Senaste nytt

Inga Eurobonuspoäng om man betalar fakturan sent

Mr Basic

Medlem
Jag känner en stor oro för den här regeln och dess implementation, just pga autobetalad e-faktura. Om förfallodagen infaller på en helg, så sker betalningen just måndagen efter. Per automatik, utan att man gör någonting alls.

Det känns som jag nu måste hålla koll på alla Amex fakturor (två varje månad eftersom jag har olika brytdatum på två kort) och kolla när betalningsdatumet infaller, och eventuellt ändra manuellt, vilket jag aldrig behövt göra tidigare, och inte behöver göra med något annat kort.

Mycket kundfientlig hantering faktiskt.
Tror inte du behöver oroa dig. Jag har, sedan det blev möjligt, haft e-faktura som alltid betalas på förfallodagen och har aldrig blivit utan poäng eller behövt betala ngn ränta. Utgår från att ngn av dessa fakturor haft förfallodatum på en lördag, söndag eller helgdag. Ska dock göra en djupdykning då jag sparat (nästan) alla fakturor de senaste åren, återkommer.
 
Tror inte du behöver oroa dig. Jag har, sedan det blev möjligt, haft e-faktura som alltid betalas på förfallodagen och har aldrig blivit utan poäng eller behövt betala ngn ränta. Utgår från att ngn av dessa fakturor haft förfallodatum på en lördag, söndag eller helgdag. Ska dock göra en djupdykning då jag sparat (nästan) alla fakturor de senaste åren, återkommer.

Jag har också gjort så i alla tider, och aldrig påförts ett öre ränta (vilket vore olagligt). Men den här policyn är ny, bara sedan 1:a juli, och från beskeden i den här tråden verkar den appliceras stenhårt (vilket inte är olagligt, eftersom bonusprogram inte regleras på något vis kan Amex sätta vilka regler de vill).

Jag gick dock just in och kollade och såg att den 1:a augusti, när jag hade förfallodatum på en faktura, inföll på en söndag. Automatisk betalning skedde den 2:e augusti, på måndagen. Den månaden fick jag mina poäng helt normalt. Så det finns i vart fall en datapunkt som säger att Amex inte applicerar sina regler i den situationen. Men jag skulle behöva betydligt fler för att känna mig säker.
 

Delayed

Medlem
Finns det något enda exempel där Amex ansett att en inbetalning varit sen så att poäng förlorats men att betalningen inte varit sen ur ett "ränteperspektiv"? Min fråga kan även formuleras, har någon betalat på "korrekt" förfallodatum så som exempelvis bankernas autobetalningssystem fungerar men trots detta förlorat poäng?
 
Finns det något enda exempel där Amex ansett att en inbetalning varit sen så att poäng förlorats men att betalningen inte varit sen ur ett "ränteperspektiv"? Min fråga kan även formuleras, har någon betalat på "korrekt" förfallodatum så som exempelvis bankernas autobetalningssystem fungerar men trots detta förlorat poäng?

Jag kanske brister i läsförståelse här på morgonen innan tredje koppen kaffe, men är det inte exakt vad @malmokalle och @intuition skriver om?
 

Delayed

Medlem
Jag kanske brister i läsförståelse här på morgonen innan tredje koppen kaffe, men är det inte exakt vad @malmokalle och @intuition skriver om?
Mycket möjligt att jag läst slarvigt.

@intuition skriver dock "pga kortbyte hade betalningen via e-faktura bokförts på ett avslutat kort" och här känns det inte helt klart för mig vad som faktiskt orsakat poängtappet.

I @malmokalle fallet verkar det onekligen så men då han skriver "fick fakturan på min semester och missade att betala." fick jag intrycket av att det kanske inte var så solklart.

För mig känns det bara helt orimligt att Amex ska använda sig av "två olika" förfallodatum med olika principiell hantering vid ränteberäkning respektive poängkreditering.

Ingen behöver förklara för mig att de kan göra så och har rätt till det. Dock känns en sådan hantering, om den faktiskt finns, snarare som en olycklig konsekvens än som ett medvetet val avsett att straffa goda kunder som betalar på det sätt man alltid ansett att fakturor ska betalas.
 

malmokalle

Medlem
Jag kan bekräfta det som tidigare sagts i tråden: Betalar man med Swedbanks internetbank på söndagen så syns inbetalningen i Amex app på tisdagen men är registrerad som betald på måndagen. I mitt fall alltså första vardagen efter förfallodatum.

Huruvida jag får behålla mina 20k EB poäng återkommer jag till efter nästa sweep.
 

Delayed

Medlem
Betalar man med Swedbanks internetbank på söndagen så syns inbetalningen i Amex app på tisdagen men är registrerad som betald på måndagen. I mitt fall alltså första vardagen efter förfallodatum.
Och bara för att vara övertydlig. Jag tolkar alltså detta som att den ur ett ränteberäkningsperspektiv anses vara betald i tid så att någon räntekostnad därmed ej påförs? Har jag tolkat det rätt?
 

intuition

Medlem
Mycket möjligt att jag läst slarvigt.

@intuition skriver dock "pga kortbyte hade betalningen via e-faktura bokförts på ett avslutat kort" och här känns det inte helt klart för mig vad som faktiskt orsakat poängtappet.

...
För att förtydliga: I alla fall hur jag tror att det gick till. Jag uppgraderade kort, dvs bytte upp mig i en av deras kampanjer där man bara klickade en knapp för att få det dyrare kortet.
Sedan fick jag plötsligt en pappersfaktura trots att jag hade ett fungerande e-faktura-avtal. Gick in i banken och skulle betala och tog antingen upp den senaste e-faktura-betalningen och uppdaterade den med nytt belopp och datum; eller skrev in betalningen manuellt och internetbanken föreslog OCR-numret som det senast använda för den betalningsmottagaren.

När jag ringde in och inte fattade alls varför pengarna låg som tillgodo på ett avslutat kort, så nämnde mannen på Amex just detta. "Ja, det här händer ibland för OCR-numret ligger kvar i banken..."

Så någonstans har troligen jag "angett" det OCR-nummer som var unikt för mitt tidigare kort. Amex har fått betalt i tid, men på fel OCR. Det är alltså inte samma scenario som "jag har e-faktura och förfallodagen är på en söndag" eftersom det då är ett och samma kort och alltså samma OCR.

I mitt fall var det alltså betalt i tid men till fel OCR och det var Amex inte intresserade av att lösa.
Jag som är i en business som tar emot tusentals betalningar varje dag skulle omedelbart stryka en påminnelseavgift i ett liknade fall, oavsett varför det blivit fel OCR eftersom pengarna de facto varit mig tillhanda i tid. Amex gjorde inte så, och för mig är det något som hamnar i vågskålen när mitt engagemang ska utvärderas.


Jag kan säga att det var relativt struligt att uppgradera kort och ha e-faktura, det gick ca 2 månader innan jag hade rätt på det igen. Även om det är samma betalningsmottagare så är även deras e-faktura-medgivande kopplat till ett exakt kort. Det går inte att ha två medgivande till samma betalningsmottagare och betalaren kan inte byta uppgifter på ett e-faktura-medgivande (men betalningsmottagaren kan tror jag) så jag fick makulera det befintliga och begära ett nytt. Och med nytt medgivande så nollställdes min önskan att få det fulla beloppet på e-fakturan, så då får man ringa in en gång till för att få det. Ytterligare saker som kunde ha fungerat betydligt bättre och som inte alls var i linje med min förväntan på Amex kundtjänst. Men det är lite off-topic här, så jag nämner det bara för att vara fullständig.
 
Last edited:

malmokalle

Medlem
Jag kan bekräfta det som tidigare sagts i tråden: Betalar man med Swedbanks internetbank på söndagen så syns inbetalningen i Amex app på tisdagen men är registrerad som betald på måndagen. I mitt fall alltså första vardagen efter förfallodatum.

Huruvida jag får behålla mina 20k EB poäng återkommer jag till efter nästa sweep.

Fick ny faktura idag, ingen ränta och inga EB-poäng borta!
 
Toppen