Senaste nytt

Inga Eurobonuspoäng om man betalar fakturan sent

Jag har också Skandia, och var tvungen att gå tillbaka och kolla. T.ex. Amex-faktura med förfallodatum 2021-05-01 (röd dag), automatisk betalning av efaktura, betalningen skedde 2021-05-03 (första bankdag efter förfallodatum, alltså normalt och korrekt). Ingen ränta påförd från Amex, precis som det ska vara då betalningen skett korrekt. Jag har gått igenom fakturor flera år bakåt, och aldrig hittat en enda öre ränta debiterad, så det har nog hanterats korrekt flera gånger.

Sedan den här nya policyn med att inga EB-poäng överförs om betalning sker sent infördes, så har inget betalningsdatum infallit på röd dag. Skulle den göra det, och jag inte får några poäng för en helt korrekt betalning, då skulle Amex få en väldigt stridslysten kund på halsen... Men jag kan helt enkelt inte tänka mig att de skulle vara så osmidiga att de börjar ställa till med problem för en betalning som kommit dem tillhanda första bankdagen efter förfallodatum.

Om det alltså har hänt @Matore , så gissar jag att det har varit något ytterligare problem inblandat (hos banken eller hos Amex), så att pengarna faktiskt inte lästs in förrän ytterligare någon dag för sent, och så har automatiska system reagerat på att de kommit in bankdag 2 istället för bankdag 1.
 
I och för sig spelar det väl inte så stor roll. Men jag har kört principen att om betalningsdag = helgdag, betalar jag så att de har slantarna fredagen innan.
 
  • Gilla
Reactions: hco
I och för sig spelar det väl inte så stor roll. Men jag har kört principen att om betalningsdag = helgdag, betalar jag så att de har slantarna fredagen innan.

Klokt och rimligt, och jag brukar göra detsamma när jag lägger in en betalning. Även om man har RÄTT att betala på måndagen, så finns det ingen anledning att riskera onödiga besvär. Men när det gäller automatiska betalningar (autogiro eller automatiskt betald e-faktura), så ska man inte behöva gå in och ändra dem (med autogiro kan man ju inte ens styra själv).
 
Jag har också Skandia, och var tvungen att gå tillbaka och kolla. T.ex. Amex-faktura med förfallodatum 2021-05-01 (röd dag), automatisk betalning av efaktura, betalningen skedde 2021-05-03 (första bankdag efter förfallodatum, alltså normalt och korrekt). Ingen ränta påförd från Amex, precis som det ska vara då betalningen skett korrekt. Jag har gått igenom fakturor flera år bakåt, och aldrig hittat en enda öre ränta debiterad, så det har nog hanterats korrekt flera gånger.

Sedan den här nya policyn med att inga EB-poäng överförs om betalning sker sent infördes, så har inget betalningsdatum infallit på röd dag. Skulle den göra det, och jag inte får några poäng för en helt korrekt betalning, då skulle Amex få en väldigt stridslysten kund på halsen... Men jag kan helt enkelt inte tänka mig att de skulle vara så osmidiga att de börjar ställa till med problem för en betalning som kommit dem tillhanda första bankdagen efter förfallodatum.

Om det alltså har hänt @Matore , så gissar jag att det har varit något ytterligare problem inblandat (hos banken eller hos Amex), så att pengarna faktiskt inte lästs in förrän ytterligare någon dag för sent, och så har automatiska system reagerat på att de kommit in bankdag 2 istället för bankdag 1.
Tack för tipset med inställningen. Men jag ska ju egentligen då inte behöva bry mig, om lagen säger att det är ok att betala på måndagen och även slippa ränta :)
 
Någon som har råkat ut för att poängen ryker? Har Amex Elit kreditkort och fick fakturan på min semester och missade att betala. Kollade mail igår insåg detta. Förfallodatum lördag den 11 december, betalade igår (12 december) via Swedbanks internetbank. Ringde såklart Amex men fick klara besked att poängen ryker även om pengarna kommer in idag till Amex. Eftersom fakturan var på > 100kkr så handlar det om > 20k EB-poäng. Några tips från coachen?
 
Någon som har råkat ut för att poängen ryker? Har Amex Elit kreditkort och fick fakturan på min semester och missade att betala. Kollade mail igår insåg detta. Förfallodatum lördag den 11 december, betalade igår (12 december) via Swedbanks internetbank. Ringde såklart Amex men fick klara besked att poängen ryker även om pengarna kommer in idag till Amex. Eftersom fakturan var på > 100kkr så handlar det om > 20k EB-poäng. Några tips från coachen?

Har inga egna erfarenheter från detta, men reglerna är ju glasklara från AmEx sida gällande just detta - så tror tyvärr du får sätta detta på "shit happens"-kontot. Har du en bra betalningshistorik sedan tidigare och hanterar relativt stora belopp, kanske du kan maila deras kundtjänst och se om det kan hjälpa?
 
Någon som har råkat ut för att poängen ryker? Har Amex Elit kreditkort och fick fakturan på min semester och missade att betala. Kollade mail igår insåg detta. Förfallodatum lördag den 11 december, betalade igår (12 december) via Swedbanks internetbank. Ringde såklart Amex men fick klara besked att poängen ryker även om pengarna kommer in idag till Amex. Eftersom fakturan var på > 100kkr så handlar det om > 20k EB-poäng. Några tips från coachen?
Det finns väl rättsfall på om förfallodagen är en lördag, söndag eller helgdag så är förfallodagen första vardagen därefter. Dvs i ditt fall på måndagen. Att poängen skulle ryka verkar minst sagt drastiskt. Jag har missat med mer än en dag några gånger utan att blivit av med några poäng.
 
Någon som har råkat ut för att poängen ryker? Har Amex Elit kreditkort och fick fakturan på min semester och missade att betala. Kollade mail igår insåg detta. Förfallodatum lördag den 11 december, betalade igår (12 december) via Swedbanks internetbank. Ringde såklart Amex men fick klara besked att poängen ryker även om pengarna kommer in idag till Amex. Eftersom fakturan var på > 100kkr så handlar det om > 20k EB-poäng. Några tips från coachen?
Om poängen syns, eller inom ett par dagar syns, i appen under ”förmåner” och ”uppnådda poäng under föregående fakturaperiod” skulle jag ligga lågt ett tag, och invänta nästa auto-sweep till SAS. Känns dumt att väcka björnen i onödan. Försvinner poängen kanske det går att ta diskussionen med mössan i hand om helgdagar och banköverföring.
Sen skulle jag sätta en upprepad påminnelse varje månad på telefonen, ”Betala Amex”! ;)
 
Toppen