Absolut. En IATA-biljett är på sätt och vis det finast du kan köpa eftersom de inte är kopplade till ett visst flygbolag utan gäller på samtliga (med vissa undantag; bla. Lufthansa).En dum fråga kanske, men kvalificerar man sig för status och samlar poäng precis som vanligt med IATA-biljetter? I så fall borde de väl vara mycket effektiva för milage runs?
En dum fråga kanske, men kvalificerar man sig för status och samlar poäng precis som vanligt med IATA-biljetter? I så fall borde de väl vara mycket effektiva för milage runs?
Tilläggsinfo.
I exemplet ovan ser ut som om man kan ta stopover i Shanghai och i Bangkok, sedan kan man få samma pris som Seoul-Singapore om man inte tog stopover i andra städer
Men så är det tyvärr inte.
- Seoul-Singapore: 7 250 SEK
- Seoul-Shanghai: 2 900 SEK
- Seoul-Bangkok: 6 600 SEK
- Shanghai-Bangkok: 7 050 SEK
- Bangkok-Singapore: 4 420 SEK
Men, det räknar också Shanghai-Singapore: 10 350 SEK. Ja, då priset går upp till den nivån
Slutsats: IATA biljett räknar alla priser mellan avreseort/stopover punkter/destination.
I sig är det inga problem att återvända till samma flygplats flera gånger men med en snabb sökning lyckades jag inte prisa ovanstående.Dags att skaka lite liv i tråden. Funkar det att flyga fram och tillbaka på en sträcka om man har en enkel YY? Mitt case: ICN-HKG-SIN-CGK-SIN-CMB-MLE. Från fare roules saxar jag: TYPES OF TRANSPORTATION
THIS RULE GOVERNS ONE-WAY AND ROUND-TRIP FARES.
FARES GOVERNED BY THIS RULE CAN BE USED TO CREATE
ONE-WAY/ROUND-TRIP/CIRCLE-TRIP/OPEN-JAW JOURNEYS.
Jag har tillgång till Amadeus lyckligtvis Du har helt rätt i att MPM är ok,Vad använder du för verktyg för att prisa IATA-biljetter? Är det något som man kan komma åt om man inte är på insidan i branschen? På KVS fick jag fram att pris utan skatter mm på ICN-MLE ligger på 11 758 kr i F och att routingen ligger under +25% av MPM.