Senaste nytt

I valet och kvalet - BA World traveller plus eller SAS plus

SAS eller BA?

• Total voters
    23
Hej gänget!

Ska till USA på äventyr i slutet på november och frågan är om jag ska boka BA world traveller plus eller SAS plus. Jag kommer flyga in och ut från NY.

För att inte göra frågan för enkel måste jag ta ställning till följande frågeställningar:

1. Om jag bokar BA kan jag direkt uppgradera dit-vägen till business för 20 K avios men det finns inga platser kvar på hemvägen, då jag dessutom kommer från LA innan så blir det en närmare 15 timmar i luften samt stopp i NY och LHR. Det är ju egentligen hemvägen jag verkligen behöver en upgrade till.

2. Jag kommer flyga hem från NY den 22 december så skulle utgå från att trycket på business hem till jul hos SAS kommer vara högt? och således är chansen för att kunna uppgradera ganska liten?

3. Enligt vad jag läst mig till är SAS bättre både på Plus samt Business men vad är era tankar här?

4. Om jag väljer SAS kommer jag kreditera ett konto där jag redan är garanterad guld-status, väljer jag BA kommer jag vara ganska nära BA Silver och kunna få bra status på båda bolagen.

5. Hemresan med SAS kommer innebära ett 7 timmars stopp innan jag tar flyget hem till Göteborg över julen samt landa senare den 23 än om jag tar BA.

Som sagt en hel del att ta ställning till här, behöver helt enkelt några riktigt vassa businessclass-hjärnor att diskutera saken med innan jag bestämmer mig!

(hade jag kunnat vara hyfsat säker på upgrade till SAS business hade jag utan att blinka valt detta valet, jag har redigt med poäng så kan ju ta i för att få en upgrade här egentligen, dock dumt att bränna poäng bara för att).

7 timmars stopp innan jag tar flyget hem till Göteborg över julen samt landa senare den 23

Sitta på ARN den 23 för att komma fram 7 timmar senare efter en redan lång resa. Hade gjort valet enkelt till BA. + som du skriver att kunna nå högre status hos BA också om du redan har Guld klart på SAS.

Har du undersökt möjligheten att resa via Köpenhamn eller Oslo med SAS? Kanske kortare transfer tänker jag. Både BA & SAS flyger ju direkt till London /Arlanda från LAX om du nu kan skippa stoppet i New York på hemvägen. Med BA har du även Newark med iaf två avgångar /dygn som allternativ till JFK. Nu fick du kanske ännu mera att tänka på -sorry

Har du undersökt möjligheten att resa via Köpenhamn eller Oslo med SAS? Kanske kortare transfer tänker jag. Både BA & SAS flyger ju direkt till London /Arlanda från LAX om du nu kan skippa stoppet i New York på hemvägen. Med BA har du även Newark med iaf två avgångar /dygn som allternativ till JFK. Nu fick du kanske ännu mera att tänka på -sorry

Kollade och kan faktiskt åka direkt ja, blev mer att tänka på nu och inte klokare är man!

Det kommer vara mycket folk på flygen precis före julafton. Fulla flyg och inte direkt några stora möjligheter till ombokning, då mycket kommer att vara fullt eller till och med överbokat redan. Jag hade för egen del absolut satsat på en rutt med så få byten som det rimligtvis bara går. SAS direktflyg LAX-ARN känns instinktivt som en klar kandidat, kliv upp på flyget och sedan är det i princip klart för att komma hem och fira jul!
Peter Jöback sjunger: "Jag kommer hem till jul!" - Lite så.

Även om andra sträckor eventuellt skulle kunna flygas i business men i gengäld kräva massa väntetid mellan olika anslutningsflyg, då dräneras livsenergin i alla fall. Varje anslutning är ytterligare en risk att något missas, försenas, överbokas eller på annat sätt strular. Jag hade satsat på färre byten, överfulla flygplatser är ändå inget kul ställe att hänga på mitt i julruschen. Mycket bättre att komma hem!

Edit: Om det är väldigt viktigt att komma hem till jul, hade jag dessutom säkrat upp med en fullt om- och avbokningsbar samt återbetalningsbar biljett på ett annat flyg, tänk exempelvis SAS flygning SFO-CPH med vidare färd upp till ARN. Bara för att ha säkrat upp en reservplan om nu LAX-ARN skulle ställas in eller bli orimligt försenad. Då får du fira jul på "himmaplan"!

Last edited:
Efter kloka kommentarer och input som vanligt så blev det BA.

Blir American Airlines Premium Economy till JFK samt BA uppgraderad från Premium Economy till Business från Las Vegas direkt till London. Att slippa diverse problem med väder och liknande i NY/Chicago känns bra.

Dock märkligt att jag inte kan uppgradera AA flighten från LHR till JFK då jag bokat under BA med "operated by" AA. Tydligen kan jag uppgradera flighten om BA flyger, eller om AA flyger, men inte om BA kör codeshare och AA flyger, låter ju helt otroligt korkat rent spontant.

Stort tack för all input alla!

Efter kloka kommentarer och input som vanligt så blev det BA.

Blir American Airlines Premium Economy till JFK samt BA uppgraderad från Premium Economy till Business från Las Vegas direkt till London. Att slippa diverse problem med väder och liknande i NY/Chicago känns bra.

Dock märkligt att jag inte kan uppgradera AA flighten från LHR till JFK då jag bokat under BA med "operated by" AA. Tydligen kan jag uppgradera flighten om BA flyger, eller om AA flyger, men inte om BA kör codeshare och AA flyger, låter ju helt otroligt korkat rent spontant.

Stort tack för all input alla!

Uppgradera med Avioser? det är hursomhelst bara dyra (PE Flex klass "W") AA biljetter som går att uppgradera

Toppen