Senaste nytt

I United-flygplan med en kabin placerar SAS Business-resenärer i United Economy vad gäller?

airac

Medlem
Ger ju onekligen en helt ny innebörd av begreppet "en kabin". Gjorde några sökningar och hittills är det utnollat på Unitedflygen. Utan att vara expert på området är väl detta något vilseledande marknadsföring. En mer korrekt skrivning är väl att inrikes i USA placeras idag SAS Business-resenärer Smart och Pro i stort sett alltid UA Economy. Har inget minne av att det var så före coronan.
Otyget fanns pre-covid också. Hade en biljett för maj 2020, köpt kring årsskiftet innan där jag noga valde UA anslutning till MCO för att hamna i first kabin. Fanns ännu tidigare också men då har även arbetsgivarenspolicy stökt till det som tvärnekade första klass.
 

FF#1

Medlem
Gjorde en sån för några år sen fast "snäppet" värre.... LH First till Toronto, sen en klass ekonom med United till Cleveland.... vilka kontraster!
Nåja, bra tider för byte, och en kort flygning så det var inte så farligt
 

Kiml

Medlem
Ja resultatet blir ju onekligen att SAS inte längre är ett alternativ om det är byte i USA och man vill ha Business hela vägen. Vem är intresserad av att betala 90-100 000 för en familj på 4 för att sitta i UA Economy i 4 timmar. Mkt tråkig utveckling då SAS sannolikt kommer att tappa samtliga dessa betalande kunder.
 

SK989

Medlem
Som alltid med SAS är det inkonsekvent hur det blir. Jag valde två slumpmässiga datum i juni (utresa 10:e, hemresa 30:e) för resa Stockholm - Denver på SAS hemsida. På både utresan och hemresan blir man placerad i business på United, oavsett om man väljer business smart eller pro och bokningsklasserna varierar (J, Z, D, C), gäller såväl om man flyger via New York eller Chicago. Om jag väljer Stockholm - Rapd city med utresa den 10:e juni får man en routing med SAS till New York och sedan vidare med United via Denver och då blir man placerad i ekonomiklass på flyget mellan New York och Denver (bokningsklass E).
 

Mr Carter

Medlem
Så länge jag kan minnas har det här ”problemet” alltid funnits när jag bokat mina USA-resor. Det beror helt enkelt på vilken bokningsklass som finns tillgänglig på inrikesflyget med United, såvida du inte är beredd att betala för en högre bokningsklass med SAS över Atlanten. Vid ett flertal tillfällen har inte ”P” (Business/First) funnits tillgängligt på United när jag bokat min resa och då hamnar man alltså i ”E” (Ekonomi). Men jag använder mig av Expertflyer och sätter en bevakning på att ”P” (eller den bokningsklass som krävs) ska öppnas upp på inrikesflygningen, vilket det gjort allt som oftast, och gör då en ombokning. Jag får ta upp det här med min resebyrå vid tillfälle, om SAS på ngt sätt ändrat vilka bokningsklasser som går att kombinera.
 
Gjorde en sån för några år sen fast "snäppet" värre.... LH First till Toronto, sen en klass ekonom med United till Cleveland.... vilka kontraster!
Nåja, bra tider för byte, och en kort flygning så det var inte så farligt
Gjort samma, från 1A i nosen på Jumbon med LH till UA Express på ERJ 135 med 1-2 seatning all economy.
:cool:
 

vegasbaby

Medlem
Så länge jag kan minnas har det här ”problemet” alltid funnits när jag bokat mina USA-resor. Det beror helt enkelt på vilken bokningsklass som finns tillgänglig på inrikesflyget med United, såvida du inte är beredd att betala för en högre bokningsklass med SAS över Atlanten. Vid ett flertal tillfällen har inte ”P” (Business/First) funnits tillgängligt på United när jag bokat min resa och då hamnar man alltså i ”E” (Ekonomi). Men jag använder mig av Expertflyer och sätter en bevakning på att ”P” (eller den bokningsklass som krävs) ska öppnas upp på inrikesflygningen, vilket det gjort allt som oftast, och gör då en ombokning. Jag får ta upp det här med min resebyrå vid tillfälle, om SAS på ngt sätt ändrat vilka bokningsklasser som går att kombinera.
Er det noe mønster for når "P" åpner opp?
 

Nanneboy

Medlem
Bokat resa med biz smart i september och fick då UA first på inrikesbenen. Tror det var Z på ena hållet och J på andra.
 

perhall

Medlem
Har bokat hur många gånger som helst, blandat Z och J, och alltid fått First inrikes. Visste faktiskt inte ens att problemet fanns, öppnar man upp för ekonomi på anslutning kan man ju tänka sig att det kommer bli allt vanligare... sen är det lite märkligt, flög ORD-DFW häromveckan och fick bara snacks och dricka i first, var ändå 2,5 t eller nåt sånt. ORD-LAS Mac'n'cheese och en överdådig efterrätt som ingen orkade äta. Längtade lite till SAS Plus ska erkännas...
 

AABack2ARN

Medlem
Jag TROR det kan ha att göra med vilka rutter man bokar för inrikes-segmentet.

Hub-hub (typ ORD-DEN, ORD-LAX) verkar generellt sett ha sämre tillång till P vilket kanske inte är konstigt med tanke på att de kan ta bättre betalt där och har mer anslutande resenärer. På sträckan ORD-DFW konkurrerar de med American och där behöver de kunna erbjuda lägre priser och då öppnas P upp.
 
Toppen