Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

De har problem med en krånglande bränslepump tror jag.

Är kärran som träffades av blixten på ORD tillbaka i tjänst än?

Verkar vara ytterligare något problem med flygplanet.

Avgången imorgon 12 juli till Bangkok SK973 kommer avgå först på morgonen 13 juli 08.45 som SK6973.

Det blir dyrt för SAS med alla som har anslutningar också. Flyget landar 00.35 i Bangkok och då har alla anslutningar inom Asien och vidare till Australien redan gått vilket innebär att det blir ytterligare en hotellnatt.

Eftersom SK973 flyttats till morgonen, kan det vara så att många blivit ombokade till LH/OS/LX?
Och tack vare detta kommer SK6973 att nästa gå tom.

Från Department of Infrastructure and Transport i Australien:

A flight arrival is counted as "on time" if it arrived at the gate within 15 minutes of the scheduled arrival time shown in the carriers' schedule. Neither diverted nor cancelled flights count as on time. Similarly, a flight departure is counted as "on time" if it departs the gate within 15 minutes of the scheduled departure time shown in the carriers' schedule.

A flight is regarded as a cancellation if it is cancelled or rescheduled less than 7 days prior to its scheduled departure time.

I statistiken (bland annat på ExpertFlyer) kan man se reliability i % och average delay i min. Jag antar att det förstnämnda är antalet flyg som är i tid och det andra hur mycket de försenade planen är försenade i snitt. Dvs de plan som är med i tid räknas inte med i statistiken. Eller?

En snittförsening på 20 minuter är det inklusive de 15 minuterna som verkar vara praxis eller är det 35 minuter (15+20 minuter)?

Toppen