Senaste nytt

Inreseregler i Sverige för utlänningar

FFlash

Medlem
Nåja, det finns ju T5 och så finns det T5.

En del av Arlanda T5 är Schengenområde och en annan del, den som ligger bortom passkontrollen, är den ”internationella delen”.

Hahaha, tack jag glömde den där☺️

Om jag formulerar mig på annat sätt: kommer alla ankommande schengen-passagerare till T5 att testas direkt vid T5 gaten så att man blir i alla fall testad vid ankomst redan airside? Svar JA eller NEJ please, hahaha
 

Berglund

Medlem
det lär gå i bästa fall utan att man stöter på en enda testpunkt
Njaoeä, det beror på vad som gäller för dig i destinationslandet.

Det är mycket troligt att flygbolaget inte släpper ombord dig utan att du har ordentliga papper på att du kommer in i landet som du ska till. Det finns mig veterligen inga specialregler för ”milage runners” utan man får snällt anpassa sig till det som gäller alla. Att du ska stanna på/vända på flygplatsen, sådant snack brukar de inte ta hänsyn till i incheckningsdisken.
 

FFlash

Medlem
Njaoeä, det beror på vad som gäller för dig i destinationslandet.

Det är mycket troligt att flygbolaget inte släpper ombord dig utan att du har ordentliga papper på att du kommer in i landet som du ska till. Det finns mig veterligen inga specialregler för ”milage runners” utan man får snällt anpassa sig till det som gäller alla. Att du ska stanna på/vända på flygplatsen, sådant snack brukar de inte ta hänsyn till i incheckningsdisken.

Japp, jag vet, är ingen rookie

Svenska är inte mitt modersmål så jag har lite svårt ibland att uttrycka mig på rätt sätt men jag försöker positivt så bra jag kan, hoppas ni förlåter mig resten av okunnighet i min kommunikation
Jag vet att det finns folk som kan kort besvara frågan då jag vet att likadant mönster funkar också annanstans och det finns folk som har egen erfarenhet ”been there done that”
Tack igen för svaren
 

Tomas E

Medlem
Hahaha, tack jag glömde den där☺️

Om jag formulerar mig på annat sätt: kommer alla ankommande schengen-passagerare till T5 att testas direkt vid T5 gaten så att man blir i alla fall testad vid ankomst redan airside? Svar JA eller NEJ please, hahaha
Det sker ingen testning av utländska passagerare på Arlanda (annat än den som de kommersiella aktörerna bedriver landside) och enligt de svenska inresereglerna kan utlänningar nte välja att testa sig efter ankomst istället för före. Teststationen på Arlanda, som ligger vid bagagebandet (d.v.s. ej i transitområdet), drivs av Region Stockholm och gör det möjligt för boende i Stockholms län + några andra län (men inte alla) att testa sig direkt efter ankomst för att göra det enklare. Det är inget lagkrav i Sverige att boende i Sverige testar sig, men en rekommendation som självklart bör följas, och respektive region har lagt upp sin testning på olika sätt. På BC har det f.ö. förekommit ett antal sura kommentarer från svenskar som bor i andra regioner om att de inte kan testa sig på Arlanda. Så regionens teststation har ingen koppling till passpolisen/gränskontrollen.

Om man anländer en passkontroll eller liknande och inte uppfyller kraven på inresa, blir man i normalfallet utvisad. Flyger man ska det sällan hända, eftersom flygbolaget ska kolla dokumenten. Men "lite procent har väl alla", även check-in-agenter.
 

FFlash

Medlem
Ojoj jag hade ju skrivit fel där i mina sista inlägg där jag pratar om ”test” men såklart ville fråga om ”PCR-dokumentkontroll”. Fan vad är det för medicin som jag tagit imorse….

Som exempel: i Finland sker kontroll först landside, så man kan köra vändande plan enkelt utan PCR. Är man lite fusk så kan man även resa in utan något alls om man anslutsflyger till inrikes där ingen kontroll finns alls(så var det tidigare men är ej 100 säker om detta ändrats med senaste reglering).
Denna typ av info är det viktiga.
 

GOTBound

Medlem
Ojoj jag hade ju skrivit fel där i mina sista inlägg där jag pratar om ”test” men såklart ville fråga om ”PCR-dokumentkontroll”. Fan vad är det för medicin som jag tagit imorse….

Som exempel: i Finland sker kontroll först landside, så man kan köra vändande plan enkelt utan PCR. Är man lite fusk så kan man även resa in utan något alls om man anslutsflyger till inrikes där ingen kontroll finns alls(så var det tidigare men är ej 100 säker om detta ändrats med senaste reglering).
Denna typ av info är det viktiga.
Även om kontroll sker först landsside, blir passagerarna inte stoppad redan vid check-in/boarding vid dokument kontroll?
Jag har en segment-run till HEL senare i januari med returen på vändande plan och jag har räknat in ett COVID-test i min kalkyl.
 

MrRob

Medlem
Fråga kring 90 dagar som turist från ett land utanför Schengen:

Om man flyger från icke-Schengen-land, transiterar airside i IST 12 timmar innan man flyger vidare till GOT där man lämnar flygplatsen för inträde i Sverige den 26/5. Sedan lämnas CPH den 22/8 med transit i AMS och IST på vägen tillbaka till hemlandet.

Visst räknas de 90 dagarna från när man anländer till GOT och när man lämnar CPH? I detta fallet är det 88 dagar och 8 timmar, gissar att det räknas som 89 dagar.

Frugan är nervös för en biljett vi bokat till hennes far.. :rolleyes:
 

ante_77

Medlem
Fråga kring 90 dagar som turist från ett land utanför Schengen:

Om man flyger från icke-Schengen-land, transiterar airside i IST 12 timmar innan man flyger vidare till GOT där man lämnar flygplatsen för inträde i Sverige den 26/5. Sedan lämnas CPH den 22/8 med transit i AMS och IST på vägen tillbaka till hemlandet.

Visst räknas de 90 dagarna från när man anländer till GOT och när man lämnar CPH? I detta fallet är det 88 dagar och 8 timmar, gissar att det räknas som 89 dagar.

Frugan är nervös för en biljett vi bokat till hennes far.. :rolleyes:

Rimligen sker avresan från Schengen den dagen man går genom passkontrollen och samma när man anländer passkontrollen
 

Tomas E

Medlem
Fråga kring 90 dagar som turist från ett land utanför Schengen:

Om man flyger från icke-Schengen-land, transiterar airside i IST 12 timmar innan man flyger vidare till GOT där man lämnar flygplatsen för inträde i Sverige den 26/5. Sedan lämnas CPH den 22/8 med transit i AMS och IST på vägen tillbaka till hemlandet.

Visst räknas de 90 dagarna från när man anländer till GOT och när man lämnar CPH? I detta fallet är det 88 dagar och 8 timmar, gissar att det räknas som 89 dagar.

Frugan är nervös för en biljett vi bokat till hennes far.. :rolleyes:
Bör inte vara något problem, och Turkiet är inte med i Schengen, men lägg märke till att regeln är max 90 dagar under en 180-dagarsperiod, inte bara max 90 dagar i sträck. Så tänker man tillbringa 89 dagar i ett svep inom Schengen bör man inte ha varit där de föregående 90 och kommer inte in (utan visum) de kommande 90.
 
Toppen