Christian Sternudd
Medlem
Ok you twisted my arm!Har vi rapport från första flygningarna med FlyBe, @Christian Sternudd ?
Lyckades inte ta några bilder nu på morgonen men kan ta när jag åker hem ikväll:
"Så kom då den där efterlängtade morgonen. Dagen då JetTime flugit sin kos och löftet om gröna ängar och en helt ny upplevelse skulle infrias.
Tack vare höstdagjämningen och tidsomställning så kunde jag njuta av en vacker soluppgång medans jag for norrut mot Visby.
Väl på plats var det märkbart trångt i avgångshallen, kön ringlade sig lång som attan genom Säk. Detta kommer vi såklart slippa lite snart då vi förmådde övertyga herr Dufva att tidigarelägga vår morgonflight 5-10 minuter! Då slipper vi krocken med BRA flyget som går 45.
Boarding hade redan börjat när jag kom fram till gaten, så det var bara att stiga rätt ut på plattan.
Spänd av förväntan sökte jag med blicken över flygplanet, är det verkligen det nya planet? Nog såg det blankt och nypolerat ut alltid.
Men det som verkligen övertygade mig var ljuset jag såg genom fönstergluggarna, det var det härligt iskalla blåvita ljuset av dioder! Nog är det allt en ATR72-600 jag skådar!
Väl framme vid trappan ser jag även det nya regnumret syntes klart och tydligt! till höger om dörröppningen fanns även FlyBe´s logotyp istället för den där andra...
Vid ombordstigning kunde jag konstatera att man flitigt använde sig av en av 600ans nya features. Förinspelade meddelanden. En urtypiskt brittisk mansröst berättade att vi skulle finna våra säten, lägga upp bagage i hatthyllorna och invänta personalens säkerhetsmeddelande.
Jag fann min plats 18F där den brukar vara. En sak jag kunde lägga märke till är att bakersta raderna 18 och 19 inte längre lider av det problem som 500orna har. Nämligen att de raderna är lite snedställda mot resterande rader. Det ledde till att A och F platserna var gruvligt trånga.
I denna 600 var det gott om plats för mina ben och jag bara precis snuddade i sätesryggen framför!
Det luktade nytt och rent i planet.
Vi hade äran att ha 3 CC denna dag, visade sig vara 1 som lärde upp de andra två, denne fick även sitta i kabinen som vanlig pax under start och landning.
Lite inkörningsproblematik för de nya CC dock. Hela serveringen var mkt krystad och onödigt komplex. Mycke springa fram och tillbaka och ingen riktigt struktur. Men det kan man ju ta när de är helt nya på kabinen och linjen.
Även säkerhetsdemonstrationen kördes med förinspelat meddelande. Detta möjliggör att bägge CC kan genomföra demo. Så en längst fram och en i mitten. Rätt smidigt och konsekvent!
Körs på Engelska och Svenska.
Fantastiskt skönt för övrigt att slippa höra oförståelig Danska. Det blev inte lättare när det kom ur ett PA från 70 talet.
All in all en trevlig flygning, även om vi kom in 20 min senare än vanligt till gate och jag missade mitt Tåg..."
Skriver lite med bilder ikväll