Senaste nytt

Incheckad skärm 27"

Invirad i ett täcke eller liknande i en hård resväska tror jag den reser minst lika säkert som i originalkartongen. Packa på tills den ligger still bara så går det säkert bra.

Kan absolut räcka bra!

Orginalkartongerna till skärmar brukar var gjorda så att skärmytan skyddas väl så att inget trycker på skärmens framsida. Det är ganska lätt att skada en skärm så att man får ljusare eller mörkare fält på skärmen.

Med lite googlande så hittade jag theflightcasecompany som verkar ha modellspecifika cases för 200-300 GBP.

När vi närmar oss den prisnivån är det nog bättre att jag bara hoppas på det bästa med improviserad vaddering. Skärmen kostar trots allt bara ca 5000 SEK. Eftersom jag dock ska åka sträckan ett par gånger kan det vara värt att försöka ta med den om jag inte får den såld.

Jag checkade in min 27 eller 28 tummare på ARN för en månad sen med LH business till FRA för vidare färd till Sydostasien. Inget emballage utan väl inlindad i lakan, handuk och kläder. Väskan var av tyg, typ en hockeytrunk.
På sidorna var det inte mer en några centimeter tillgodo men tack och lov gick det alldeles utmärkt.

Jag tror sannolikheten att den klarar sig är på din sida men det är ju såklart en viss (liten) risk.
Sen vet jag inte vad du menar med att SAS sa att dom inte vill ta emot en skärm??? Man får inte checka in lithium batterier, men det har inget med skärmar att göra, så vitt jag vet.

Tuta och kör!

Jeg ville også pakket den tight - og så i en kuffert. OT: For 2 år siden havde jeg en lille fryseboks med ismaskine (https://www.edgestar.com/egdestar-ib120ss-built-in-ice-maker/IB120.html) med hjem fra US som jeg blot checkede ind i original emballagen. Emballagen var lidt skrammet, men ellers ingen skader og den producerer stadig fine isterninger herhjemme i Malmö :) Jeg var mest nervøs for om at de ville afvise den på grund af kølesystemet (gas under tryk) men det var intet problem hos BA. Og med business class og i alt 6 x 32 kg baggage allowance var der ingen overvægt :)

Om du flyger sträckan många ggr. Såga till en skiva med samma mått som skärmen som kommer skydda. Det är ju bildytan som är känslig det andra tål en del och en repa på en skärmfot gör inte så mycket.

Bubbelplast är utmärkt för sådana transporter. Linda in det som ska transporteras, tejpa och stoppa i kartong/väska. Kostar några tior för 20 meter.

Tack för alla tips! Lutar åt att göra ett försök med detta!

Kan inte svara på varför SAS sagt nej tidigare men anledningen till att jag frågade var att företaget erbjöd sig att skicka med mig en skärm och jag tyckte det då var lämpligast att fråga SAS. Då sa de på telefon nej (både som handbagage och incheckat) och jag hade ingen anledning att ifrågasätta mer eftersom jag snabbt tog beslutet att köpa en skärm framme på destinationen istället.

Det kan vara så att de helt enkelt inte vill ta ansvar för det och därför sa nej. Som många redan sagt dock så är det väl egentligen inget problem att bara checka in den i en resväska och inte nämna det och eftersom det inte finns batterier och annat som är förbjudet bör det gå fint.

Toppen