Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Nja, jag vet inte om jag håller med. Vad baserar du "lång tid" på? Att man skrapar i marken antar jag kan märkas på fyra sätt:

1. Sensorer på planet
2. Personer ombord märker
3. Iakttas på marken
4. Flygplatsen hittar skrapmärken

Beroende på metod kan det säkerligen ta tid att verifiera att man verkligen skrapat i marken samt hur pass skadat planet är. Sedan ska beslut göras om hur snabbt man ska gå ner (finns det kanske också tillfällen då man fortsätter till destinationen?) och var.
Cirka 50 minuter från det att man lyfte tills det att man vände tycker jag inte verkar vara lång tid, med tanke på det ovan skrivna. SAS har inget att tjäna på att hålla ett plan som ska vända i luften längre än nödvändigt (annat än att tappa vikt skulle jag tro).

Förtydligande: Jag är inte en expert på det här området, det är endast antaganden.
Såklart många antagande från båda oss ;). Tror absolut inte att SAS hade någon baktanke här. Undrar mer om hur dessa beslut tas. De tailstrikes som jag hört om är alltid väldigt tydliga. Hört av piloter att om "du inte vet om det är en tailstrike eller inte, då är det 99 % inte det". Det både känns och hörs ordentligt. Det som är ännu mer konstigt är ju att det sitter kabinpersonal där bak som borde "känt av" en tailstrike. Men det kanske var en miskommunikation som tog ett tag att förmedla. Det borde höras rätt ordentligt när en aluminiumlegering slår emot betong/asfalt. Vi får säkert inget svar och det finns såklart tydliga skäl till att inte gå ut med ett pressmeddelande runt det.

Känns lite skakigt sedan MIA incidenten.. Jag gjorde en t/r CPH-JFK i helgen och vi var försenade i båda riktningar pga att planen fortfarande var i luften.. och detta hade pågått i flera dagar.

Höger motor hade tekniskt fel på returen och jag fick iakta servicearbete från 8H - vilket försenade oss ytterligare. Av någon anledning står flighten som Unknown vilket orsakade endel stress hemifrån :)

1732692916638.png

Även 350 flottan har en del släpande problem. Dagens Chicago tex försenad 3:30. På grund av att inkommande från lax är försenad, I sin tur på grund av att inkommande från cph var försenad.

Fast. Även utan försening på incoming var den scheduled med 15 minuter turnaround (1335 avgång, 1320 landning på incoming) så det känns som man redan för länge sedan hade bestämt sig för att offra Chicago turen. Kanske för att ha en chans att köra ikapp annat.

330-flottan är ju lite decimerad för tillfället.

LN-RKN är på service sen tre veckor tillbaka (kommer kanske åter snart?) och LN-RKM är parkerad för inspektion efter tailstriken förra veckan.
Jag ser att SK 915, CPH - JFK, är tursatt med 350 idag vilket säkert också påverkar de hårt belastade ordinarie 350-linjerna.

Sen återstår att se hur länge LN-RKM blir borta efter markkänningen förra veckan.
Jag vill minnas att en Airbus 340 fick en tailstrike i Shanghai, för säkert 10 år sen, och den var väl tagen ur trafik i närmare ett halvår.
Och en 320 blev ju stående i Split en hel sommar för ett par år sen efter att ha fått markkänning vid landning. Udda, men kan tydligen lätt hända just i Split på grund av banans lutning.

Gårdagens SK903, Stockholm - Newark, fick, likt Miami-flighten häromdagen, gå till Köpenhamn.
Maskinen (LN-RKM) vände tillbaka ungefär i höjd med Molde på norska västkusten och anlände Kastrup strax före klockan 13.
Jag tycker SAS vekar vara värda beröm hur man löste den här situationen operationellt. 4 timmar efter den oplanerade landningen startade an annan A330 med personal (samma??) vilket ledde till en total försening på 6 timmar till NYC. Inga rekordresultat men jag har sett flygbolag som i detta fall hade haft en 24t-försening eller helt enkelt ställt in flyget.

1732741342882.png

330-flottan är ju lite decimerad för tillfället.

LN-RKN är på service sen tre veckor tillbaka (kommer kanske åter snart?) och LN-RKM är parkerad för inspektion efter tailstriken förra veckan.
Jag ser att SK 915, CPH - JFK, är tursatt med 350 idag vilket säkert också påverkar de hårt belastade ordinarie 350-linjerna.

Sen återstår att se hur länge LN-RKM blir borta efter markkänningen förra veckan.
Jag vill minnas att en Airbus 340 fick en tailstrike i Shanghai, för säkert 10 år sen, och den var väl tagen ur trafik i närmare ett halvår.
Och en 320 blev ju stående i Split en hel sommar för ett par år sen efter att ha fått markkänning vid landning. Udda, men kan tydligen lätt hända just i Split på grund av banans lutning.
Noterade att Eystein Viking testade vingarna ikväll till Palma. Svansen verkar lagad.

Dagens SK957 kom långt innan den vänder tillbaka mot Skandinavien. Någon ombord som vet vad som händer?
Fick upp en review av business class upplevelsen under denna flygning på YouTube
Delen med turbulensen börjar ca 15:30 in i videon

SK958 (MIA-ARN) ställdes in 08FEB. Tanken var att det var A333 LN-RKT som skulle flyga sträckan. Men den maskinen verkar stå kvar i Miami nu och SK903 ställdes in igår då den schemalagda maskinen fick ta över SK957 till Miami. Idag tror ett plan från Köpenhamn fick stryka på foten.

Någon som vet vad som hänt med LN-RKT?

Toppen