Senaste nytt

Inre gränskontroll till Sverige

Är man svensk så kommer man alltid in... Det säger sig självt att man inte kan neka en svensk inresa i Sverige.

Sen kommer förstås några inom politik eller media (låtsas) bli upprörda över att gränsvakter på båda sidor kommer att tilltala resenärer utan handlingar på respektive gränsvakts modersmål och avvakta reaktion varpå resenärer kan bli insläppta ändå. Man kan också bli upprörd över att resenärer som passar en viss demografisk mall mycket väl kan komma att passera utan problem medan andra kommer att stoppas för undersökning.

Jag har aldrig förstått vitsen i o m att dom som kommer är asylsökande?
Utan att det blir en politisk diskussion av det hela så förstod jag det på livesändningen som att det kom folk som inte sökte asyl direkt. Utan söker längre in i landet. (Edit: eller inte ämnar söka alls) Nu måste man söka asyl vid gränsen om man inte kan visa att man ska få komma in i Sverige. Annars får man vända.

Jag har aldrig förstått vitsen i o m att dom som kommer är asylsökande?
Ställde samma fråga när en vän berättade om detta... vore smidigt om någon i tråden hade en vettig förklaring till detta.
Vad är egentligen målet med att man inför gränskontrollen?

Edit: Som ett brev på posten kom ett svar från @SNIFF. :D

Det är väl tom så att om du kommer landvägen till Sverige ska du hindras söka asyl eftersom Danmark är säkert. Är det inte så de tänker sig det idag så kommer det snart.

Helt oavsett om man stödjer förslaget eller inte eller om det är bra förslag eller inte.

Citerat från video på Expressen (Regeringen infr grnskontroller | Nyheter | Expressen
"Migrationsverket begärde beslutet för att få mer kontroll, en bättre överblick och ett mer ordnat mottagande." Man är däremot lite förvånad över att det inte kom en begäran från polisen.

Edit: Om det finns en annan anledning, så som att tvinga folk att söka asyl i andra länder så har man inte sagt det rakt ut.

Toppen