Senaste nytt

Inget mer kaffe i Go? (en fråga som inte härstammar från "äkta" sas utan endast på en liten linje)

Är det flygplatsrestaurangen i Visby som har hand om cateringen till SAS? Det är väl nya ägare där nu sedan november, i alla fall kallar de sig för "Nya Flygrestaurangen".

Då tycker jag Gotlandsflyg sköter det bättre. Det är Eskelunds Bageri som sköter deras catering. Väldigt fräscht när jag åkte med dem senaste gångerna i sommar.

Är det flygplatsrestaurangen i Visby som har hand om cateringen till SAS? Det är väl nya ägare där nu sedan november, i alla fall kallar de sig för "Nya Flygrestaurangen".

Då tycker jag Gotlandsflyg sköter det bättre. Det är Eskelunds Bageri som sköter deras catering. Väldigt fräscht när jag åkte med dem senaste gångerna i sommar.

Tack för alla värmande ord, jag är rörd likt en droppe utanför mitt flygplansfönster!

@Jacob det stämmer, SAS beslöt efter totalt haveri under hösten med tidigare ägaren ("gamla" flygplatsrestaurangen) att skriva avtal med "nya flygplatsrestaurangen" när den väl öppnade i November. Under de dryga 6 veckorna det tog att justera ägandet så serverades ingen frukost alls.

Gällande kvaliteten på det som levererades under sista månaderna i 2014 har jag redan visat i tråden om "SAS det här gjorde ni inte så bra". Torra the-kakor med smör, stelt bröd etc etc. :)
Under våren så har det hållt hygglig standard, eller ja iaf konsekvens. Det har varit vitt eller brunt baguett-liknande bröd med olika former av pålägg.
Största problemet har väl varit då att de gör mackorna kvällen (eller fredagen) innan servering. Lägger man då Gurka på mackan eller tomat kommer brödet bli deg och inte bröd. Men vi har en kontinuerlig dialog med försäljningschefen för linjen och han får info varje gång vi noterar felaktigheter.

Gällande Gotlandsflyg så har du delvis rätt. Det är Eskelunds bröd. Eskelunds är för de som inte vet ett lokalt bageri på Gotland som producerar bröd precis som Pågen egentligen, men lokalt. Sen produceras mackorna av en restaurang som heter Rindi. Dessa görs på morgonen innan flighterna och levereras till flygplatsen direkt efter produktion. Sen lastas de av CC på planen. En helt annan kvalitet absolut!

Vi, pendlarna, har faktiskt presenterat lösningar på SAS leveransproblematik. Vi har till och med haft diskussion med flygplatschefen på Visby om hur förvaring kan lösas samt med ground crew om möjligheterna för distribution. Men dessvärre har SAS inte gjort annat än tackat för förslagen.
Men Limpmacka som är så gott!

Gällande Gotlandsflyg så har du delvis rätt. Det är Eskelunds bröd. Eskelunds är för de som inte vet ett lokalt bageri på Gotland som producerar bröd precis som Pågen egentligen, men lokalt. Sen produceras mackorna av en restaurang som heter Rindi. Dessa görs på morgonen innan flighterna och levereras till flygplatsen direkt efter produktion. Sen lastas de av CC på planen. En helt annan kvalitet absolut!
Aha! Sökte på Rindi (eftersom det inte säger mig något alls) och fick upp att de tidigare hette Blue Seven. Blue Seven var namnet på flygplatsrestaurangen under hela 90-talet och några år därefter. Vill minnas att det var helt OK de gånger jag åt där då (men dyrt). De stod säkert för cateringen till Linjeflyg/SAS/Skyways när det begav sig och har förmodligen betydligt mer erfarenhet.

Kan inte dom ta hand om cateringen till SAS också i så fall? Något att fråga om?

Vi har seriöst gett flera olika alternativ, men SAS är envist ignoranta för problemet.

Den bästa planen vi presenterat är följande.
Vi är i snitt 6 plus pax på den enda flighten på vardagarna som har frukostservering. Varför inte lasta x antal frukostboxar på den sista flighten ned dagen innan (21:05) och ställa i det på flygplatsen avsedda och säkrade kylutrymme som erbjuds. Sedan behöver endast "färskt" bröd levereras på morgonen så är allt klart.

Kostnadseffektivt och smärtfritt för SAS. Men icke!

Istället lägger man helt utan kontroll ut det på en restaurang, som inte öppnar innan kl 10:00, att leverera påsar varje morgon. Specen på leveransen är "smörgås med pålägg och juice i box" det vi får är utflykts tetra med "juice" och varierat bröd och blandade pålägg. Vissa dagar ser man att de endast lagt på ost/skinka och sek tagit en näve ur salladsblandningen från lunchbufeen. För då är det rödlök och majs på mackan...

Den här tråden borde döpas om till "Jettimes kafferoulett"

Ikväll flög jag hem från Berlin via Köpenhamn, vilket gav två flygningar till med Jettime i underbara nya frächa ATR 72-600.

1. Europaflygning Berlin Tegel-Kastrup, flygtid på strax över 1h i OY-JZD: SAS Go serveras choklad, enbart. Ingen försäljning. Dam ber om glas vatten vilket ordnas med en dansk suck. Vi i SAS Plus får välja mellan KALLA drycker och snacks.

2. Inom-norden-flygning Kastrup-Linköping, flygtid strax under 50 min med OY-JZE: SAS Go får kaffe/te serverat och vagnen har allt till försäljning. Vi i SAS Plus får frågan om vi VERKLIGEN inte vill ha en kaffe till?

Ja hörrni, analys av logiken tack!

Kan väl bara göra en snabb uppdatering om att samma typ av smörgås har serverats i snart 3 veckor nu, dock skiftar brödet i sort.
I morse var det rostbröd som användes, dock inte rostat så det var ömsom Torrt ömsom degigt...
Men men, här om dagen var det bara smör mellan skivorna så det kan ju vara värre än vitt torrt bröd.

Smoothien är allt jämt gratis i Plus!

Edit: just det, jag glömde ju en sak. Imorse meddelade två Pax till CC att de var flygrädda. Hanterades mkt snyggt med massa lugnande ord och genomgång av vad som kommer hända etc. Strax före take-off gick sen pursern ut med vattenflaskor i kabinen. Av någon outgrundlig anledning stack hon åt mig och en bekant varsin flaska, vi satt på olika rader i plus, utan en förklaring till varför. Sen fortsatte hon upp i gången och gav en var till de två flygrädda i GO...resterande 12 pax i Plus undrade lite varför vi två stacks åt varsin oefterfrågad flaska vatten....
Vi fick dessutom våra innan de i GO så det var inte att de "blev över"...nåväl

Last edited:
Den här tråden borde döpas om till "Jettimes kafferoulett"

Ikväll flög jag hem från Berlin via Köpenhamn, vilket gav två flygningar till med Jettime i underbara nya frächa ATR 72-600.
Jag har åkt Berlin-Köpenhamn två gånger senaste tiden dock med A320 operated by SAS. Även där är det bara chockladbit som gäller i GO, dock är flygtiden med A320 ca 45 minuter. Andra hållet har jag åkt CRJ900 operated by Cimber och likaväl är det chockladbit som gäller. Så den sträckan känns som en 100% inget kaffe men chockladbit-sträcka :) Dvs Jettime följer bara "standarden" på linjen i detta fallet skulle jag säga.

Toppen