Senaste nytt

Inga Eurobonuspoäng om man betalar fakturan sent

fcx

Medlem
Förstår inte detta alls. På vilket sätt är detta bra för Amex eller mig som kund hos Amex?
Ska jag spekulera så kan jag tänka mig två saker

1. Amex upplever att systemet missbrukas på något sätt idag. Antingen specifikt med Eurobonuspoäng eller med andra typer av Amexprodukter globalt (och detta är en del av en global åtstramning).

2. Myndighetskrav.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det är väl rimligt, du kan ha utgifter på 100.000 - får poäng, omsätter dessa och låter fakturan gå till kronofogden

om du betalar, och har betalkort då betalar du hela beloppet. Har du kreditkort betalar du det du minst behöver betala (och accepterar ränta) - eller hela beloppet om du vill

Rimligt och att detta kommer nu betyder nog att det förekommer tillräckligt stora bedrägerier, Amex och SAS har ju avtal sig emellan
 

Morgan

Medlem
Det är väl rimligt, du kan ha utgifter på 100.000 - får poäng, omsätter dessa och låter fakturan gå till kronofogden

om du betalar, och har betalkort då betalar du hela beloppet. Har du kreditkort betalar du det du minst behöver betala (och accepterar ränta) - eller hela beloppet om du vill

Rimligt och att detta kommer nu betyder nog att det förekommer tillräckligt stora bedrägerier, Amex och SAS har ju avtal sig emellan

Enkla lösningen på det hade annars varit att poängen ges vid betalning, inte köp. Då hade de till och med kunnat ge poäng på krediträntan om de velat...
 
D

Deleted member 30163

Guest
Huh! Tror inte våra lagstiftningar tillåter sådan manöver som tur är
 

Lasse Kongo

Medlem
Enkla lösningen på det hade annars varit att poängen ges vid betalning, inte köp. Då hade de till och med kunnat ge poäng på krediträntan om de velat...
Håller med.
Är mänskligt att fela. Ibland glömmer man. Att man då direkt ska bestraffas är fel. Gillar inte detta alls och känns som nåt dåligt ica basic kort.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Håller med.
Är mänskligt att fela. Ibland glömmer man. Att man då direkt ska bestraffas är fel. Gillar inte detta alls och känns som nåt dåligt ica basic kort.
Har inget ICA basic kort men du menar man får ICA poäng om man struntar i att betala fakturan?
 

TP12

Medlem
Det är väl rimligt, du kan ha utgifter på 100.000 - får poäng, omsätter dessa och låter fakturan gå till kronofogden

om du betalar, och har betalkort då betalar du hela beloppet. Har du kreditkort betalar du det du minst behöver betala (och accepterar ränta) - eller hela beloppet om du vill

Rimligt och att detta kommer nu betyder nog att det förekommer tillräckligt stora bedrägerier, Amex och SAS har ju avtal sig emellan

Är inte poängen i stort sett oväsentliga jämfört med de 100 000 kronor som de inte får in i ditt exempel? Både för Amex och den som inte betalar.
 

Fredrik

Medlem
Är inte poängen i stort sett oväsentliga jämfört med de 100 000 kronor som de inte får in i ditt exempel? Både för Amex och den som inte betalar.

Håller med, men det måste finnas en anledning till att AMEX ändrar.

Det som gör det hela lite märkligt är det du påpekar(vilket gör att kostnaden för poängen är rätt liten i sammanhanget) och att AMEX är frikostiga med att ge ut poäng för värvning och liknande.

Jag blir nyfiken på vad som ligger bakom.
 

Frisk78

Medlem
Håller med, men det måste finnas en anledning till att AMEX ändrar.

Det som gör det hela lite märkligt är det du påpekar(vilket gör att kostnaden för poängen är rätt liten i sammanhanget) och att AMEX är frikostiga med att ge ut poäng för värvning och liknande.

Jag blir nyfiken på vad som ligger bakom.


Jag kan nästan lova att det är något som Amex globalt har gått ut med anledning av någon form av bedrägeri i annat land.
 
Toppen