Senaste nytt

Inkonsekvent hantering av Stays/Nights och Food and Beverage Points vid award nights

Apropå inkonsekvens...

Detta med att erhålla rabatten på mat och dryck. Jag börjar resignera... Efter helgen på Radisson Blu Resort, Trysil fick jag som så ofta information i restaurangen att de inte kan (de vet inte hur de ska göra) ge rabatten. De hänvisar till check-out. Väl i check-out har de bara room charge-summan och kan inte dra av mina 15%. I Norge (och hela Skandinavien?) får man ingen rabatt på alkohol vilket tydligen ställer till det. I poolbaren lyckades personal mot förmodan dra av rabattsatsen på barnens glassar... :)

Den här gången gav jag bara upp och försökte intyga mig själv att poängen på spend motiverade förlorad rabatt.

Har ni det på samma sätt? Hur gör ni vid room-charge? Kräver ni rabatt vid signering eller väntar ni till check out?
Det här har tyvärr alltid varit ett problem på Rezidors hotell. Det enkla svaret är att det beror på hotell till hotell. Mitt tips är att försök få igenom det direkt vid måltid. I annat fall ta det vid utcheckning. Har för övrigt fått 15-40% rabatt som CCG/CCC genom åren så hotellen är i klass med ClubCarlsons kundtjänst:D

Rättelse. Eller inbillad rättelse? Pratade just med en trevlig amerikanska som ringde om ett annat efterregistreringsärende. Enligt henne räknas Stay mot status på Awardbokningar - men inte Nights. Ska man orka undersöka sanningshalten i det tro?
Inkonsekvens är som sagt ClubCarlsons signum å speciellt deras så kallade kundtjänst. Har inte så många nätter i år, runt 30 varav hälften är poäng nätter och har fått (nästan) alla dessa räknade som Stays/Nights i alla fall.
Lite OT men kände för och klaga på dem för något år sedan att jag hade så många efterregistreade nights/stays (ca 100 totalt genom åren där dem gjort fel). Fick till slut en kompensation för det på 50000 poäng.

Det tydligaste jag kan hitta kring stays/nights vid award stays är detta:

"Elite Status Faster
Earn Elite status faster
Points + Cash nights and Award Nights count toward Elite Status."

Det tolkar jag som att både stays/nights räknas mot statusen. Både vid Points+Cash och rena Awards.

Med en(!) natts marginal mot Concierge jagar jag höstens vistelser ivrigt.

Hmm... Räknas intjäningen av nights/stays på kalenderår eller medlemsår?

Det tydligaste jag kan hitta kring stays/nights vid award stays är detta:

"Elite Status Faster
Earn Elite status faster
Points + Cash nights and Award Nights count toward Elite Status."

Det tolkar jag som att både stays/nights räknas mot statusen. Både vid Points+Cash och rena Awards.

Med en(!) natts marginal mot Concierge jagar jag höstens vistelser ivrigt.

Hmm... Räknas intjäningen av nights/stays på kalenderår eller medlemsår?

Alltid kallenderår på ClubCarlson.

Alltid kallenderår på ClubCarlson.

Då får vi se vad som blir roll-over i år... Når Concierge med stays 26 dec. Ligger då plus 5 nights från Gold. Påbörjar nästa stay 27 dec som varar i fem nätter. Avslutas 2018. Ska bli intressant om man får tio roll-over nights...

Ibland önskar man att stays/nights registrerades OMGÅENDE. Jag uppnår Concierge på Park Inn Gardermoen samma dag som jag jag checkar in på Radisson Martinique New York (27 dec). Tänk om statusen kunde vara inlagd då... *Dreaming*

Får väl inga rollover nights då alls!
Jag har concierge med god marginal på stays men inte får man några roll over nights om man ej har över det antal som räknas som concierge :)

Då får vi se vad som blir roll-over i år... Når Concierge med stays 26 dec. Ligger då plus 5 nights från Gold. Påbörjar nästa stay 27 dec som varar i fem nätter. Avslutas 2018. Ska bli intressant om man får tio roll-over nights...

Ibland önskar man att stays/nights registrerades OMGÅENDE. Jag uppnår Concierge på Park Inn Gardermoen samma dag som jag jag checkar in på Radisson Martinique New York (27 dec). Tänk om statusen kunde vara inlagd då... *Dreaming*

Not going to happen, och det finns ingen möjlighet för dem att se att du "faktiskt är där".

Har provat det. Tror faktiskt det var just på Martinique :) De blev heller inte imponerade av en screenshot som visade Concierge status -- fanns det inte i deras system, så fanns dfet inte. Så det blev ingen gratis frukost. Och den gången hade det ändå gått närmare en vecka sedan jag CCC-kvalificerade, men det var seg uppdatering.

Om du når Concierge 26 dec så är det påtaglig risk att du får andra problem. Nämligen att den stay:en räknas till 2018, och att du då inte alls når Concierge. Detta problem har jag råkat ut för året efter det. Tog nästan en månads bråkande med kundtjänst för att få det fixat. Som tur är så hade man ju gamla statusen fram till Feb.

Not going to happen, och det finns ingen möjlighet för dem att se att du "faktiskt är där".

Har provat det. Tror faktiskt det var just på Martinique :) De blev heller inte imponerade av en screenshot som visade Concierge status -- fanns det inte i deras system, så fanns dfet inte. Så det blev ingen gratis frukost. Och den gången hade det ändå gått närmare en vecka sedan jag CCC-kvalificerade, men det var seg uppdatering.

Om du når Concierge 26 dec så är det påtaglig risk att du får andra problem. Nämligen att den stay:en räknas till 2018, och att du då inte alls når Concierge. Detta problem har jag råkat ut för året efter det. Tog nästan en månads bråkande med kundtjänst för att få det fixat. Som tur är så hade man ju gamla statusen fram till Feb.

Ja, om jag behöver efterregistrera någon vistelse finns det risk för att den räknas mot 2018. Förberedd på att behöva argumentera... :)

Bråkar som f-n nu med mina ännu ej registrerade nätter på Radisson Hua Hin. 6 nätter har registrerats.
Jag hade 3 fullt betalda nätter och 7 nätter för poäng. 1 ytterligare natt var på e-voucher, så den är borträknad.
Skickade under onsdagen in alla bokningar samt fakturor för betalda nätter.
Trots det hävdar Club Carlson att jag fått allt jag ska ha... (Detta är alltså inget som jag har tagit med hotellet, utan frågan driver jag med Club Carlson som en efterregistrering.)
Aldrig i livet! Poängnätter ska ju vara kvalificerande nätter.
Därtill hävdar de att mina betalda nätter var med points+cash, vilket är fullkomligt osant. Det gick ju inte ens att boka för poäng eller poäng+pengar de aktuella nätterna.
Nu har jag skrivit tillbaka igen och dessutom bett om mailadress till supervisor "så att vi kan få ordning på skitröran".
Därtill har jag gjort klart att det är inte på detta vis man behandlar premiummedlemmar i ett hotellprogram.
Nu är jag på gång och då är det räfst och rättarting som gäller!!!

Last edited:
Toppen