Senaste nytt

Inofficiell BusinessClass Hamburgsträff lör-/söndag den 6 eller 7 december 2014

Några praktiska tips om Hamburg flygplats.
  • Varken automaterna eller manuella disken tar emot kreditkort, inte ens Visa, MasterCard. Däremot tar biljettautomaterna emot Maestro.
Om ni tänker att åka taxi, kolla om taxin tar emot kreditkort innan avfärd. Märkning brukar att stå på fönstret.

Som undantag till alla regler gäller:

Biljettautomaterna vid rulltrappsnedgången närmast Terminal 2 på flygplatsen tar MC och VISA. Däremot har jag inte provat med automaterna vid den andra uppgången.

Även om de har en klisterlapp med korten uppräknade så är min erfarenhet att maskinerna ofta är trasiga (ehum...). Däremot fungerar de alltid och problemfritt med HansaTaxi och de taxibilar som är anslutna till MyTaxi (taxidörrarna är klart och tydligt märkta). Från andra taxiförare har jag hört att anledningen till att kortläsarna är "trasiga" är att de får vänta två veckor på att pengarna kommer in på deras konto...

För er som ser det som ett alternativ, MyTaxi erbjuder via sin app (god tillgång på taxibilar i stan) 50% på alla förbeställda taxiresor i Hamburg under hela december.
Deras tyska sida: Ho-Ho - Hamburg fährt für die Hälfte - mytaxi - Die Taxi App
Ladda ner app, beställ taxi via appen, åk, vid betalning räknas priset ned med 50%. Du måste däremot registrera ditt Paypal-konto eller Kreditkort i deras app innan.
Bonusinfo: För er som samlar Miles and More... Från och med idag har Miles and More en adventskalender app ("Shake" -> Appstore och Android), där jag idag fick ett erbjudande om 500 Miles för en färd med MyTaxi... Erbjudandena kan vara individuella, men jag skakade fem gånger och fick olika erbjudanden...

Kanske skulle skrivit, "Tar restaurangen amex, mc samt visa?"

Troligen gör de det (iaf de två sistnämnda), men min erfarenhet av Tyskland är att det relativt ofta är "fel just idag" på kortläsaren...därför ska man *aldrig* bli förvånad om kortbetalning inte funkar ens när det står angivet. Det är betydligt vanligare att det funkar, men absolut inte 100 % gjutet.

Jag har resignerat efter alla år här och kommer betala direkt i sedlar inklusive avrundning så är det klart direkt. Har sett för många hispiga servitörer som springer fram och tillbaka med kortläsare och kvitto för underskrift, eller i värsta fall frågat om någon annan kan lägga ut för den som har kort...

Toppen