Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Funderade också på det, men hinner man byta crew på 45 minuter?
Nu vet jag inte vad som hänt på den speciella flygningen, men jag har hört från en SAS CC att piloterna har det tajt med tid med flygningar från PVG och i synnerhet om man haft lite teknikproblem. Så det kan mycket väl vara så att man bara bytt ut piloterna.

Det kan även vara så att man har fått stå rätt länge "på plats" i hopp om att få lyfta. Då kanske man valde att byta crew vid mellanlandning och således få hem maskinen.

Idag verkar det gå bättre. Än så länge är "enbart" SK925 inställd. LN-RKH (A330) verkar fortfarande inte vara i produktion vilket medför att SK909 utförs av en A340. Och det är 3 st A340 i eller på väg hem till CPH (varav en är LN-RKP) så rimligtvis borde de få iväg SK995 och SK997 till Kina idag.

Vet du hvilken technical det var, siden det er så skremmende?

Det behöver inte vara oroväckande i meningen att det är farligt för resenärer utan snarare skrämmande för tex SAS att deras plan just varit inne på service och går sönder direkt efteråt vilket skapar problem och kostnader.

Det behöver inte vara oroväckande i meningen att det är farligt för resenärer utan snarare skrämmande för tex SAS att deras plan just varit inne på service och går sönder direkt efteråt vilket skapar problem och kostnader.

Jo, det skjønte jeg i grunnen at han mente, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være "skremmende" allikevel? Særlig om man har innsikt i bransjen og vet at teknisk feil kan være mer enn at bolter er rustet eller slitne wires. Hva som helst (buss, bil, båt, fly, tog, menneskekroppen, you name it) kan være inne på service og så komme ut for en teknisk fel kort tid etterpå. Når det gjelder fly kan du for eksempel få punktering, hydraulikkslange som det går hull på, pakning som går, baggasjebil som bulker skroget på en uheldig plass - alle disse er ting som er helt isolerte fra en service og er det som er kjent som "shit happens" eller vitenskaplig: "entropy".

Det är skrämmande att du inte förstår ordvalet. (pun intended)

"Skrämmande" är ett ganska vanligt uttryck i svenska och jag tror det är det i danska också. De saker du exemplifierar med är kanske en skrämmande upplevelse för passagerarna, men inte för flygbolaget eller betraktare som är insatta.

Det är skrämmande att du inte förstår ordvalet. (pun intended)

"Skrämmande" är ett ganska vanligt uttryck i svenska och jag tror det är det i danska också. De saker du exemplifierar med är kanske en skrämmande upplevelse för passagerarna, men inte för flygbolaget eller betraktare som är insatta.

Det er altså ment som "A pity/tough luck for SAS to get a random technical issue right after service"?

Nja, inte riktigt. Jag ser det mer som att det är ett uttryck för att det är upprörande att det uppstår tekniska fel så snart efter en så pass omfattande service som det ändå rör sig om. Inom flygindustrin är förebyggande underhåll viktigt och därmed bör man bli upprörd när fel uppstår strax efter en service - antydningar till fel ska upptäckas och åtgärdas där.

Toppen