Senaste nytt

Inga eurobonuspoäng med flygning med Brussels Airlines?

Om du tänker på att kvalificera för status med hjälp av antal flygsegment så räknas endast SAS flyg ej Brussels Airlines
Är det så? Rätt så typiskt då jag precis skulle uppnå min status, men okej, då får jag skynda mig med att boka ytterligare två resor. Men ska kontakta dem på SAS och fråga först. Tack för all hjälp här på forumet.

Är det så? Rätt så typiskt då jag precis skulle uppnå min status, men okej, då får jag skynda mig med att boka ytterligare två resor. Men ska kontakta dem på SAS och fråga först. Tack för all hjälp här på forumet.
Det är så, tyvärr. Ingen ide att fråga SAS.
EuroBonus-medlemsnivåer | SAS

HUR MAN BLIR EUROBONUS GULD-MEDLEM
  • Du blir uppgraderad till EuroBonus Guld om du inom en 12-månadersperiod har:

Precis, baspoäng från Star Alliance räknas in mot status, men inte ben på Star Alliance - enbart SAS o vissa Widerœ

Okej, jag har fått en så kallad e-biljett
Det får 99.99% av alla resenärer numera - du ska göra väldigt konstiga saker för att råka ut för att inte få en e-ticket, så det har inget med ditt problem att göra.

vet inte vad för bokningsklass jag har,
Här har vi pudelns kärna. Om du är intresserad av att tjäna poäng, ska du aldrig boka en biljett utan att veta vilken bokningsklass du bokar. Att bara hoppas på att allt ska fungera är ett bra recept för att bli besviken.

Jag flög nyligen med Air India och en biljett i klass T, som i Eurobonus borde gett "från 300 poäng", men fick ändå inte poäng. Det stod i mailet att "Our partner has confirmed that flight is not valid for accrual of EuroBonus points". Så inte ens rätt biljettklass verkar alltid räcka.

Jag flög nyligen med Air India och en biljett i klass T, som i Eurobonus borde gett "från 300 poäng", men fick ändå inte poäng. Det stod i mailet att "Our partner has confirmed that flight is not valid for accrual of EuroBonus points". Så inte ens rätt biljettklass verkar alltid räcka.
Isåfall är det läge att kontakta SAS igen - bokningsklass T hos Air India ska ge poäng. Rätt bokningsklass är en förutsättning men inte tillräckligt villkor för att man ska få sina poäng automatiskt...

OT: Var det med en vanlig Air India flygning. Har inte Air India en del partners i Indien som troligen inte ses som partners till SAS? Eller var det en codeshare-flygning?

Det hände mig i somras att jag fick retroregistrera poäng efter att ha flugit med Lufthansa. Det första svaret jag fick från SAS var att deras partner (Lufthansa) hade svarat att bokningsklassen inte berättigade till poäng. Eftersom det var fel skickade jag in en kopia på bokningen och en screenshot från SAS hemsida som visade att min bokningsklass visst berättigade till poäng. Fem minuter efter att jag skickat mailet fick jag svar att jag fått mina poäng.

Rådet är således att inte ge upp om du vet att du har rätt. Om du dessutom kan bevisa det med bokningsbekräftelse eller dylikt så finns det ingen anledning att tveka.

Okej, då har jag lärt mig någonting nytt. Trodde dumt nog att alla biljetter på något sätt gav poäng, men då skall jag i fortsättningen se till att boka rätt typ av biljett. Valde ju det billigaste alternativet som man ofta gör. Tackar för all hjälp.

Toppen