Senaste nytt

Incheckat bagage hela vägen trots byte av bolag och allians

Ok, Tack AHO. Med lite tur skall det alltså gå. Jag återkommer med rapport, reser tisdag.

Det skadar aldrig med ett leende och att vara trevlig :)
Självklart inte! Det blir ett stort leende och ett "jag vore väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med..." :)

Får helt enkelt hoppas på en service-inriktad person, jag skall studera noggrant vem som verkar mest alert innan jag väljer kö.

Last edited:
Hei! Jeg jobber som check in-agent for SAS. Og ofte sender jeg bagasjen hele veien vist kunden har 2 seperate bookinger. Men dette er ikke noe vi er pålagt å gjøre, og er i så tilfelle en ekstra service for kunden. Men i noen tilfeller vil jeg nekte og sende bagasjen hele veien.

- Det kan f.eks være at du har for kort connection time mellom de 2 flightene. Det går litt på skjønn, men minst 2t har jeg fått beskjed om av min sjef.
-Er det 2 forskjellige selskaper vil jeg heller ikke sjekke inn bagasjen hele veien dersom du har overvekt. For da må du betale overvekt til begge selskaper. Det blir rett og slett for mye papirarbeid i etterkant vist jeg skal ta belalt for overvekt for begge selskaper.
- Har du seperat booking på Amerikansk innenriks vil jeg heller ikke tagge baggen hele veien, ettersom mange av de amrikanske selskapene tar betalt for 1. bag.

Så konklusjonen må være at du må holde deg innenfor bagasjereglene til begge selskaper, og beregne rikelig med connectiontime. Gjør du det, så er det godt mulig du kan sende baggen hele veien. Men som sagt, det er en ekstra service!!!!

Last edited:
Väcker en ny fråga i tråden.
Skall åka Arlanda-Hongkong-Manila och köper biljetten via sas som bokar mig med Cathay mellan Hongkong och Manilla t.o.r kommer då väskan i bägge riktningar att bokas hela vägen även om det inte är samma alliance ?
Finns ett billigare alternativ via resebyrå men då är det Philippines airlines mellan Hong Kong och Manila på dit vägen och Cathay på vägen hem Manila -Hong Kong.
Blir även där väskan skickad hela vägen ?

Väcker en ny fråga i tråden.
Skall åka Arlanda-Hongkong-Manila och köper biljetten via sas som bokar mig med Cathay mellan Hongkong och Manilla t.o.r kommer då väskan i bägge riktningar att bokas hela vägen även om det inte är samma alliance ?
Finns ett billigare alternativ via resebyrå men då är det Philippines airlines mellan Hong Kong och Manila på dit vägen och Cathay på vägen hem Manila -Hong Kong.
Blir även där väskan skickad hela vägen ?
Har jag förstått dig rätt att du har bokat hela resan som en bokning via SAS? I så fall kan SAS/Cathay Pacific checka in väskan hela vägen.

SAS har interline avtal med Cathay Pacific så förutsättning finns.
Kod:
Paper Ticket and Baggage Interline Agreements

MAY ISSUE TICKETS INCLUDING
       AA  AB  AC  AF  AI  AM  AS  AT  AV  AY  AZ  A3  BM  BR  
       BT  BU  B2  CA  CI  CM  CX  DE  DL  DT  EI  EK  EN  ET  
       EY  FI  FM  FV  GF  GL  HM  HX  IB  IG  JJ  JL  JP  JU  
       KA  KE  KL  KM  KQ  LA  LG  LH  LO  LP  LR  LX  LY  ME  
       MH  MI  MK  MS  MU  NH  NZ  OA  OK  OS  OU  OZ  PG  PK  
       PR  PS  PZ  QF  QR  RJ  RO  SA  SK  SN  SQ  SU  SV  SW  
       S4  S7  TA  TF  TG  TK  TP  TU  T0  UA  UH  UL  US  UX  
       VN  VS  VX  WF  WY  XL  ZH  2K  2N  4M  9B  9W          

MAY CHECK BAGGAGE TO
       AA  AB  AC  AF  AI  AS  AT  AV  AY  AZ  A3  BM  BR  BT  
       BU  B2  CA  CI  CM  CX  DE  DL  DT  EI  EK  EN  ET  EY  
       FI  FM  FV  GF  GL  HM  HX  IB  IG  JJ  JL  JP  JU  KA  
       KE  KL  KM  KQ  LA  LG  LH  LO  LP  LR  LX  LY  ME  MH  
       MI  MK  MS  MU  NH  NZ  OA  OK  OS  OU  OZ  PG  PK  PR  
       PS  PZ  QF  QR  RO  SA  SK  SN  SQ  SU  SV  SW  S4  S7  
       TA  TF  TG  TK  TP  TU  T0  UA  UH  UL  US  UX  VN  VS  
       VX  WF  WY  XL  ZH  2K  2N  4M  9W

Tack för svaren. Har tänkt att boka i en biljett antingen via SAS eller resebyrå så det måste funka.
//Hans

Toppen