Senaste nytt

Inga Eurobonuspoäng om man betalar fakturan sent

Okej, kreditkort. Hade fattat logiken om man överskridit krediten - inga poäng innan det är betalt. Men nu har Amex stoppat möjligheten att handla över gränsen.
 

NotRyan

Medlem
Japp, 27/3 (en lördag)

Samma här. På kreditkorten kan man väl iofs göra en betalning av minimibeloppet i början av månaden bara för att säkra upp tänker jag om man inte vill riskera något.

Jaha, jag kollade upp mina egna förfallodagar sedan oktober 2019. Ingen helgdag, och allt som avvikit från den 28:e har varit en måndag.

Nu gissar jag vilt, men jag funderar på om det har att göra med att jag har e-faktura, om förfallodatum då blir justerad till nästkommande vardag?

2019-10-28, måndag
2019-11-28, torsdag
2019-12-30, måndag
2020-01-28, tisdag
2020-03-02, måndag
2020-03-30, måndag
2020-04-28, tisdag
2020-05-28, torsdag
2020-06-29, måndag
2020-07-28, tisdag
2020-08-28, fredag
2020-09-28, måndag
2020-10-28, onsdag
2020-11-30, måndag
2020-12-28, måndag
2021-01-28, torsdag
2021-03-01, måndag
2021-03-29, måndag
2021-04-28, onsdag
 
Last edited:

SK989

Medlem
För mig (Amex kreditkort SAS Premium) är förfallodatum alltid den 27:e, oavsett om det är på en lör-sön eller på en röd dag. Jag har e-faktura och varje gång det händer att 27:e infaller på en lör-sön eller röd dag (hittills två gånger i år) så går inte e-fakturan att godkänna i min internetbank utan att först ändra förfallodatum till en vardag.

Nästa gång det händer är i juni, då 27:e är en söndag. Fredagen före, 25/6, är midsommarafton som är likställd med röd dag i bankvärlden så sista dag att betala blir då den 24:e antar jag, fast det låter lite märkligt. I myndighetsvärlden flyttas deadline fram till kommande vardag om en frist löper ut en lör-sön eller helgdag:

Lag (1930:173) om beräkning av lagstadgad tid Svensk författningssamling 1930:1930:173 t.o.m. SFS 2015:643 - Riksdagen
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Alf

igelkotten

Medlem
För mig (Amex kreditkort SAS Premium) är förfallodatum alltid den 27:e, oavsett om det är på en lör-sön eller på en röd dag. Jag har e-faktura och varje gång det händer att 27:e infaller på en lör-sön eller röd dag (hittills två gånger i år) så går inte e-fakturan att godkänna i min internetbank utan att först ändra förfallodatum till en vardag.

Nästa gång det händer är i juni, då 27:e är en söndag. Fredagen före, 25/6, är midsommarafton som är likställd med röd dag i bankvärlden så sista dag att betala blir då den 24:e antar jag, fast det låter lite märkligt. I myndighetsvärlden flyttas deadline fram till kommande vardag om en frist löper ut en lör-sön eller helgdag:

Lag (1930:173) om beräkning av lagstadgad tid Svensk författningssamling 1930:1930:173 t.o.m. SFS 2015:643 - Riksdagen

När jag godkänner e-faktura på min bank så ändras det utomatiskt till nästkommande vardag. Tekniskt sett är jag väl emellanåt därför sen med betalning - men inget jag någonsin brytt mig om (och inte heller drabbats av någon konsekvens). Gäller väl att nu manuellt se till att ändra betalningsdatumet till senaste vardag innan förfallo än låta det gå automatiskt.

Jag önskar det i Sverige var som med brittiska Amex, där jag betalar beloppet enkelt med mitt bankkort i Amexappen. Allt är sparat där, så kräver bara två "knapp"-tryckningar så är det klart. Ja eller bara något så enkelt som att bankbetalningar sker omedelbart, det gör det i UK och Singapore, men tyvärr är svenska banker lite väl medeltida med att betalningar ska ta en bankdag.
 

Brandten

Medlem
För mig (Amex kreditkort SAS Premium) är förfallodatum alltid den 27:e, oavsett om det är på en lör-sön eller på en röd dag. Jag har e-faktura och varje gång det händer att 27:e infaller på en lör-sön eller röd dag (hittills två gånger i år) så går inte e-fakturan att godkänna i min internetbank utan att först ändra förfallodatum till en vardag.

Nästa gång det händer är i juni, då 27:e är en söndag. Fredagen före, 25/6, är midsommarafton som är likställd med röd dag i bankvärlden så sista dag att betala blir då den 24:e antar jag, fast det låter lite märkligt. I myndighetsvärlden flyttas deadline fram till kommande vardag om en frist löper ut en lör-sön eller helgdag:

Lag (1930:173) om beräkning av lagstadgad tid Svensk författningssamling 1930:1930:173 t.o.m. SFS 2015:643 - Riksdagen
Hm hade ju varit intressant att för en gång skull ha lite mindre spend i juni och testa på det här med indragna poäng vid sen betalning. Blir det käbbel borde man ju ha god chans i rätten.
 

Tomas E

Medlem
Hm hade ju varit intressant att för en gång skull ha lite mindre spend i juni och testa på det här med indragna poäng vid sen betalning. Blir det käbbel borde man ju ha god chans i rätten.
Jag hoppas att du inser att i ett tvistemål får du betala Amex advokatkostnader (förutom dina egna) om du har fel?
 
Toppen