Senaste nytt

Immigration i USA via automater

Men om man är först ut ur planet minskar risken för att det ska vara en slingrande kö ;) Men visst är det så, det är ju den kön man vill slippa och kunna gå direkt till automaterna :) Jag fick känslan att de som är citizen/resident fick första tjing på automaterna och när de passerat fick de som tidigare rest in på ESTA möjligheten att prova. Förhoppningsvis så är det väl inte så långt borta innan det blir så att man kan gå direkt till automaterna.

Ingen aning. Nästa gång jag reser in i USA kommer jag att ha ett nytt ESTA men med samma pass. Om jag skulle få samma fråga då (om det är första gången med ESTA) skulle jag svara nej och gå vidare till automaterna, förhoppningsvis utan att behöva stå i den slingrande kön överhuvudtaget :)

BA har idag publicerat en nyhet om automaterna i Orlando: https://lfn.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4992

Orlando Airport has recently launched Automated Passport Control to speed up the arrivals process for international visa waiver passengers.

The user-friendly Automated Passport Control (APC) kiosks adopt a 'Land, touch, go' concept that will allow eligible passengers to complete their Customs Declaration Form on the touch-screen machines, in addition to having their passports scanned, fingerprints captured and photograph taken by a camera that automatically adjusts to the height of the passenger.

You will meet the eligibility requirements if you:

reside in one of the visa waiver countries
have entered the United States at least once since 2008
have prior Electronic System for Travel Authorization (ESTA) approval

Inlägget länkar också till följande adress: Orlando International Airport (MCO) - Press Release - 2/19/2014 Automated Kiosks for International Travelers samt en video som föklarar användandet: MCO- APC Self-Service Kiosks for International Arrivals- FINAL VERSION on Vimeo

Ser ganska smidigt ut - förhoppningsvis dyker detta upp på bred front (om det är bra vill säga)

Låter ju onekligen lovande. Får hoppas tillräckligt många fortfarande ställer sig i dom vanliga köerna istället för att sinka ner maskinerna ;)

Testade i Chicago för två veckor sedan. Det började med att jag lyckades blådumpa två olika kioskdatorer när jag skulle scanna passet. I tredje maskinen gick det bra och jag fick ett kvitto. Sedan påbörjades den vanliga manuella processen med korttagning, fingeravtryck osv hos CBP agenten.

Det kommer nog bli riktigt bra när det är intrimmat ordentligt.

Vad som känns riktigt konstigt är att jag vid två tillfällen när jag har flugit med United har fått "TSA PreCheck" printat på mitt boardingkort trots att detta endast ska fungera för just "PreChecked" amerikanska och kanadensiska medborgare. Jag är vare sig det ena eller det andra och har följdaktligen heller inte blivit "PreChecked".

Det måste ju vara något systemfel. Men jag tackar såklart inte nej till det eftersom det innebär att jag då har sluppit ta av jacka, skor, bälte och framför allt ta ut datorn.

Jag också, senaste gångerna jag flygit med AA, både AA och UA kan ju inte ha samma systemfel.

TSA PreChecked kan även hamna på utländska medborgares boardingkort. Frun har fått det (när vi flög AA) men jag fick det inte. Frågade TSA-personalen i Dallas om det verkligen var korrekt att en utlänning kan få TSA PreChecked och efter lite dividerande med platschefen framgick det att det var helt ok (om än ovanligt). Sedan så är ju kunskapsnivå hos dessa inte så hög så alltför stort värde ska man inte lägga vid svaren, som vanligt. Men frun är svensk så bevisligen kan utlänningar få det på sina boardingkort.

Toppen