Senaste nytt

IATA-Biljetter

Napapijri

Medlem
En dum fråga kanske, men kvalificerar man sig för status och samlar poäng precis som vanligt med IATA-biljetter? I så fall borde de väl vara mycket effektiva för milage runs?
 

Gnopps

Medlem
En dum fråga kanske, men kvalificerar man sig för status och samlar poäng precis som vanligt med IATA-biljetter? I så fall borde de väl vara mycket effektiva för milage runs?
Absolut. En IATA-biljett är på sätt och vis det finast du kan köpa eftersom de inte är kopplade till ett visst flygbolag utan gäller på samtliga (med vissa undantag; bla. Lufthansa).
 

Dr. Miles

Expert
En dum fråga kanske, men kvalificerar man sig för status och samlar poäng precis som vanligt med IATA-biljetter? I så fall borde de väl vara mycket effektiva för milage runs?

Jag skulle påstå att IATA biljetter är inte optimal för Mileage Run då flygbolagets egna route-baserad priser är ofta billigare.
Däremot om man vill prova olika flygbolag är IATA biljett utmärkt alternativ. :)
 
Tilläggsinfo.

I exemplet ovan ser ut som om man kan ta stopover i Shanghai och i Bangkok, sedan kan man få samma pris som Seoul-Singapore om man inte tog stopover i andra städer
Men så är det tyvärr inte.


  • Seoul-Singapore: 7 250 SEK
  • Seoul-Shanghai: 2 900 SEK
  • Seoul-Bangkok: 6 600 SEK
  • Shanghai-Bangkok: 7 050 SEK
  • Bangkok-Singapore: 4 420 SEK

Men, det räknar också Shanghai-Singapore: 10 350 SEK. Ja, då priset går upp till den nivån

Slutsats: IATA biljett räknar alla priser mellan avreseort/stopover punkter/destination.

Den här känner jag igen..HIP osv..när jag läste IATA kurs i våras:)
 

henrik l

Medlem
Dags att skaka lite liv i tråden. Funkar det att flyga fram och tillbaka på en sträcka om man har en enkel YY? Mitt case: ICN-HKG-SIN-CGK-SIN-CMB-MLE. Från fare roules saxar jag: TYPES OF TRANSPORTATION
THIS RULE GOVERNS ONE-WAY AND ROUND-TRIP FARES.
FARES GOVERNED BY THIS RULE CAN BE USED TO CREATE
ONE-WAY/ROUND-TRIP/CIRCLE-TRIP/OPEN-JAW JOURNEYS.
 

Gnopps

Medlem
Dags att skaka lite liv i tråden. Funkar det att flyga fram och tillbaka på en sträcka om man har en enkel YY? Mitt case: ICN-HKG-SIN-CGK-SIN-CMB-MLE. Från fare roules saxar jag: TYPES OF TRANSPORTATION
THIS RULE GOVERNS ONE-WAY AND ROUND-TRIP FARES.
FARES GOVERNED BY THIS RULE CAN BE USED TO CREATE
ONE-WAY/ROUND-TRIP/CIRCLE-TRIP/OPEN-JAW JOURNEYS.
I sig är det inga problem att återvända till samma flygplats flera gånger men med en snabb sökning lyckades jag inte prisa ovanstående.
 

henrik l

Medlem
Vad använder du för verktyg för att prisa IATA-biljetter? Är det något som man kan komma åt om man inte är på insidan i branschen? På KVS fick jag fram att pris utan skatter mm på ICN-MLE ligger på 11 758 kr i F och att routingen ligger under +25% av MPM.
 

Gnopps

Medlem
Vad använder du för verktyg för att prisa IATA-biljetter? Är det något som man kan komma åt om man inte är på insidan i branschen? På KVS fick jag fram att pris utan skatter mm på ICN-MLE ligger på 11 758 kr i F och att routingen ligger under +25% av MPM.
Jag har tillgång till Amadeus lyckligtvis :) Du har helt rätt i att MPM är ok,

Jag tog en titt till och såg att jag sökt fel (glömt ett bindestreck, vilket ställer till det). Din sträcka är helt ok i teorin, det fungerar. Men när jag tog några slumpmässiga flyg lyckades jag inte prisa automatiskt.
 

wheaa

Medlem
Tror ni att det går att få ihop något skoj för mindre än 10k med start i Soeul och hemresa från tex Doha, Singapore, Dubai eller något liknande ? Tänkte vara borta ca 7 nätter
 
Last edited:

henrik l

Medlem
När jag har tittat tror jag att SIN och CMB skulle kunna vara tänkbara destinationer. Sedan beror det ju på om du ska ha en C eller en F biljett.
 
Toppen