Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Tråkigt för dina föräldrar men vilket drömscenario för en annan!

Det finns faktiskt, tro det eller ej, en del som reser för att komma fram till destinationen. o_O För dem (oss) är det generellt sett önskvärt att flygen går i tid och dit de skall ;) Men samtidgt förstår jag ditt resonemang om man har tiden/lusten/orken att tjafsa med flygbolagen och är öppen för äventyr ;)

Oavsett vilket kan man ju dock inte annat än att säga att SAS inte har haft en bra dag avseende sina långdistansflyg från Arlanda idag. 2 av 4 plan inställda. Dyrt! Tråkigt för de inblandade! Riktigt surt för dem som eventuellt blev ombokade från SK939 till SK945 för att sedan få det planet inställt... :mad: Hoppas dock att de får ordning på flygen i morgon.

Nu har de blivit ombokade! Det blir ARN-LHR med SAS imorgon bitti och sen LHR-LAX med Virgin Atlantic. Allt som allt blir det ankomst 26,5h efter ordinarie ankomsttid. Nu behöver jag hjälp av er rese-genier för att reda ut lite saker, så om ni har några synpunkter på följande punkter är jag mycket tacksam!

• Vad har vi för möjligheter till ersättning för detta? Det är en bonusresa med Amex 2-4-1 som jag bokat till dem och avgifterna är betalda med mitt Amex Elite. Kan jag förvänta mig att de får 600 euro per person i kompensation från SAS för detta? Kan/ska man begära något från Amex också?
  • Är det något annat man bör beakta vad det gäller ersättningar? De hade en hyrbil bokad (förbetald). Alamo påstår att de håller bilen till dagen efter, men tjejen jag snackade med var allt annat än hjälpsam så jag är osäker på om jag förstod det korrekt. Det var bra pris på bilen, så det är inte hela världen om man går miste om en dag, så länge bilen finns där när de anländer! Hotellen de bokat (de skulle på roadtrip och hade bara en natt per hotell, och den planeringen går ju åt helvete nu), verkar iallafall gå att boka av så det bör inte bli några extrakostnader där.
  • Ser att de är bokade i klass J på Virgin, vilket jag förstått är "Full fare upper class". Jag har noll erfarenhet av Virgin Atlantic, men från vad jag googlat så ser det schysst ut?! Någon som vet vad de kan förvänta sig på den flygningen? Upper Class | Business Class Flights | Virgin Atlantic

Nu har de blivit ombokade! Det blir ARN-LHR med SAS imorgon bitti och sen LHR-LAX med Virgin Atlantic. Allt som allt blir det ankomst 26,5h efter ordinarie ankomsttid. Nu behöver jag hjälp av er rese-genier för att reda ut lite saker, så om ni har några synpunkter på följande punkter är jag mycket tacksam!

• Vad har vi för möjligheter till ersättning för detta? Det är en bonusresa med Amex 2-4-1 som jag bokat till dem och avgifterna är betalda med mitt Amex Elite. Kan jag förvänta mig att de får 600 euro per person i kompensation från SAS för detta? Kan/ska man begära något från Amex också?
  • Är det något annat man bör beakta vad det gäller ersättningar? De hade en hyrbil bokad (förbetald). Alamo påstår att de håller bilen till dagen efter, men tjejen jag snackade med var allt annat än hjälpsam så jag är osäker på om jag förstod det korrekt. Det var bra pris på bilen, så det är inte hela världen om man går miste om en dag, så länge bilen finns där när de anländer! Hotellen de bokat (de skulle på roadtrip och hade bara en natt per hotell, och den planeringen går ju åt helvete nu), verkar iallafall gå att boka av så det bör inte bli några extrakostnader där.
  • Ser att de är bokade i klass J på Virgin, vilket jag förstått är "Full fare upper class". Jag har noll erfarenhet av Virgin Atlantic, men från vad jag googlat så ser det schysst ut?! Någon som vet vad de kan förvänta sig på den flygningen? Upper Class | Business Class Flights | Virgin Atlantic
Ersättningsfrågorna får nån annan svara på men vad det gäller Virgin atlantic på LHR så får dom absolut inte missa Virgins lounge "the clubhouse"!

Ta gärna detta i trådar för ämnet så vi inte hamnar helt Off topic I denna tråd.
261/2004 tråden är bra för frågor om förseningen och eventuell ersättning.
Kan ingen Virgin Atlantic tråd i huvudet men testa sök på forumet så hittar du säkert en bra tråd för deras Businessclass.

/Moderator

Jag var bokad i Plus på SK940 från Los Angeles till Stockholm idag som alltså blev inställd. Jag observerade detta först när jag kom till incheckningen. De hade redan bokat om mig med United från Los Angeles till Chicago i ekonomi och vidare med SK946 Chicago-Stockholm i Plus. Jag sade att jag inte godtog att bli nedgraderad på en ganska lång transkontinental flygning med United. SAS-representanten sade först att hon inte kunde göra något, men när jag stod på mig bokade hon om mig till Air New Zealand Los Angeles-London LHR i deras Premium Economy och vidare med SAS London LHR-Stockholm i Plus. Vilket ju var tur eftersom flyget jag först blev ombokad till (SK946 från Chicago) ju också blev inställt senare. Även om jag nu kommer fram sju timmar senare så ser jag fram emot att testa Air New Zealands Premium Economy. Enligt Seat Guru är dessa stolar bredare och med bättre pitch och recline än SAS Plus-produkt. Det är en Boeing 777 och konfigurationen är 2-2-2 vilket verkar lovande. Sitter just nu i Air New Zealand/Star Alliance-loungen på LAX och begrundar det hela.

Jag är i Chicago och skulle flyga SK946 men det sket sig SAS skickade sms och email 6 timmar innan avgång och hade då bokat om mig via München till Göteborg kommer hem 2 timmar sent så ok
Hade dock en plusgrade till SAS plus men den följde inte med över till Lufthansa

SAS har betydligt större möjligheter att boka om / rerouta passagerare i USA än vad de har i Stockholm. Dels vet de om (hoppas man) att planet inte kommer och dels avgår Europa-planen betydligt tätare inpå varandra. I Stockholm hamnar man i situationen att de flesta USA-plan redan gått innan man kan få ner passagerarna till de stora hubbarna.

Hoppas det löser sig för alla som drabbades av strulet igår och att det är löst idag :)

Toppen