Senaste nytt

IATA-Biljetter

wheaa

Medlem
Ok tack har hittat ett par sjyssta med start i Seoul och slut i Singapore eller Jakarta nu, Nån som kan tipsa om en bra sida på nätet för att boka själva resan sen? Har provat lite med expedia men där kan jag enbart få fram färdiga resepaket utan kunna välja varje flyg för sig.
 

Dr. Miles

Expert
Tror ni att det går att få ihop något skoj för mindre än 10k med start i Soeul och hemresa från tex Doha, Singapore, Dubai eller något liknande ? Tänkte vara borta ca 7 nätter

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Start från Seoul och hemresa från Doha", men bara enkelbiljett (YY) i Business class kostar ca 12.000 SEK exkl. skatter mellan Seoul och Doha.
 

wheaa

Medlem
Jag tänkte alltså ca 10k i Business för resorna i asien sen tillkommer såklart resorna till asien.

Ett förslag jag får fram på Expedia är nedan för 9800 sek men på den sidan kan jag inte plocka ihop flygen själv plus att alla klasserna inte verkar vara i C, är det inte en YY biljett då? Vad är bästa sidan att plocka ihop och få resan prisad på?

2 juni 2013 - Flyg 1 Direkt Total restid : 2tim 30m

Seoul
ICN 11:00
Taipei
TPE 12:30
Terminal 2
2tim 30m
1 471 km
Asiana Airlines 711
Business (C)
AIRBUS INDUSTRIE A330-300
3 juni 2013 - Flyg 2 Direkt Total restid : 1tim 25m

Taipei
TSA 14:30
Det här flyget avgår från TSA, inte TPE
Shanghai
SHA 15:55
Terminal 1
1tim 25m
679 km
Air China 3914 Hanteras av EVA Airways
Business (C)
AIRBUS INDUSTRIE A330-300 | Måltid
4 juni 2013 - Flyg 3 Direkt Total restid : 2tim 20m

Shanghai
SHA 13:55
Terminal 1
Hong Kong
HKG 16:15
Terminal 1
2tim 20m
1 244 km
China Eastern Airlines 9845 Hanteras av Shanghai Airlines
Business (C)
Boeing 737
5 juni 2013 - Flyg 4 Direkt Total restid : 3tim 40m

Hong Kong
HKG 08:05
Terminal 1
Singapore
SIN 11:45
Terminal 1
3tim 40m
2 565 km
Cathay Pacific 691
Business (J)
AIRBUS INDUSTRIE A330-300 | Frukost x
6 juni 2013 - Flyg 5 Direkt Total restid : 1tim 45m

Singapore
SIN 11:30
Terminal 3
Jakarta
CGK 12:15
Terminal 2
1tim 45m
896 km
Garuda 827
Business (D)
 

jumbooze

Medlem
För IATA-biljetter är det transfer inom 24 timmar som gäller om man vill undvika stopover /HIP?
Jag tyckte att jag såg mer restriktiv begränsning men nu hittar jag inte den igen (typ nästa plan eller första plan dagen därefter om det inte går senare plan) eller drömde jag?
 

Dr. Miles

Expert
För IATA-biljetter är det transfer inom 24 timmar som gäller om man vill undvika stopover /HIP?
Jag tyckte att jag såg mer restriktiv begränsning men nu hittar jag inte den igen (typ nästa plan eller första plan dagen därefter om det inte går senare plan) eller drömde jag?

Om du byter inom 24 timmar är det garanterat att det inte triggar HIP check. Däremot kan du ta stopover i en stad där priset är lägre än din biljett.

Det finns ett konkret exempel på mitt inlägg nr 18 i den här tråden.
 

jumbooze

Medlem
Om du byter inom 24 timmar är det garanterat att det inte triggar HIP check. Däremot kan du ta stopover i en stad där priset är lägre än din biljett.

Det finns ett konkret exempel på mitt inlägg nr 18 i den här tråden.

Tack, då vet jag :D Jag såg ditt hip check test och kommer göra motsvarande tabell.

Just nu tittar jag på

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
8648 miles (ICN-JKT MPM3937 * 2 *110% = 8661 miles) 2080.00(EUR) *110%
HKG-SIN = Singapore Airline
SIN-JKT = Singapore Airline (Testa Private room)
BKK-HKG = Emirates A380
HKG-TPE = Cathay
För resten av rutterna letar jag efter "bästa" upplevelsen :D
 

jumbooze

Medlem
När man bokar IATA biljetter räknar man skatter & YQ som tillkommer liknande på samma sätt som vid awardbiljett eller hur dvs. ITA matrix?
Eller är det andra tabeller som gäller?
 

jumbooze

Medlem
Vad innebär
TICKETED POINT DEDUCTION OF 700 MILES APPLIES
WHEN TRAVEL IS VIA BOM AND DEL
MPM 5043
(ICN-DXB) Får man rabatt på 700 Miles om man flyger via Bombay
 

Dr. Miles

Expert
När man bokar IATA biljetter räknar man skatter & YQ som tillkommer liknande på samma sätt som vid awardbiljett eller hur dvs. ITA matrix?
Ja, det stämmer.

Vad innebär
TICKETED POINT DEDUCTION OF 700 MILES APPLIES
WHEN TRAVEL IS VIA BOM AND DEL
MPM 5043
(ICN-DXB) Får man rabatt på 700 Miles om man flyger via Bombay
Det är tvärtom. Du måste dra av 700 miles från MPM om du flger via Mumbai eller via Delhi.
 

jumbooze

Medlem
Finns det regler för backtracking eller är det bara MPM som styr helt och hållet?
Är ICN-SGN-REP-HKG-BKK-SIN-HKG-TPE-ICN valid?

8296 Miles
MPM 3459 * 2 (t/r) * 1,2 = 8301 miles
1828.00 EUR * 1,2 = 2193EUR (ca 18.500) + skatter & YQ

ICN-SGN Har den nya Asiana på torsdagar :cool:
 
Toppen