Med risk för att sprida dålig stämning.. Tycker inte det är allt för dumt att ta bort wifi för plus-passagerare. De som flyger frekvent är Guld och / eller Diamant och förhoppningsvis leder detta till att internet är något snabbare för oss frekventa resenärer samtidigt som de GO/PLUS passagerare som verkligen behöver det kan betala för det och då få en bättre produkt/ snabbare internet.
Med risk för att sprida dålig stämning.. Tycker inte det är allt för dumt att ta bort wifi för plus-passagerare. De som flyger frekvent är Guld och / eller Diamant och förhoppningsvis leder detta till att internet är något snabbare för oss frekventa resenärer samtidigt som de GO/PLUS passagerare som verkligen behöver det kan betala för det och då få en bättre produkt/ snabbare internet.
Jag, som relativ sällan-resenär (5-10 resor/år i Plus varav 2 long haul), drar nog in mindre till SAS än de som reser betydligt mer och har status, utgår från att SAS räknat på det. Kände dock att just fritt wifi varit ngt som funkat som försäljningsargument mot mig, ungefär som hotell, jag bokar aldrig ett hotell utan fritt wifi.Jag hade svårt att bestämma mig för vad jag skulle tycka. Tänkte instinktivt ”ytterligare” en försämring. Men vi har ju en benägenhet att klaga oavsett vad. Vänder man på det kan man ju som du beskriver se detta som en förbättring för oss/de med status. Det är faktiskt inte så dumt. Känns lite som att Gold/diamant nu får något värdeskapande - övriga får betala. Sammantaget inte så dumt ändå.
Det är samma princip med WiFi som med att kränga öl ombord. Att ge bort en femkronors ölburk kostar inte mycket för SAS. Att däremot kränga samma ölburk för 70 kronor ger en bingbångande god marginal, även om man bara konverterar en minoritet av gratisdrickara till att betala.Tankar
1) Fråga: Är det en window dressing-åtgärd eller kan SAS faktiskt spara något på det?
2) Fakta: LH Group ger inte heller Wifi till businessresenärer intra-europe.
3) Hypotes: SAS marknadsavdelning har kommit fram till att de som värdesätter uppkoppling också har status och att de kan klämma ut betalningsvilja från de som ändå vill ha det.
4) Åsikt: Ta bort det för EBG också. Bra tillfälle att göra en differentiering mot Diamond.