Mycket möjligt att jag läst slarvigt.
@intuition skriver dock "pga kortbyte hade betalningen via e-faktura bokförts på ett avslutat kort" och här känns det inte helt klart för mig vad som faktiskt orsakat poängtappet.
...
För att förtydliga: I alla fall hur jag tror att det gick till. Jag uppgraderade kort, dvs bytte upp mig i en av deras kampanjer där man bara klickade en knapp för att få det dyrare kortet.
Sedan fick jag plötsligt en pappersfaktura trots att jag hade ett fungerande e-faktura-avtal. Gick in i banken och skulle betala och tog antingen upp den senaste e-faktura-betalningen och uppdaterade den med nytt belopp och datum; eller skrev in betalningen manuellt och internetbanken föreslog OCR-numret som det senast använda för den betalningsmottagaren.
När jag ringde in och inte fattade alls varför pengarna låg som tillgodo på ett avslutat kort, så nämnde mannen på Amex just detta. "Ja, det här händer ibland för OCR-numret ligger kvar i banken..."
Så någonstans har troligen jag "angett" det OCR-nummer som var unikt för mitt tidigare kort. Amex har fått betalt i tid, men på fel OCR. Det är alltså inte samma scenario som "
jag har e-faktura och förfallodagen är på en söndag" eftersom det då är ett och samma kort och alltså samma OCR.
I mitt fall var det alltså betalt i tid men till fel OCR och det var Amex inte intresserade av att lösa.
Jag som är i en business som tar emot tusentals betalningar varje dag skulle omedelbart stryka en påminnelseavgift i ett liknade fall, oavsett varför det blivit fel OCR eftersom pengarna de facto varit mig tillhanda i tid. Amex gjorde inte så, och för mig är det något som hamnar i vågskålen när mitt engagemang ska utvärderas.
Jag kan säga att det var relativt struligt att uppgradera kort och ha e-faktura, det gick ca 2 månader innan jag hade rätt på det igen. Även om det är samma betalningsmottagare så är även deras e-faktura-medgivande kopplat till ett exakt kort. Det går inte att ha två medgivande till samma betalningsmottagare och betalaren kan inte byta uppgifter på ett e-faktura-medgivande (men betalningsmottagaren kan tror jag) så jag fick makulera det befintliga och begära ett nytt. Och med nytt medgivande så nollställdes min önskan att få det fulla beloppet på e-fakturan, så då får man ringa in en gång till för att få det. Ytterligare saker som kunde ha fungerat betydligt bättre och som inte alls var i linje med min förväntan på Amex kundtjänst. Men det är lite off-topic här, så jag nämner det bara för att vara fullständig.