Senaste nytt

Ica inför valutapåslag på sina kort

Sedär. Då kommer jag att klippa mitt ICA-kort. Införskaffade mig kortet när jag flyttade till London just enbart pga lågt valutapåslag.
Blir att primärt använda mitt Barclays-kort från och med nu och sekundärt använda mitt gamla DanskeBank-kort (1,75% valutaplåslag utomlands) i värsta fall.

+ Skönt att gå tillbaka till att enbart ha pengar på två kort-konton.
- Kommer sakna contactless på ICA-banken.

Nej, du åker på avgiften då också efterom den är baserad på i vilket land köpet görs, inte i vilken valuta.

Det stämmer väl inte? Från länken i trådstarten t.ex.:

Det gör att vi från den 1 mars 2016 kommer att införa ett valutaväxlingspåslag på 1,25 procent när du handlar eller tar ut pengar med ditt bankkort i utländsk valuta.

Min erfarenhet är att man även om man betalar 1-2% i valutapåslag med sitt kort ska välja att pröjsa i lokal valuta. Kursen brukar vara bra mycket sämre än kortets.

• Gilla
Reactions: olo
Allt går mot mindre kontanter och på något sätt måste man väl täcka upp förlorade intäkter för kontanthanteringen... =}

Allt går mot mindre kontanter och på något sätt måste man väl täcka upp förlorade intäkter för kontanthanteringen... =}
Här handlar det nog knappast om kontanterna, utan att de har tvingats till att sänka intjäningen på den grundläggande transaktionskostnaden. Men valuapåslaget regleras inte av EU (åtminstone inte ner till noll), och någonstans ska de ju tjäna pengarna.

Gör den, trodde det var butikerna det kostade pengar ;)
Absolut och inte bara i rena kostnader som uppräkning av växel, utan även i form av kostnader som peningstransport, väktare, säkerhetsrum, larm...
Jag har jobbat med flera verksamheter som har gått över till kontantfritt och gjort stora besparingar på det - inräknat en och annan förlorad kund.

Visst kostar hanteringen en massa pengar, men det är kunderna som får betala för den. Alla tjänar nog på att skippa kontanter, men jag tror knappast banken står med "sad face" och förlorar på kontanterna.

Nu är jag ingen expert, de finns säkert någon på forumet som jobbar i eller nära branchen som kan belysa detta.

För att återgå till tråden så är det trist, jag hade tankar på att skaffa ett ICA-kort, men nu är det ingen mening.

Toppen