Jag håller med dig. Borde dessutom varit säkrare för passagerarna att fortsätta till tex Boston, eftersom (jag antar) att det finns fler möjliga ställen att landa på längs den rutten än på väg till Köpenhamn om det senare uppdagats något fel på planet. Om snabba beslut måste fattas, bör det vara med säkerheten som prioritet, inte kostnaden.Ja förmodligen men som passagerare känns det kanske tryggare att landa snarast än att ge sig ut över ett stort hav igen.. jag hade inte varit nöjd
– När kraftig turbulens inträffar måste flygplanet alltid inspekteras noggrant. Det är standard i branschen. Den undersökningen kan vi inte göra i USA utan måste ske på hemmaplan, och i det här fallet Köpenhamn,
Jag håller med dig. Borde dessutom varit säkrare för passagerarna att fortsätta till tex Boston, eftersom (jag antar) att det finns fler möjliga ställen att landa på längs den rutten än på väg till Köpenhamn om det senare uppdagats något fel på planet. Om snabba beslut måste fattas, bör det vara med säkerheten som prioritet, inte kostnaden.
...
Om minsta lilla osäkerhet skulle finnas för passagerare eller besättning hade de satt ner planet på första bästa flygplats. Inget seriöst flygbolag flyger vidare med tanke att man kan nödlanda på vägen om något skiter sig.Jag håller med dig. Borde dessutom varit säkrare för passagerarna att fortsätta till tex Boston, eftersom (jag antar) att det finns fler möjliga ställen att landa på längs den rutten än på väg till Köpenhamn om det senare uppdagats något fel på planet. Om snabba beslut måste fattas, bör det vara med säkerheten som prioritet, inte kostnaden.
Jag ställer mig tveksam till att undersökningen inte kan göras i USA på tex BOS eller EWR utan "måste" ske i på CPH. Samma tekniska kompetens borde kunna tillhandahållas på någon av de stora flygplatserna på USA´s östkust.
Det där är faktiskt en bra poäng. Även om det suger för passagerarna på planet, så är det bara en planlast som blir drabbade. Hade man gått ner någon annan stans hade flyget blivit stående längre vilket hade betytt fler inställda flyg och alltså fler planlaster drabbade.Risken är att planet blivit stående länge på outstation som driver stora kostnader och större förseningar att få planet i flygbart skick igen.
Nej, oförutsedd turbulens som detta är inget sas kan påverka, när det händer så händer det men inget flygbolag flyger in i sådant väder medvetet.Är det värt att skicka in en claim då jag nu blir exakt 24 timmar sen till ankomst i Miami?
Nej, oförutsedd turbulens som detta är inget sas kan påverka, när det händer så händer det men inget flygbolag flyger in i sådant väder medvetet.
SAS ska stå för duty of care och ni har säkert någon försäkring som kanske står för något mer. Men EU ersättning är inte sas skyldiga att betala då det knappast fanns några snabbare alternativ för ombokning.
Det är hypotetiskt, men det känns som du kommer ha extrem uppförsbacke om du försöker hävda något sådant. Risken är att du hamnat någon stans där du inte kommit vidare och jag gissar du inte var ensam ombord heller som hade behövt bli ombokad.Tack var som jag tänkte då.
Men hade förmodligen inte blivit lika sen om man gått ner i USA istället för att vända.