Senaste nytt

Inställt flyg till Casablanca, ombokad 2 dygn, vilka rättigheter har jag?

henke12

Medlem
Min resebyrå är inte en av de vettiga, men jag tycker att det här är enbart flygbolagets fel, de ställde in ett flyg (troligtvis för att det hade för låg beläggning) och de vill inte hjälpa de resenärerna som har kommit i kläm.


Trist med allt strul du råkat ut för, lider med dig.
Mitt tips är att återigen ta en strid med resebyrån. Det är(borde!!!) vara deras sak att ordna..
 
Trist med allt strul du råkat ut för, lider med dig.
Mitt tips är att återigen ta en strid med resebyrån. Det är(borde!!!) vara deras sak att ordna..
Om vi antar att jag köper deras servicepaket, hur kan jag då räkna med bli ombokad? Jag är ganska övertygad om att de bara skulle erbjuda mig alternativ som är gratis för dem, dvs de skulle ge mig samma alternativ som flygbolaget gav mig (2 dagar tidigare eller 2 dagar senare). Det är väl inte så troligt att de hade köpt t ex en Air France eller Iberia-biljett på rätt datum åt mig?
 
Jeg er 99,99% sikker på at alle IATA flyselskaber og rejsebureauer kan "tvinge" sig adgang til en billet - om de så må/bør er en helt anden sag.

Flyselskaberne (og måske også rejsebureauer?) har en del muligheder ved ex. ændringer i tidstabellen, aflysninger etc. Jeg mener at praksis er, hvis flyselskabet ikke selv har billeteret - ellers kunne de jo selv ændre uden problemer, at kuponen overgår til Airport Control, hvor man har mulighed for at lave de nødvendige ændringer. - Jeg er dog usikker på hvor lang tid i forvejen dette er muligt.

Som flere har nævnt får man flere muligheder når kuponen overgår til Airport Control. Her er næsten alt muligt, herunder re-issue, re-route osv.

@Budgetresenärs problem skyldes 110% ikke at man ikke kan ændre billetten, men derimod manglende vilje til at påtage sig de omkostninger der er ved at gøre det. Nu kender jeg ikke omtalte rejsebureau (og jeg tror det er rejsebureauet du skal slås med) men Royal Air Maroc kan helt sikkert ombooke til andet selskab eller anden rute hvis de vil - problemet er nok at de ikke 'bør' og hvis de gør samtidigt overtager ansvaret for billeten...

Som med alle andre udfordringer med flyselskaber og rejsebureauer handler det om ansvar og omkostninger - ikke om muligheder.
 
  • Gilla
Reactions: pep

agehall

Medlem
Om vi antar att jag köper deras servicepaket, hur kan jag då räkna med bli ombokad? Jag är ganska övertygad om att de bara skulle erbjuda mig alternativ som är gratis för dem, dvs de skulle ge mig samma alternativ som flygbolaget gav mig (2 dagar tidigare eller 2 dagar senare). Det är väl inte så troligt att de hade köpt t ex en Air France eller Iberia-biljett på rätt datum åt mig?

Svårt att säga, men troligen hade de bara talat om för dig att flighten blivit inställd och erbjudit dig att betala för att få en annan routing.
 

Bryant

Medlem
Jag har använt mig av doodle-gruppen tidigare. Jag drabbades av ett inställt flyg och blev ombokad till ett senare. Tyvärr innebar detta att jag skulle missa ett annat flyg. Från resebyrån var det nej nej och åter nej på alla min frågor. Allt från återbetalning till boka annat flyg.

Detta var innan jag började hänga här och det slutade med att jag köpte en ny biljett.

Jag har fått förklarat för mig att om man väljer bankbetalning så går man miste om en hel del försäkringar som skulle ingått om man betalt med kort. Rätt eller fel vet jag inte.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har fått förklarat för mig att om man väljer bankbetalning så går man miste om en hel del försäkringar som skulle ingått om man betalt med kort. Rätt eller fel vet jag inte.
Beroende på kortet du använder, stämmer det.
De vanliga kreditkorten som nämns i här i BusinessClass forum har ofta reseförsäkring som täcker bl a vid förseningar, missad anslutning, inställt flyg osv.
 

Nemo

Medlem
Beroende på kortet du använder, stämmer det.
De vanliga kreditkorten som nämns i här i BusinessClass forum har ofta reseförsäkring som täcker bl a vid förseningar, missad anslutning, inställt flyg osv.
Dessutom kan du vid köp genom kreditkort ställa samma krav på kreditkortsgivaren som resebyrån/flygbolaget.
Hjälper tyvärr inte i det här fallet men kan vara bra att dra lärdom av.
Betalning med kreditkort
Om du har betalat resan med kreditkort kan det, trots konkursen, finnas en möjlighet att få ersättning för köpet. När du har handlat på kredit kan du, enligt konsumentkreditlagen, rikta samma krav mot kreditgivaren som mot säljaren. Vänd dig i första hand direkt till kreditgivaren och framställ dina krav. Om ni inte kommer överens kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information och hjälp.
Flygbolag i konkurs - Konsumentverket
 
Resebyrån har svarat och meddelat det endast kostar servicepaketsavgiften, 149 kr, att avboka. Har suttit i telefon i 2 timmar med Royal Air Marocs callcenter. De påstår fortfarande att de inte kan göra ändringen. Jag har sagt till dem att om de inte kan göra ändringen inne på callcentret så får ringa upp någon på huvudkontoret som kan fixa det, men de fattar trögt.
 

agehall

Medlem
Så vad är resebyråns förslag om du vägrar betala? Du har ju inte en komplett resa längre, så rent principellt tycker jag att de iaf borde erbjuda full återbetalning.
 
Toppen