Jane Insane
Medlem
Jag har också Skandia, och var tvungen att gå tillbaka och kolla. T.ex. Amex-faktura med förfallodatum 2021-05-01 (röd dag), automatisk betalning av efaktura, betalningen skedde 2021-05-03 (första bankdag efter förfallodatum, alltså normalt och korrekt). Ingen ränta påförd från Amex, precis som det ska vara då betalningen skett korrekt. Jag har gått igenom fakturor flera år bakåt, och aldrig hittat en enda öre ränta debiterad, så det har nog hanterats korrekt flera gånger.
Sedan den här nya policyn med att inga EB-poäng överförs om betalning sker sent infördes, så har inget betalningsdatum infallit på röd dag. Skulle den göra det, och jag inte får några poäng för en helt korrekt betalning, då skulle Amex få en väldigt stridslysten kund på halsen... Men jag kan helt enkelt inte tänka mig att de skulle vara så osmidiga att de börjar ställa till med problem för en betalning som kommit dem tillhanda första bankdagen efter förfallodatum.
Om det alltså har hänt @Matore , så gissar jag att det har varit något ytterligare problem inblandat (hos banken eller hos Amex), så att pengarna faktiskt inte lästs in förrän ytterligare någon dag för sent, och så har automatiska system reagerat på att de kommit in bankdag 2 istället för bankdag 1.
Sedan den här nya policyn med att inga EB-poäng överförs om betalning sker sent infördes, så har inget betalningsdatum infallit på röd dag. Skulle den göra det, och jag inte får några poäng för en helt korrekt betalning, då skulle Amex få en väldigt stridslysten kund på halsen... Men jag kan helt enkelt inte tänka mig att de skulle vara så osmidiga att de börjar ställa till med problem för en betalning som kommit dem tillhanda första bankdagen efter förfallodatum.
Om det alltså har hänt @Matore , så gissar jag att det har varit något ytterligare problem inblandat (hos banken eller hos Amex), så att pengarna faktiskt inte lästs in förrän ytterligare någon dag för sent, och så har automatiska system reagerat på att de kommit in bankdag 2 istället för bankdag 1.