Senaste nytt

Inre gränskontroll till Sverige

Ricci

Medlem
Har kollat ner på Hylliestation och inte sett en enda polis på hela förmiddagen........
Dock nu vid 11:20 tiden kom det 2st poliser som gick omkring...:rolleyes:
 

Agö

Medlem
Precis vad jag funderade på, vad är det egentligen som krävs?
Här är vad polisen anser krävs.

Tillfälligt återinförda kontroller vid inre gräns innebär att polisen vid några utvalda gränsövergångsställen kommer att kontrollera personer som reser in i Sverige.


De som reser in ska kunna visa att de har rätt att resa in och vistas i landet, till exempel genom att visa upp pass eller nationellt id-kort. Personer som avser att resa till eller från Sverige till andra EU-länder bör alltså ha med pass eller nationellt id-kort.


För nordiska medborgare och personer som har uppehållstillstånd i ett nordiskt land räcker det med ett giltigt nordiskt körkort eller ett giltigt id-kort utfärdat i ett nordiskt land.

Tillflliga grnskontroller terinfrs - Aktuellt - polisen.se
 
Jag var tvungen att sticka bort till Hyllie station och kolla när det första tåget kom 12.19. Det står en tio polisbilar på torget och de har placerat ut ett par poliser per utgång från perrongen, men tåget stannade inte mer än vanligt, direkt när passagerarna gått av gick tåget vidare mot Triangeln och Malmö C. Så något pendlarkaos blir det garanterat inte med den här setupen, för vanliga resenärer kommer det vara noll skillnad mot andra dagar
 

ulagun

Medlem
En rent egoistisk förhoppning är att de på de ställen de upprättar regelrätta kontroller inför samma system som finns på flygplatser med utanför Schengen trafik.
Skilda köer för EU och icke EU medborgare. Den senare bör gå smidigare.
 

Ricci

Medlem
Jag var tvungen att sticka bort till Hyllie station och kolla när det första tåget kom 12.19. Det står en tio polisbilar på torget och de har placerat ut ett par poliser per utgång från perrongen, men tåget stannade inte mer än vanligt, direkt när passagerarna gått av gick tåget vidare mot Triangeln och Malmö C. Så något pendlarkaos blir det garanterat inte med den här setupen, för vanliga resenärer kommer det vara noll skillnad mot andra dagar
Jag var nere på lunchen och såg ett 50-tal poliser och lite journalister som intervjuade poliser.
Man har också follat in den bakre utgången dvs södra uppgången (väldigt provisoriskt) för att fånga in pax som går av där bak.
 
När jag var där satt det mer poliser inne på McDonalds än ute vid stationen... Totalt blir det väl rätt många poliser men jag fick ingen känsla av att de slår en järnring runt stället direkt utan när tåget kom var det smidigt för passagerarna att kliva av, och mycket riktigt hade de tre poliser vid södra trappan också för att täcka upp där. En liten bonus var att en av SAS A340s, LN-RKG, flög rakt ovanför på ca 1000m som SK936 från SFO på väg in till CPH för ca 10 minuter sedan..
 
Toppen