Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Men hur gör man med kabinpersonalen?? Följer det med en uppsättning med planet, som får leka SAS personal?? Eller tränar man och utbildar man upp ett gäng SAS damer akut? Tänkte eftersom det är ett annan flygplansmodell mot vad SAS normalt använder. För det brukar väl vara ganska så strikt på vad man får flyga och inte flyga?
Flygplanet hyrs in med full besättning men det brukar vara 2-3 SAS anställda som följer med i kabinen...

@ Twiggs: Precis! Kabinpersonal som följer med från SAS har inget säkerhetsansvar utan bara service ansvar. Det kan handla om eventuella ombordsannonseringar, sälja tax free etc.
Hos min förra arbetsgivare- TUIfly Nordic hyrdes ibland in produktion från Thomsonfly som ingår i samma koncern. På de flygningarna hade man 2 CC från TUIfly Nordic som ansvarade att ta betalt för de förbeställda varorna, göra ombordsannonseringar etc.

Frågan här är hur länge SAS kommer använda sig utav 777:an? Deras C klass såg ingen vidare trevlig ut. Flyger med SAS mellan ORD-CPH om ca 4 veckor..men då borde väl deras 340 vara fit for flight.

Jag sa ju till SAS att de ska wet-leasa Singapore Airlines flygplan med tillhörande Singapore Girls!
Det skulle ha varit positivt både för SAS och för Singapore Airlines.

Frågan här är hur länge SAS kommer använda sig utav 777:an? Deras C klass såg ingen vidare trevlig ut. Flyger med SAS mellan ORD-CPH om ca 4 veckor..men då borde väl deras 340 vara fit for flight.
Det wet lease avtal som skrivits nu gäller för tre rundresor på linjen CPH-IAD. Den sista ska göras imorgon, så du behöver inte vara orolig.

Min kära far flög med denna 777a idag. Han var inte imponerad av sätet i business och sedan serverades det ingen varm mat ombord utan enast en macka. Man fick dock en voucher som man kunde använda på flygplatsen innan.
Någon som vet om man kan få lite kompensation för detta, då det är långt ifrån den servicen som SAS utlovar på deras hemsida.

Det med en macka låter ju inte så skoj. Borde säkert gå att få kompensation men samtidigt har nog flygbolagen friskrivit sig att utlovade saker kanske inte kan uppfyllas vid eventuella irregulariteter... Och i och med att han tog emot vouchern kanske de friskrev sig ytterligare

Men nåt problem verkar kvarstå med SAS lilla långdistansflotta. Idag är nästan alla A340 sena ut från Köpenhamn.

Jag säger det igen - det måste gå att hitta en bättre lösning på dessa problem för SAS! Förtroende ökar ju knappast för produkten och det känns som ett lotteri att boka SAS på långdistans. Speciellt viktigt när man planerar att dra igång SFO igen. Kan man inte hitta någon bättre maskin, helst A330/A340 från någon *A-kollega att låna in på längre tid?

Sedan behövs självklart en långsiktig lösning också med uppdaterad kabin och/eller nya maskiner - men det har ju också diskuterats förr...

Tydligen blev ännu en A330 skadat på ORD igår... SK946 blev inställt och SAS fick flyga upp en A340 från CPH imorse för att täcka upp på SK903 idag...

edit:
(verkar vara samma kärra som för 2,5 vecka sedan...)

Last edited:
Toppen