Senaste nytt

Inre gränskontroll till Sverige

Åkte du till Puttgarden för att köpa Cola Zero?
OT, men för många är sedan när jag var student så åkte jag och några kursare till Puttgarden för att handla öl. Vi hade en plats över, så en polare som inte ville handla öl följde med för skojs skull, han köpte Pepsi Max istället och var den som sparade mest pengar per inköpt volym, även när transporten var inräknad.. En lite oväntad utkomst tyckte vi...

Åkte över bron med syrran och hennes vän ( jag körde ) på väg över bron kom vänninan på att hon inte hade idkort

På vägen tillbaka så stod tullarna på plats för kontroll, vänninan går i taket och när vi rullar fram så vinkas vi förbi utan kontroll, bilen före blev granskad

Snacka om att hon tog en GT efter det, vet dock inte vad som skulle ha hänt om hon ”fastnat”

Snacka om att hon tog en GT efter det, vet dock inte vad som skulle ha hänt om hon ”fastnat”

Om man fastnar utan id så får man svara på lite frågor om var man är född, vad ens föräldrar heter osv. Frågor som gränspolisen kan kolla svaret på. Det tar lite tid, är irriterande för alla parter men det löser sig.

Vi fick också ”smuggla” min sambo över när DSB inte släppte på henne på tåget. Gränspolisen är inga problem, det är företag som är nojiga för de får böta en massa som är de riktigt jävliga.

Det verkar som de körde med app när de införde gränskontrollerna. Osäker dock på om de kopplade upp den mot databaserna som används normalt.

Stor oreda kring scannade id-kort | Göteborgs-Posten - Sverige

Enligt Noa, Nationella operativa avdelningen, krävs det att transportörerna gör någon form av dokumentation där det framgår vilken typ av id-handling som visats upp och att det är rätt person som visat upp id-handlingen, samt serienumret.

- Hos polisen har vi en app som heter MRZ recognize som kan laddas ner som kan kontrollera äktheten hos ett uppvisat dokument.

Appen verkar i vart fall stödja skanning av pass.
MRZ Recognition av Smart Engines Limited ‎MRZ Recognition i App Store

Jo fast det där är något helt annat det. Appen är egentligen bara en databas med respektive lands kännetecken på resehandlingar så att det lättare ska gå att konstatera äkta eller inte äkta.

Toppen