Senaste nytt

Inre gränskontroll till Sverige

Olyckligt uttryckt av pressekreteraren, att kontrollerna inte är utökade "per definition" är snömos. Men det verkar ju klart att de inte tänker köra en Hyllie och kolla samtliga resenärer. Om det blir stickprov, punktmarkering av somliga länder, eller kontroller utifrån lägesbedömningar som uppdateras efterhand kanske visar sig framöver.

Men ja, om de lägger upp det så att de kollar samtliga resenärers handlingar vid avstigning så blir det en markerad tidsförlust för de passagerarna och det bolaget. Har varit med om det en gång, på Kastrup, och det var riktigt segt.
 
Fast det jag menar är ju att man får ut exakt lika mycket av att kolla passagerarlistan som man får av att kolla ID på varje passagerare vid avstigning.

Flyget skiljer sig från land- och sjötransport genom att man har faktiska passagerarlistor.
Ja, men ska bokningslistor kollas, eller faktiska passagerarlistor (när flyget avgått). Bokningar ändrar ganska ofta och blir annorlunda vid trafikstörningar etc. Så ska aktuella Passagerarlistor kollas (där flygen oftast har 1-2 timmars flygtid) så krävs ju en enorm kontrollapparat av Polisen. Och hur ska sållningen ske vid ankomst, när det väller ut 100-180 passagerare i en trång bryggång, alt ett öppet gateområde...
 
Ja, men ska bokningslistor kollas, eller faktiska passagerarlistor (när flyget avgått). Bokningar ändrar ganska ofta och blir annorlunda vid trafikstörningar etc. Så ska aktuella Passagerarlistor kollas (där flygen oftast har 1-2 timmars flygtid) så krävs ju en enorm kontrollapparat av Polisen. Och hur ska sållningen ske vid ankomst, när det väller ut 100-180 passagerare i en trång bryggång, alt ett öppet gateområde...

Precis. Och kontroller av listor mm sker redan. ”Slumpvisa” kontroller förekommer och är sällan slumpvisa.

Kontrollerna blir som i Hyllie när de väl sker. En snabb titt på körkortet och så iväg. Exakt vad man hoppas åstadkomma genom de här kontrollerna som inte åstadkoms redan genom de yttre kontrollerna är minst sagt oklart.

Men ur ett logistiskt passagerarpespektiv är det helt orimligt att man skulle göra mer än glutta på körkortet. Tänk er själva kaoset som skulle uppstå på Arlanda om man skickar alla igenom passkontrollen i F...
 
Det "tråkiga" i att bli förnedrad vid hyllie är att de "papperslösa" har kunnat flyga från kastrup till t.ex Arlanda under hela tiden. Först nu så skall man täppa till det hålet.
Får se om valresultatet i höst kan mynna ut i att förnedringen vid hyllie tas bort.
 
Det "tråkiga" i att bli förnedrad vid hyllie är att de "papperslösa" har kunnat flyga från kastrup till t.ex Arlanda under hela tiden. Först nu så skall man täppa till det hålet.
Får se om valresultatet i höst kan mynna ut i att förnedringen vid hyllie tas bort.

Fast utan papper får du inte flyga heller, ID-krav har funnits längre för flyget än för tåget.
 
Fast utan papper får du inte flyga heller, ID-krav har funnits längre för flyget än för tåget.
Men de har ju inte kontrollerat ID tidigare, så det här varit öppet att flyga T ex Köpenhamn-Arlanda utan ID så länge man inte reser på ungdomsbiljett
 
Men de har ju inte kontrollerat ID tidigare, så det här varit öppet att flyga T ex Köpenhamn-Arlanda utan ID så länge man inte reser på ungdomsbiljett
Historiskt , i det korta tidsperspektivet har det visst funnits 100% ID-kontroller, även på flygningar inom t.ex. Norden. Beroende på Världsläget och speciellt en längre tid efter "11:e september", var det ID-kontroller vid avgång.
 
Toppen