Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Tekniskt fel på Erik Viking, vi vänder just nu tillbaka mot Chicago. Kaptenen vågade inte flyga vidare över Atlanten, hänvisade till någon typ av systemfel.
På Swedavia står det "nytt besked 1630". Ingen dålig försening. Blir du ombokad till (i mina ögon) någon spännande rutt istället?

14.20 lyfte LN-RKP från Kastrup med riktning mot Arlanda. Ska troligtvis extraknäcka som SK945 idag. Extramaskinen börjar göra sitt jobb att rycka in när de vanliga kärrorna får problem.

14.20 lyfte LN-RKP från Kastrup med riktning mot Arlanda. Ska troligtvis extraknäcka som SK945 idag. Extramaskinen börjar göra sitt jobb att rycka in när de vanliga kärrorna får problem.

LN-RKP gick som SK501/502 i morse så det kan vara träning av ny crew också

Rätar mig själv, förstår att det är SK946
Varför blev ni 1,5 timme sena ut från ORD?
Den initiala förseningen berodde på en ordentlig åskskur som orsakade stora köer för take off. Sedan hann vi 1-1,5 timme innan vändningen, och mycket riktigt så var det det större hydraulsystemet som spökade.

Vi var 2 av totalt en handfull som lyckades få plats på SK-kärran till Köpenhamn, resten fastnade i Chicago över natten. SAS hävdade att det inte fanns några(!) hotellrum, så folk fick nöja sig med en matvoucher och betonggolvet landside. Ganska upprörda miner kan jag säga.

Den initiala förseningen berodde på en ordentlig åskskur som orsakade stora köer för take off. Sedan hann vi 1-1,5 timme innan vändningen, och mycket riktigt så var det det större hydraulsystemet som spökade.

Vi var 2 av totalt en handfull som lyckades få plats på SK-kärran till Köpenhamn, resten fastnade i Chicago över natten. SAS hävdade att det inte fanns några(!) hotellrum, så folk fick nöja sig med en matvoucher och betonggolvet landside. Ganska upprörda miner kan jag säga.

Världsklass må jag säga - men så kanske de lärt sig av de bästa i flygindustrin och de som SAS verkar som som sina idoler, dvs Kjos & Co... ;)

Men menar du verkligen att passagerarna fick sova landside? Behövde ni gå igenom pass- och tullkontroll? Är det för att T5 stänger under natten?

Hörde från en annan resenär som var ombord att de fick info om att om de kunde boka hotell själva skulle sas självklart stå för kostnaden (vet dock inte om det fanns något maxtak). Han gick in på expedia och bokade första bästa rum som dök upp, slapp sova på golvet i alla fall men var inte direkt imponerad.

Och även LN-RKP är på väg hem (som en något försenad SK946). Så förhoppningsvis är SAS mer eller mindre ikapp i schemat redan idag :)

SK998 (LN-RKF) står just nu med fyra döda motorer i Shanghai. Ingen ny info om ankomst till Köpenhamn mer än att den ska in till hangaren...

Toppen