Senaste nytt

Inreseregler i Sverige för utlänningar

FFlash

Medlem
Läser om undantag vad gäller inreseregler till Sverige och hittar på polismyndighetens sidor:


  • flygpassagerare i transit, dvs passagerare som endast byter flyg och bara vistas på flygplatsens internationella transitområde utan att gå igenom pass- eller tullkontroll,”
Om jag transitar till 3:e land (Finland-arn-xxx) så behöver jag inte PCR test 48hr innan, såsom jag läser.
Något jag missar, nån som vet?
 

Berglund

Medlem
Om jag transitar till 3:e land (Finland-arn-xxx) så behöver jag inte PCR test 48hr innan, såsom jag läser.
Något jag missar, nån som vet?
Som vanligt ”beror det nog på”.

Nu har ju Arlanda terminal 2 återöppnat, vet inte hur du flyger från Finland men är det möjligt att Finnair kanske flyttat tillbaka till T2? I så fall blir det svårt om ditt nästa plan går från T5. Transferbussen mellan terminalerna har inte kommit igång än.

Det beror väl också på vilket tredje land vi pratar om. Är det inom EU kan det nog gå smärtfritt men ska du flyga utanför EU från Arlanda då blir det passkontroll.
 

FFlash

Medlem
AY kör T5. Men jag tittar på SAS flyg, hel-arn-EU.

Jag tolkar ditt svar som om pcr kontroll sker landside och inget airside?
 

Tomas E

Medlem
Läser om undantag vad gäller inreseregler till Sverige och hittar på polismyndighetens sidor:


  • flygpassagerare i transit, dvs passagerare som endast byter flyg och bara vistas på flygplatsens internationella transitområde utan att gå igenom pass- eller tullkontroll,”
Om jag transitar till 3:e land (Finland-arn-xxx) så behöver jag inte PCR test 48hr innan, såsom jag läser.
Något jag missar, nån som vet?
Så som det är skrivet beror det på vilket land XXX är. Byter du till icke-Scengen går du ju genom passkontroll. Och Schengen-området på ARN T5 är ju inte direkt ett "internationellt transitområde" eftersom inrikesflyg också går därifrån. Jag har aldrig gjort transit icke-Schengen till icke-Schengen på ARN (vilket inte är aktuellt från Finland), men det borde väl kräva två passkontroller snarare än att man stannar i ett transitområde?

Det hela är dock lite motsägelsefullt skrivet på sidan Corona – så påverkas resandet till Sverige | Polismyndigheten

Först står det:

Undantag oberoende av avreseland
Följande kategorier är undantagna inreseförbudet och får resa in oberoende av avreseland, men ska visa negativt test om de inte bor i Sverige:
  • Flygpassagerare i transit.
Längre ner står den texten som du citerar:

Undantag på grund av behov eller funktion
Utlänningar som har särskilt angelägna behov eller som ska utföra nödvändiga funktioner i Sverige kan undantas, till exempel:

  • flygpassagerare i transit, dvs passagerare som endast byter flyg och bara vistas på flygplatsens internationella transitområde utan att gå igenom pass- eller tullkontroll,
Det kan kanske räcka med denna text för undantag, men 100% säker kan man nog tyvärr inte vara p.g.a. motsägelsefullheten.

Sverige kräver dock inte PCR-test för inresa, utan antigentest räcker:

Provet ska styrka att resenären inte har en pågående covid-19-infektion, detta kan enligt Folkhälsomyndigheten göras med ett negativt PCR-, LAMP-, TMA- eller antigentest. Intyget ska vara i original på svenska, engelska, norska, danska eller franska.

Så det kanske är bäst att sikta på ett antigentest. De nuvarande reglerna gäller f.ö. till 31 januari.
 

Tomas E

Medlem
AY kör T5. Men jag tittar på SAS flyg, hel-arn-EU.

Jag tolkar ditt svar som om pcr kontroll sker landside och inget airside?
@Berglund påpekar att du inte "bara vistas på flygplatsens internationella transitområde utan att gå igenom pass- eller tullkontroll" om du gör transit landside eftersom du då går genom tullkontroll. Flygbolag förmodas kolla att du har rätt intyg innan de släpper ombord dig, så det handlar inte bara om var eventuell svensk kontroll finns.
 

FFlash

Medlem
Så som det är skrivet beror det på vilket land XXX är. Byter du till icke-Scengen går du ju genom passkontroll. Och Schengen-området på ARN T5 är ju inte direkt ett "internationellt transitområde" eftersom inrikesflyg också går därifrån. Jag har aldrig gjort transit icke-Schengen till icke-Schengen på ARN (vilket inte är aktuellt från Finland), men det borde väl kräva två passkontroller snarare än att man stannar i ett transitområde?

Det hela är dock lite motsägelsefullt skrivet på sidan Corona – så påverkas resandet till Sverige | Polismyndigheten

Först står det:


Längre ner står den texten som du citerar:


Det kan kanske räcka med denna text för undantag, men 100% säker kan man nog tyvärr inte vara p.g.a. motsägelsefullheten.

Sverige kräver dock inte PCR-test för inresa, utan antigentest räcker:



Så det kanske är bäst att sikta på ett antigentest. De nuvarande reglerna gäller f.ö. till 31 januari.

Du hittat precis de citat som fick mig tänka…motsägelsefullt.
Jo jag är lat och vill bara slippa testerna. Är vaxx och vill bara köra 4x-kampanj
 

FFlash

Medlem
@Berglund påpekar att du inte "bara vistas på flygplatsens internationella transitområde utan att gå igenom pass- eller tullkontroll" om du gör transit landside eftersom du då går genom tullkontroll. Flygbolag förmodas kolla att du har rätt intyg innan de släpper ombord dig, så det handlar inte bara om var eventuell svensk kontroll finns.
Förvirrad..jag går inte landside! Ej heller tullkontroll. T5 ÄR ju internationellt transitområde (även om inrikesflyg opereras där), ”spekulativt dock” men som sagt, vad annat skulle man inte vara än riktig BCare om man inte frågar☺️ folk flyger ju till nordamerika via asien och vissa frågar ”får man göra det” och andra ”vågar man göra det” etc
 

Tomas E

Medlem
Förvirrad..jag går inte landside! Ej heller tullkontroll.
Inte om du åker HEL-ARN-Schengen med SAS.
Men det framgick inte av första frågan, därför påpekandena om icke-Schengen (passkontroll) och eventuellt terminalbyte (tullkontroll + landside) som inte passar i beskrivningen av undantaget.
 
Last edited:

FFlash

Medlem
Förlåt jag var inte tydlig från början. Tack ni alla som tagit tid att svara.

Så jag sammanfattar som ”det lär gå i bästa fall utan att man stöter på en enda testpunkt”? (Fullt medveten om att bättre skulle vara att testas innan resa)
 
Toppen