga? Givetvis inte, men rätt ska vara rätt!

Toppen