Senaste nytt

Inget pass, påväg till Polen

LarsCph

Medlem
Frågan är om det är pass/nationellt ID de kräver eller ID?

Jag har testat med körkort på andra rutter och det har gått bra då syftet snarare har varit att säkerställa att det är samma person som reser som står på biljetten. Det har alltså inte handlat om jobb åt myndigheterna.

Nationellt ID eller pass bör man ha. Körkort har också funkat för mig, men i Paris CDG nån gång sa de vid gaten att det faktisk inte är giltigt - jag kom med på planet ändå.
 

SK989

Medlem
Det är intressant att flygbolagen gör olika. SAS kollar normalt sett aldrig ID-handlingar vid resor inom Schengen (när man inte checkar in bagage) så då spelar det i praktiken ingen roll om man har glömt pass/nationellt ID-kort hemma eller inte. LOT har uppenbarligen en annan policy. I en annan tråd för någon vecka sedan var det inga problem från någon att resa från Spanien till Sverige (med Norwegian tror jag) genom att visa körkort.
 
Last edited:
Körkort är officiellt icke längre en ID-handling, bara ett bevis på att du får framföra ett fordon av någon typ, om en polis eller uthyrare för den delen önskar se det. Nationellt ID-kort är och skall däremot vara giltigt innanför EU/Schengen. BankID är ju ett måste nationellt och det förvånar mig att ingen har nämnt möjligheten i denna tråd; det kan ju också utökas till ett foto-ID. Så, vad kommer då upp som bild? Jo, personens fotografi, samma som på ID-kortet!
 
Så, vad kommer då upp som bild? Jo, personens fotografi, samma som på ID-kortet
Jag har svårt att komma på någon aktör som nöjer sig med digitalt BankID men inte med körkort? Med det sagt är det ju såklart smart att skaffa det ändå, för man kan ju bli räddad i någon situation där man helt glömt plånboken med BankID räcker.

Edit, körkort är väl fortfarande en giltig id-handling? Kan inte ens komma på att dess status har ändrats åt något håll på senaste men det kan såklart vara jag som missat något. Däremot är det inte en giltig resehandling.
 

marbe166

Medlem
Körkort är officiellt icke längre en ID-handling, bara ett bevis på att du får framföra ett fordon av någon typ, om en polis eller uthyrare för den delen önskar se det. Nationellt ID-kort är och skall däremot vara giltigt innanför EU/Schengen. BankID är ju ett måste nationellt och det förvånar mig att ingen har nämnt möjligheten i denna tråd; det kan ju också utökas till ett foto-ID. Så, vad kommer då upp som bild? Jo, personens fotografi, samma som på ID-kortet!
Körkort är en giltig ID-handling, men endast inom Sverige.
 

SK989

Medlem
BankID är ju ett måste nationellt och det förvånar mig att ingen har nämnt möjligheten i denna tråd; det kan ju också utökas till ett foto-ID. Så, vad kommer då upp som bild? Jo, personens fotografi, samma som på ID-kortet!
På samma sätt som ett körkort inte gäller som resehandling gäller inte heller ett ID-kort i BankID-appen som resehandling: https://www.bankid.com/privat/id-kort

Som du skriver är ett körkort inte en ID-handling utomlands, men i Sverige är det fortfarande en giltig ID-handling: https://polisen.se/tjanster-tillsta...t/besok-passexpedition/giltiga-id-handlingar/

Även om ett körkort enligt regelboken inte gäller att resa utomlands på är det inte ovanligt att det går bra ändå att resa med det inom Schengen. Men som framgår av den här tråden är så inte alltid fallet, så det är en chansning att resa med körkortet. För att komplicera saker gäller dock ett körkort som resehandling vanligtvis inom Norden.
 
BankID är ju ett måste nationellt och det förvånar mig att ingen har nämnt möjligheten i denna tråd; det kan ju också utökas till ett foto-ID.
Bank-ID har ju ännu mindre officiell ställning än ett körkort, utfärdat som det är av privata banker. "Nationellt ID-kort" så som det används i detta sammanhang (resor inom EU) innebär ett statligt ID-kort som visar ditt medborgarskap.
 
Toppen