Senaste nytt

Inget mer kaffe i Go? (en fråga som inte härstammar från "äkta" sas utan endast på en liten linje)

Har vi rapport från första flygningarna med FlyBe, @Christian Sternudd ?
Ok you twisted my arm!

Lyckades inte ta några bilder nu på morgonen men kan ta när jag åker hem ikväll:

"Så kom då den där efterlängtade morgonen. Dagen då JetTime flugit sin kos och löftet om gröna ängar och en helt ny upplevelse skulle infrias.
Tack vare höstdagjämningen och tidsomställning så kunde jag njuta av en vacker soluppgång medans jag for norrut mot Visby.

Väl på plats var det märkbart trångt i avgångshallen, kön ringlade sig lång som attan genom Säk. Detta kommer vi såklart slippa lite snart då vi förmådde övertyga herr Dufva att tidigarelägga vår morgonflight 5-10 minuter! Då slipper vi krocken med BRA flyget som går 45.

Boarding hade redan börjat när jag kom fram till gaten, så det var bara att stiga rätt ut på plattan.
Spänd av förväntan sökte jag med blicken över flygplanet, är det verkligen det nya planet? Nog såg det blankt och nypolerat ut alltid.
Men det som verkligen övertygade mig var ljuset jag såg genom fönstergluggarna, det var det härligt iskalla blåvita ljuset av dioder! Nog är det allt en ATR72-600 jag skådar!
Väl framme vid trappan ser jag även det nya regnumret syntes klart och tydligt! till höger om dörröppningen fanns även FlyBe´s logotyp istället för den där andra...

Vid ombordstigning kunde jag konstatera att man flitigt använde sig av en av 600ans nya features. Förinspelade meddelanden. En urtypiskt brittisk mansröst berättade att vi skulle finna våra säten, lägga upp bagage i hatthyllorna och invänta personalens säkerhetsmeddelande.
Jag fann min plats 18F där den brukar vara. En sak jag kunde lägga märke till är att bakersta raderna 18 och 19 inte längre lider av det problem som 500orna har. Nämligen att de raderna är lite snedställda mot resterande rader. Det ledde till att A och F platserna var gruvligt trånga.
I denna 600 var det gott om plats för mina ben och jag bara precis snuddade i sätesryggen framför!
Det luktade nytt och rent i planet.

Vi hade äran att ha 3 CC denna dag, visade sig vara 1 som lärde upp de andra två, denne fick även sitta i kabinen som vanlig pax under start och landning.

Lite inkörningsproblematik för de nya CC dock. Hela serveringen var mkt krystad och onödigt komplex. Mycke springa fram och tillbaka och ingen riktigt struktur. Men det kan man ju ta när de är helt nya på kabinen och linjen.

Även säkerhetsdemonstrationen kördes med förinspelat meddelande. Detta möjliggör att bägge CC kan genomföra demo. Så en längst fram och en i mitten. Rätt smidigt och konsekvent!
Körs på Engelska och Svenska.

Fantastiskt skönt för övrigt att slippa höra oförståelig Danska. Det blev inte lättare när det kom ur ett PA från 70 talet.

All in all en trevlig flygning, även om vi kom in 20 min senare än vanligt till gate och jag missade mitt Tåg..."

Skriver lite med bilder ikväll :)

Så har kvällsflygningen också avslutats.
Den började lite stökigt med sen ankomst för maskinen och ovanpå det var det en UM som skulle eskorteras separat innan boarding kunde påbörjas.
Dock var det prioboarding idag på gate 44, tack för det tänkte jag när jag stegade ned för rampen.

Väl framme vid bakre dörren, G-FBXB hälsade välkommen med öppna armar!
IMG_1223.jpg
Ombord passade jag på att se mig omkring lite mer noggrant denna gången än i morse.
Det verkar som att bakre galley, iof ända galleyt också, är något mindre än på 500.
Som vanligt nu mer saknades också en trash-trolley...

Började söka plats för mitt handbagage, men till min förvåning är det inte bara en bin som är upptagen av crew och säkerhetsprylar, nu har även en till börjat ockuperas av Crew.
Så det är en config bakifrån framåt 2+0, 2+2, 2+2 osv där bin ovanför 2+0 är ockuperad och även nästkommande D&F Bin är ockuperad. Detta innebär att 6 säten skall dela på 1 bin...
Jag påpekade detta lite skämtsamt för CC som var i kabinen och hon ursäktade sig bara med att "ja det är väldigt ont om plats på de här planen"
Så jag på plats 18A fick gott lägga upp min väska på 17D&Fs bin då herrarna före mig tagit 17A&C

En reflektion från två resor hittills med FlyBe är att de är otroligt mkt mer trevliga och inställsamma. Inte för att alla på JetTime var otrevliga, men många var fruktansvärt icke service minded. Samtliga, även om de är få hittills, har varit ruskigt service minded på FlyBe!

Så började spektaklet som är boarding på ATR-72, pax efter pax som undrar vart de sitter, letar nummerskylten som är lite halvt dold, funderar på huruvida de ska lägga sitt bagage så långt bak som möjligt eller ej. Sen har vi så klart de där 15%en som kommer på efter att de satt sig att de visst skulle ta av sig jackan, eller ha något från sin väska. Ställer sig upp igen och blockerar alla andra etc etc...

Säkerhetsdemonstration! Tjohooo.
Återigen kör man med förinspelade meddelanden och bägge CC i kabinen, måste säga att jag tycker det här är bra. Mkt mer konsekvent och mindre rörigt mot hur det skedde förut.
Här kan man då även se lite inredning utöver CC i västar
IMG_1228.jpg

Så lite bilder på sätet.
Här ser man att även med mina 198cm så får jag precis plats med raka ben! Kan inte utrycka nog hur fantastiskt detta är! (18A mina vänner, 18A!!!)
IMG_1225.jpg

Lite mer bilder på stolsryggen framför och på själva stolen i sig
IMG_1226.jpg
IMG_1227.jpg

Kabinen görs i ordning för take off. Nu bekräftas dessvärre något negativt, FlyBe har inte heller rätt certifikat för att tillåta hörlurar vid start och landning :( Även om alla tillsägelser är som sagt väldigt artiga och trevliga är det en rejäl irritation då start och landning står för nästan 40% av total flygplanstid.

Uppe i luften så, utrop om service som brukar komma omgående efter säkerhetsbältesskylten (roligt ord) är släckt uteblir.
Jag sneglar lite bak mot Galley för att få en uppfattning om vad som sker.
Klart det är lite inkörningsproblematik så här i början för CC som är helt nya i situationen och inte fått in alla rutiner, det har jag full förståelse för.
Men nyfiken är jag ändå på sånt här.
Där bak är det iaf full aktivitet. De letar prylar och kokar kaffe och läser i manualer och diskuterar.
15 minuter hinner nästan gå innan de börjar ropa ut något. Mkt osäkert och med många långa pauser lyckas de iaf få fram att i Plus är det val från utbudet och "alla andra får gärna säga till om de vill ha något"...rätt oklart vad de egentligen menar.
Så börjar då serveringen i Plus. Så väl frukost som kväll inleds den genom att köra fram trolley till "första" raden plus (sett från nosen på planet).
Sen backa helt enkelt tillbaka till galley och genomföra servering.
Där efter rulla fram hela kabinen med vagn och allt och backa hem igen genom GO.
Rätt tidsödande kan jag konstatera men men, de lär sig säkert sina egna vägar framgent.

Däremot sker något för mig helt nytt nu.
Mitt i serveringen av GO hojtar kaptenen till i högtalarna. Det är dags för inflygning!
Jag tittar på klockan, då vi startade ca 15 minuter sent och jag knappt hunnit dricka upp min Ramlösa så känns det väldans snart. 18:40 säger klockan. Jahopp, han gasa på han tänkte jag stilla.
CC däremot reagerar inte noterar jag. De kör på i sitt makliga tempo genom GO och serverar juice, vatten, kaffe och allehanda andra förnödenheter.
Hörde de inte kaptenen? Ska folk nu sitta med kaffet i handen genom landning? ja jag förstod då inget.

När väl de kommit igenom GO så ser jag hur vi ligger i linje med landningsbanan...men CC har inte ens börjat plocka ihop ännu...
Rätt var det är tittar de båda damerna på varandra och något panikartat glider över deras ansikten. Där och då insåg de att det är bara ett par minuter kvar tills Kaptenen planerar att sätta ned kärran...
En enorm aktivitet och hetsiga ordväxlingar börjar ske i bakre delen av planet.
Kaffekannor får inte plats i skåpen, påse för skräp ska hittas, grejjer ska ställas undan.
Här någonstans börjar planet banka österut, bort från inflygning...
Ingen hade meddelat kaptenen "Cabin ready for landing" i denna röra såklart...

Så medans CC i fullständig kalabalik försöker få i ordning allt det där som ska ta minst 10 minuter på typ 2 minuter så tar vi en fin lov upp norrut för att sedan vända om söderut mot banan igen.
IMG_1232.jpg

Ja säg den som tror den sett allt :)

På onsdag är det dags igen, jag undrar då vad det ska ske för skojsigt då!

Jag visste att jag hade något att se fram emot när jag kom hem, men det här var ju bättre än väntat. Skönt att legendtråden fortsätter att leverera!

Toppen