Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

SK973 i kväll försenat och går som SK6973 i morgon bitti 09:00, ingen förklaring till varför, blir sittandes 7h på BKK för anslutning till HKT så totalt 16h har naggats av vår efterlängtade semester, antar att jag kan begära ersättning enligt EU regulativet 261/04?

SK973 i kväll försenat och går som SK6973 i morgon bitti 09:00, ingen förklaring till varför, blir sittandes 7h på BKK för anslutning till HKT så totalt 16h har naggats av vår efterlängtade semester, antar att jag kan begära ersättning enligt EU regulativet 261/04?
Det tycker jag absolut du ska göra! Det finns flera trådar här som diskuterar 261/04.

Kolla även om /vad du har rätt till från försäkringar i form av reseförsäkring & kortförsäkring...

Anmälde till SAS Customer Care och fick nästan omgående information om att vi skulle bli kompenserade med 2*600€ och en ursäkt för förseningen, mindre än 1v senare hade jag pengarna på kontot.
Snyggt jobbat av SAS även om jag hade föredragit att flighten var i tid.

Idag är SK995 till PEK försenad ca.2 1/2 timme. SK973 till BKK blir framflyttad till 10.00 i morgon förmiddag.

Blev ombokad till Phuket med Thai och vidare till BKK, landar samma tid. Varför acceptera 15 timmars försening och komma fram till BKK kl 0300......fattar inte att SAS inte investerar i sina long haul plan, hur många har man? 11st? Och tydligen inga reserv delar.......

fattar inte att SAS inte investerar i sina long haul plan, hur många har man? 11st?

Det är MYCKET billigare att ta kostnaden för att hantera IRROPs när det sker än att ha ett extra plan ståendes bara ifall att det behövs. Jag har full förståelse för att SAS (och de flesta andra bolag) inte har en massa överkapacitet. Större bolag har dock fler maskiner att spela på, så de kan skyffla om lite så att den olycksdrabbade kärran kan ta en annan rutt, som avgår senare etc.

Beroende på hur bråttom man har så kan 15h försening vara helt OK. Man får ju trots allt €600 för besväret.

EU regulativet 261/2004 är ett himla bra regulativ tycker jag! Efter att mitt och frugans SAS-plan IAD-CPH blev inställt i mars (ombokade till Lufthansa med fria drinkar istället) har vi nu fått 600 euro var av SAS. Detta betalade vår weekend till Amsterdam inklusive fickpengar, tack för det! :)

Mindre bra att man behövde kämpa för att få ersättningen. Först påstod SAS att de bara ersatte faktiska konstnader men tack vare BC.se vet jag bättre än så! :cool:

Toppen