Senaste nytt

Inget mer kaffe i Go? (en fråga som inte härstammar från "äkta" sas utan endast på en liten linje)

Javisst, de har bevist sin forankring virkeligheten ;)
Her er lidt virkelighed:
Hallå BC, jag och och mina reskamrater har under hela Mars månad noterat en förändring i servicen ombord på vår linje VBY-ARN.

Den trafikeras som ni kanske vet nu av JetTime i SAS färger och kabin.
Innan Mars månad serverades alltid Kaffe/The till Go samt vid 9 av 10 flighter erbjöds ombordförsäljning.
Rätt var det var en morgon slutade man servera Kaffe/The och började istället gå runt i kabinen och erbjuda en chokladbit till GO.

Om vi bortser från den mkt förvirrande microtexten på baksidan av Cafe broschyren, den där det är högst oklart varje månad vad som erbjuds i Go resp Plus. Så kan jag inte hitta annat än den vanliga texten på varje blad att "Kaffe / The ingår alltid på Sas"

Vi har regelbunden kontakt med säljchefen på Sas om olika saker, detta efter pendlarmötet i höstas. Vi har påpekat och frågat om detta några gånger och enligt honom är detta ett mkt märkligt beteende av JetTime.

Så nu tänkte jag fråga här också.
Är det fler där ute i landet som märkt av något på sina regionala flighter?

Han vet ingenting om nånting som sker i kabinerna. Vi har haft en långtgående diskussion om den oregelbundet serverade frukosten med honom. Vi har även diskuterat i 6 månader om den smått förvirrande selekteringen av vilken CC som anser sig ha rätt gällande om man ska servera något över huvud taget i PLUS eller inte, lite rysk roulett idag hurvida man får sig en nötpåse eller inte nämligen.

Hans enda svar varje gång är "jag tar det vidare till rätt avdelning"

edit: När jag läser mitt eget inlägg igen inser jag att det inte är en diskussion vi har haft utan vi som påpekar fel och brister och han (sas) som inte bryr sig :)

Det är väldigt olika beroende på vilket CC som jobbar.
Ibland är det full servering i Plus, ibland är det ingenting alls annat än Kaffe/The/Chokladbit.
Ett visst plan, en äldre ATR72-500 med lila inredning saknar dessutom vattenkokare så i den får ingen kaffe/the alls.

Men lika stor förvirring som microtexten på baksidan av broschyren är för oss som reser verkar den vara det för CC, för varje gång någon påpekar att servering uteblivit så hänvisar de till den texten

En flygning? Jag flyger 6-8 legs i veckan och detta med kaffet har varit konsekvent sen 1/3-2015...'

edit: kan även tillägga att vi är 4 personer som frekvent reser på den här linjen och blivit nära bekanta. Vi har alla 4 ägnat åt oss att registrera detta beteendet. Så tillsammans har vi nog täkt upp iaf 60-70% av alla flighter sen 1/3 i veckan

Lägger in det i den här tråden så det inte blir OT i nån annan.

Nu har detta beteendet fortsatt och dessutom har vi fått lite annat skit på halsen så jag tog och mailade in till customer care så får vi väl se om jag bara får ett "tack för dina synpunkter vi ska ta det vidare internt bla bla" svar eller nått faktiskt konkret.

"Hej,

Som frekvent resenär på linjen VBY-ARN (4-8 legs i veckan) noterar jag ett och annat under mina timmar i luften.
En del saker är inte värda att ta upp men en del är saker jag däremot inte förstår. Det är dessa jag nu vill dela med mig av.

På den här linjen opereras era flygningar av JetTime sedan starten för linjen Mars 2014. Nedan följer några observationer jag önskar få svar på varför, när de kommer åtgärdas, samt vad er uppfattning om de är utifrån mig som kund hos SAS.

1) JetTime tillåter EJ användandet av hörlurar från det att du stiger på planet tills "lampan med säkerhetsbälte" släcks, samt från att den tänds igen inför inflygning tills man lämnar flygplanet. Detta är ca 60% av hela flighten. Vad jag vet finns ingen annan operatör eller ens SAS själva som begär detta.

2) Sedan Mars 2015 har JetTime helt slutat servera Kaffe/The till pax i GO klass, de hänvisar till baksidan av cafe sortimentet där det finns en formullering om selektiv service på linjen VBY-ARN, det står däremot ingenting om att kaffe inte skall serveras. Självklart sker ingen annan ombordförsäljning till GO heller

3) Sedan 1/4 2015 har Jettime helt slutat flyga med de ATR72-600 Maskiner som användes från starten av linjen innan. Dessa har istället ersatts av en blandad flotta av SAS brandade maskiner och JetTime brandade maskiner (se bild). De JetTime brandade flygplanen är i STORT behov av renovering. Det är mer än 25% trasiga stolsryggar, de är olåsta och lutar således bakåt när någon sätter sig i de. Det finns flertalet brickbord som är helt trasiga och är lagade med antingen Silvertejp eller infant-belts! (se bilder)

4) Flertalet tillfällen senaste veckorna har kaffe/the EJ serverats även i PLUS, detta med hänvisning till att varmvatten ej lastats på antingen VBY eller ARN, detta har aldrig skett tidigare någon gång.

5) Sedan 1/4 har frekvensen på försenad ankomst / avgång ökat markant, det verkar vara dels på grund av otroligt tight planering av CC personal som byts mellan linjer på ARN och ankommer sent / fel. Dels pga tekniska omständigheter med de maskiner som nu mer används

6) Vid ett tillfälle, den 8/4 2015 flight SK086, fick vi information kvällen innan att planet var inställt. Jag ställde in hela min arbetsdag pga detta då vi blev ombokade till 09:25 flighten efter som i effekt krashar hela min dag. Under dagen fick jag likväl information att den flighten faktiskt avgick på morgonen med 13 PAX som "råkade vara på plats"

7) Under två månaders tid har seating config varit frekvent fel, JetTime har 3 olika versioner i sina plan, en med 18 rader, en med 19 rader och en med 20 rader. Det verkar som att SAS får fel information om vilket plan som skall användas och bokar upp baserat på det. Men när ett plan planerat med 20 rader istället ersätts av det med 18 rader utbryter smärre kaos, jag har själv som EBD meddelats två tillfällen vid Gate att jag är på "Stand By" för boarding pga att jag tilldelats ett säte som inte finns.

Mvh
Christian Sternudd"

Ber även om ursäkt för bilderna om ni redan sett de i en annan tråd men ville samla ihop allt på samma ställe

Ville bara dela med mig av hur magiskt det var med hårdvaran på linjen imorse.
Det här kallar jag "flexible seating arrangement"
Men det är sånt som händer, i övrigt var allt rosenskimrande, slapp till och med spä ut min egen juice idag, för den var helt slut.


edit: ps. jag tror jag ska sluta påpeka vad som är fel så ofta, kanske ska påpeka vad som är bra istället from nu ds.

Jag skakar liv i en död tråd.

Denna morgon, samma flight som vanligt, serverades inget kaffe i kabinen.
När vi frågade fick vi ett rätt trött och allmänt drygt svar tillbaka (4ggr på bred danska då det var omöjligt att förstå) att vattenkokaren är trasig.
Då vi numer är något av experter på just detta ämnet påpekade jag och min stolskamrat att det finns ingen vattenkokare på detta planet.
Varmvatten lastas av ground crew från flygplatsen. Återigen samma trötta och halvdryga svar att det hur som helst inte fanns nått vatten.

Efter att samma herre gått en vända i hela kabinen med chokladbitar, som nu mer är standard när kaffe inte serveras, går han och sätter sig i pentryt med sin kollega. En Kollega som annars inte ens synts till i kabinen och inte kommer göra heller under resten av flygningen.

Väl på marken tar vi kontakt med den person som är ansvarig för catering på planet i Visby. Jo då, vatten var lastat och kantinen var det heller inget fel på så det råd vi fick var att skriva till SAS så klart.

Ja se det glamorösa livet i luften :)

Kan tillägga att jag på flighten hem idag fick veta varför man valde att rent ut sagt skita i att servera kaffe. CC valde att istället prioritera att ta morgonfika i pentryt. Frukostpaketet intogs då man sprade 10 min på att inte köra servering.

Kollegor till CC överhörde en diskussion mellan mig och en bekant som talade om detta. Pursern kom då fram, en purser jag lärt känna väl nu, och meddelade att morgonens crew hade fått hårda reprimander från cheferna när informationen vi delade med oss av till sas imorse slog ned.

Inget kaffe på planet till Visby i dag, men de om bord var trevliga och barnen fick massa choklad och flera leksaker
 
Jeg elsker at du har orket bruke tid og energi på alt det der der, som et "angrep" på en spøk fra min side :D
 
Toppen