A
Aurora
Guest
Och idag fredag är SK909/SK910 inställda. Uppenbarligen måste det vara något allvarligt fel på något av planen eftersom det nu har varit inställda flyg 4 dagar i rad och timslånga förseningar på ett flertal andra flighter i den nu ännu mer nyttjade flottan. Två flighter till Tokyo, en t/r till ORD och en t/r till EWR. Detta trots att de har ett inhyrt plan från Omni Air att nyttja.
Även om SAS givetvis bokar om alla passagerare så känns det som en bra idé att undvika SAS longhaul på somrarna ifall man vill njuta av sin semester utan alltför mycket stress. Det är ju trots allt inte ett överflöd av tomma platser på andra carriers så här års.
Dekkes ikke denne saken fra Sverige? Finnes flere steder i Norsk media.
SAS-fly strandet i Tokyo - DN.no
Her står det at OY-KBA står fast i Tokyo med alvorlig motorfeil på en av motorene, som krever at teknisk personell og utstyr må fraktes fra Europa til Japan for å få ordnet. Dette tar dessverre mer tid enn om tilsvarende hadde skjedd hjemme på basen. Alle passasjerer er ombooket via andre fly. 767'en fra Omni Air kan *IKKE* brukes til Asia, kun USA. Usikker om det er pga sertifiseringer eller spesielle lover i Japan/Kina.
Det er uheldig at flyene blir stående med snag "borte fra hjemme", som jeg har skrevet 1 gang før. Kjempeuflaks. Uflaks er det også at ikke A340-flyet SAS skulle få fra LAN kom til sommerperioden det var tiltenkt for. Hvorfor det ikke har vært fortgang i den prosessen er jeg ukjent med, men iflg artikkelen kommer ikke A340'en fra LAN inn i flåten til SAS før Oktober.
Teknisk feil er ikke noe man kan forutse. Hvis du mener at å fly med SAS longhaul på sommeren er å få stress drar du kammen rimelig langt. Du kan jo like gjerne si at man ikke kan fly til Island fordi det kan skje at du må sette deg i en robåt og ro hjem (ingen kan forutse hverken vulkanutbrudd eller snag på fly, selv om sistnevnte skjer oftere i frekvens...).