Senaste nytt

Inga Accor Le Club benefits vid bokning via tredjepart?

DrKlas

Medlem
Jag har inte tillräckligt statistiskt underlag för att kunna säga det säkert, men mitt intryck av Novotel i Europa är att bemötandet kan variera väldigt mycket mellan hotellen. Vet du att man brukar uppgradera statuskortsinnehavare på just det hotellet?
 
Jag håller med om att det inte borde spela någon roll när det gäller förmåner osv men poängen kan jag däremot förstå.
Men jag har råkat ut för detta på Hilton, Scandic, Elite och First så det är inte bara Accor som har dessa regler.

Jag har därför accepterat detta som ett faktum att det är så på alla kedjor, men jag kanske har fel? Vilka kedjor ger förmåner även om man bokar via tredjepart?
 

nota bene

Medlem
Att det inte är poäng vid bokningar som sker via tredje part är ju helt normalt. Jag var dock under det intryck att status normalt ändå brukar räknas, men tydligen har det ändrats (eller så brukar de göra fel ibland?!).

Jag bokar normalt via hotellen, men ibland är prisskillnaden stor, eller någon annan har bokat åt mig via tredje part. De senaste gångerna har det varit Ibis (där uppgraderingar i princip inte finns möjlighet till), så jag vet inte om det har tagit mitt platinum i aktning eller inte.
 
Ganske overraskende for mig at der slet ikke var noget! Det må alligevel være en stor %-del af alle hotelværelser der bookes via rejsebureauer, så du kan næppe være den første..
 

agehall

Medlem
Man får väl säga som jag brukar - boka alltid direkt hos flygbolaget (hotellkedjan i detta fall då)...

Hotell är riktigt kinkiga på den här punkten. Själv är det bara i undantagsfall som jag inte bokar via hotellets hemsida. Sist det skedde var nog när jag skulle bo en vecka på Radisson i Sandton. Radisson skulle ha dubbla priset jmf med hotels.com och man vägrade ge BRG, så då tyckte jag valet var enkelt..
 

Palazzi

Medlem
Rent logiskt tycker jag det är rimligt att det varken tillfaller poäng eller förmåner i detta fall. Dock har man ju vant sig vid den generösa inställning som flygbolagens bonusprogram erbjuder (och även vissa hotellkedjor).

Högsta status hos Accor innebär ju både rumsgaranti o prismatchning. Affärsresebyrå med GDS-koppling räknas som "normal" bokning.
Det innebär att enda anledningen att boka hos tredjepart är om det finns ett kraftigt rabatterat rum som inte erbjuds av Accor själv - tycker det är fullt rimligt att inte erbjuda statusförmåner då (man har ju inte varit särskilt lojal i det valet iaf....).

Finns ju också en affärslogik i detta. Finns det ingen vinstmarginal från början, ska man då ge bort än mer av goodwill (?) Lojalitet i all ära, men någonstans ska man ju sätta gränsen. Generösa flygbolag har ju inte alltid uppvisat bra siffror i bokföring.

Har man koll på vilka regler som gäller (i Accors villkor) får man ju själv värdesätta hur många kronor statusförmånerna är värda.
 

Jacob

Medlem
Det är som sagt inte jag som bokat och som därmed bestämde vilken säljkanal bokningen skulle gå genom.

Jag brukar för det mesta vara ganska tolerant med olika saker, särskilt när man har mycket kontakt med industrin får man ofta en annan förståelse när man hör hur det fungerar "på andra sidan". Jag vet också väl hur upplägget ser ut med Expedia/Hotels.com etc.

Men poäng tjänar man som sagt inte på dessa bokningar, så det skulle i alla fall vara omöjligt att bli guld/platinum genom att enbart boka via tredjepart. Det var situationen/bemötandet som kändes så bedrövligt.

Det har blivit en väldigt massa resande på sistone vilket inte alltid är så spännande, men det är just det lilla extra som ett leende, ett välkommen tillbaka, och något extra som ändå gör det lite trevligt och hanterbart. Jag förväntade mig ingen svit eller så men någonting kunde de ändå gjort, hur mycket kostar ett glas apelsinjuice att bjuda på? Att bara se blint ekonomiskt på varje enskild situation blir i slutändan också ganska naivt.
 

t90tho

Medlem
En positiv upplevelse från Novotel Greenwich, av misstag bokat via hotels.com, där jag både fick drink-vouchers, premium wifi och late checkout och trevligt bemötande som Platinum medlem. Däremot inga poäng, iallafall inte än så länge...
 
Toppen