Senaste nytt

I United-flygplan med en kabin placerar SAS Business-resenärer i United Economy vad gäller?

Kiml

Medlem
Ska boka Arn-Rsw för familjen blir Business Smart. Har försökt få svar från SAS vad som gäller UA inrikes USA blir man placerad i First eller Economy men får högst skiftande svar. Kan inte minnas att jag flugit UA med en kabin i USA och är lite fundersam på vad SAS menar med denna skrivning. Någon som vet?
 

ARN01

Medlem
De minsta planen har ivf historiskt bara haft en kabin. Kan det vara det de menar? Nu var det ett tag sedan men flög mycket United Embraer 145 (även Bomaberdier propeller men de är väl definitivt borta nu ) förut och då var det bara en kabin likt intraeuropa.
 

palmen

Moderator
United har plan som enbart har economy. Om du bokar en sådan flight så placeras du självklart i economy av väldigt uppenbara skäl. Ett exempel är deras CRJ200.
Screenshot_20230409_123954_Chrome.jpg
 

Kiml

Medlem
Tack då vet jag att det inte är ngn ny besparing som kommit efter Chapter 11. Kan inte påminna mig om att denna skrivning fanns tidigare hos SAS och man kan bli lite fundersam på vad syftet är när skrivningar ändras.
 

vegasbaby

Medlem
Jeg tok opp dette i en annen tråd.


Jeg oppfatter at det har skjedd en endring (der man blir plassert i UA eco i stedet for first), og at dette er en innsparing hos sas. Men usikker på om det bare gjelder business smart - og ikke business pro.

(Også diskutert på norske insideflyer, men usikker på om jeg har lov til å lenke dit.)
 
Last edited:

WF789

Medlem
Kjøper man billett i J-klasse hos SAS forutsetter det at det er ledig i P-klasse for å få First hos United, ellers havner man i "E" og økonomi. (Merk at prisen er den samme.
Z klasse hos SAS er jeg usikker på om krever tilgjengelighet i P, eller om Z også funker.
Lignende begrensinger på D-klasse, men usikker på hva den krever tilgang på.
 

airac

Medlem
Google flights visar detta bra. Mitt tips är att söka där eller forcera kabin i ITA Matrix. SAS hemsida visar som noterad ej innan bokningen är påbörjad/klar.
 

AABack2ARN

Medlem
Man ser ju bokningsklassen för respektive ben om man väljer (i). Då kan man avgöra vilken kabin man hamnar i (på ett föga användarvänligt sätt):

1.PNG
2.PNG
3.PNG


På det aktuella United-flyget är både P och Z utnollat om man ska tro ExpertFlyer.

Notera även att om man blir ombokad hos United på grund av missad anslutning är chansen att du hamnar i business-kabinen (förutsatt att du var där på ursprungsflyget) väldigt liten på grund av alla deras garanterade uppgraderingar. Och även om betalde biljetter har företräde kommer de med största sannolikhet inte nedgradera någon för att en SAS-passagerare skall få sitta i rätt kabin.

Samma elände gäller hos American (och Delta antar jag).
 

Kiml

Medlem
Ger ju onekligen en helt ny innebörd av begreppet "en kabin". Gjorde några sökningar och hittills är det utnollat på Unitedflygen. Utan att vara expert på området är väl detta något vilseledande marknadsföring. En mer korrekt skrivning är väl att inrikes i USA placeras idag SAS Business-resenärer Smart och Pro i stort sett alltid UA Economy. Har inget minne av att det var så före coronan.
 

henke12

Medlem
Håller med, ett riktigt oskick.
I höstas åkte min bror UME-ARN-YYZ-YVR med SAS Business Saver och mkt riktigt blev det ekonomi YYZ-YVR-YYZ
Inga indikationer under bokningen och inte heller i appen.
Se även skrivningen som var på den tiden
1681116763828.png
1681116777386.png
 
Toppen