Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Den är säkert helt korrekt, men flygplanet föll inte. det törs jag lova
Det är helt normalt att sjunka (kontrollerat) vid turbulens för att hitta lugnare förhållanden
2400 ft/minut under sjunk är inget konstigt alls

Men om man kollar på tiden för de hastiga droppen och turbulensen ser man att de inte stämmer överens utan den rapporterade höjdminskningen skedde långt innan, typ 90 minuter. Så det är antagligen en anomali i datan bara, alternativt att man justerade höjden av någon annan anledning.

Däremot kan man titta på vindkartorna och se att de i princip flög rakt igenom en orkan med vindbyar på upp till 55 m/s. Inte konstigt det skumpar. Är det normalt att flyga igenom vädersystem med dessa vindhastigheter?

Men om man kollar på tiden för de hastiga droppen och turbulensen ser man att de inte stämmer överens utan den rapporterade höjdminskningen skedde långt innan, typ 90 minuter. Så det är antagligen en anomali i datan bara, alternativt att man justerade höjden av någon annan anledning.

Däremot kan man titta på vindkartorna och se att de i princip flög rakt igenom en orkan med vindbyar på upp till 55 m/s. Inte konstigt det skumpar. Är det normalt att flyga igenom vädersystem med dessa vindhastigheter?
Jag har ingen insyn i detta fall, men jag skulle gissa att det var CAT (Clear Air Turbulence eller Klarluftsturbulens).
Det är en typ av turbulens som inte syns på väderradar/blotta ögat.
Medvetet flyger man _inte_ in i kraftig turbulens.

Normalt sett så ändras inte höjden vid turbulens. Jag har då aldrig varit med om att höjden ändras för ett flygplan som har turbulens under 15 år som flygledare.
Piloter anmäler om höjden inte kan hållas. och det har jag aldrig varit med om pga turbulens!

Jet strömmen kommer ofta upp i den styrkan och kan nå det dubbla. Den går visserligen åt andra hållet så man försökte säkert undvika den men det indikerar att det är normalt att flyga i så starka vindar, när man är uppe på marschhöjd.

Finns en tråd om SK957 på airliners.net för den intresserade: https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=1497655

Inte jättemycket info som inte redan avhandlats här, men kan ändå vara intressant att följa. Nytt för mig var att ena motorn tydligen stängts av som följd av turbulensen för att sedan startas om igen (inget bekräftat vad jag vet, men även FlightRadar24 har rapporterat detta).

Reddittråd som hänvisas till: https://www.reddit.com/r/aviation/s/Gni4B5Nmtx

Edit: länk till Reddittråd

Last edited:
Det verkar som att SAS lyckats fortsätta trots turbulensdrabbade att LN-RKS står på backen. Stämmer det? I så fall en eloge till SAS! Har man lyckats genom att nedgradera någon destination till A321LR eller hur har det gått till?

Är det normalt att den står så länge på backen bara av lite turbulens? Tar inspektionen så lång tid eller var det något mer som gick fel som de inte gick ut med?

De förnekade ju först att motorn slocknat.

Toppen