Senaste nytt

Inställt flyg med Wizziar - Hjälp mottages tacksamt

Axxo

Medlem
Mina föräldras flyg från Göteborg till Belgrade blev precis inställt pågrund av dåligt dåligt väder i Belgrade.

Kan man räkna med att man får tillbaka pengarna av wizz air?

Tänkte boka nya biljetter till mina föräldrar.

Är det något annat man bör tänka på innan man bokar om? :)
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Kan man räkna med att man får tillbaka pengarna av wizz air?

Tänkte boka nya biljetter till mina föräldrar.
Nej, väderlek är en fullt giltig anledning att ställa in en flygning. Vädret anses ligga utanför flygbolagets kontroll. Då är heller inte flygbolaget skyldiga att betala ut någon ersättning för det enligt EU 261/2004.
 

ekf

Medlem
Nej, väderlek är en fullt giltig anledning att ställa in en flygning. Vädret anses ligga utanför flygbolagets kontroll. Då är heller inte flygbolaget skyldiga att betala ut någon ersättning för det enligt EU 261/2004.
Pengarna tillbaka ska man ju få alldeles oavsett, vilket var frågan
 

Axxo

Medlem
Tack :)

Såg att alla flyg ner till Belgrade var helt fullbokade i en vecka fram :( Hitta ingen annan rimlig rutt ner för en vettig peng.
 

Axxo

Medlem
Tror du att dom får pengarna tillbaka för hemvägen också? dvs, om dom inte hittar någin biljett ner?
 

Doctor-X

Medlem
Är det en T&R-resa borde alla pengarna komma åter. WizzAir är som RyanAir knepiga bolag att ha att göra med ffa vid återbetalning och ersättning, förbered dig på en lång process som mycket väl kan behöva involvera ARN eller kreditkortsbolaget (om resan är bokad med det som inkl en reseförsäkring), går det enkelt och smidigt är det bara att tacka och ta emot!
 

fly4fun

Medlem
Att få tillbaka pengar för en bokning som ställts in ska inte vara nått problem. Att få ut EU261, vilket ej verkar gå i detta fall, kräver oftast ARN eller hot om tingsrätt.
 

Tonton

Medlem
Är det en T&R-resa borde alla pengarna komma åter. WizzAir är som RyanAir knepiga bolag att ha att göra med ffa vid återbetalning och ersättning, förbered dig på en lång process som mycket väl kan behöva involvera ARN eller kreditkortsbolaget (om resan är bokad med det som inkl en reseförsäkring), går det enkelt och smidigt är det bara att tacka och ta emot!

Håller inte med angående påståendet om Ryanair.

De är så mycket bättre än SAS exempelvis. Allting går att fixa direkt i appen osv.

Har du någon erfarenhet, eller är det bara fördomar?

Edit: efter sökande, så såg jag att du faktiskt har haft en dålig upplevelse :D Det var dock peak covid när alla bolag panikade. Sedan dess har de imo infört bra processer. Men även med bra processer så kan bolaget vara krångligt :)
 

igelkotten

Medlem
Är det en T&R-resa borde alla pengarna komma åter. WizzAir är som RyanAir knepiga bolag att ha att göra med ffa vid återbetalning och ersättning, förbered dig på en lång process som mycket väl kan behöva involvera ARN eller kreditkortsbolaget (om resan är bokad med det som inkl en reseförsäkring), går det enkelt och smidigt är det bara att tacka och ta emot!

Har haft väldigt bra upplevelser med Wizzar (och Ryanair) med att få pengar tillbaka. Jag har inte sökt ersättning, men återbetalning har varit snabbt och enkel.
 
Toppen