Senaste nytt

I hur god tid är ni på flygplatsen?

Håller med om "någon timma i loungen" om jag ska ut på (längre) semester. Är det över dagen i tjänsten med morgonfakiren ARN-UME är det en helt annan sak.
Semester håller jag helt med om men det jag undrar över hur andra får ihop tiden med jobbflighter, där är jag helt bedrövlig..

Beror naturligtvis på flygplatsen, och vad det är för flyg. Tidiga morgonflygen blir det sällan någon marginal alls om det är från "hemmaflygplats" (ARN eller CPH tex). Är det en okänd flygplats blir det betydligt mer tid (även om den också skärs ner på morgonen förstås).

Annars beror det för mig ofta på hur jag tar mig till flygplatsen. T.ex. om jag åker inrikes från Arlanda och kommer inifrån City, så brukar jag ta tillräckligt med marginal för att kunna missa ett Arlanda Express-tåg och ändå hinna utan att springa, men inte mer än så.(vilket visserligen leder till stress när det är folk som springer på spåren och allt blir försenat, men det är inte så ofta ändå)

Visst kan det vara trevligt att sitta och hänga i loungen en stund om man har tiden - på jobbresorna har man sällan det, men på privatresorna har man det. Men det beror ju på var också - på Arlanda är det ju måttligt kul att sitta en timme i loungen (inte ens SAS Gold lounge, och definitivt inte T4-lounge om man flyger inrikes). Så även på semestertur blir det kort tid där.

Beror som sagt på, är det från LLA eller till LLA från ARN så kan jag ibland har något snål marginal, dock så gillar jag att ha gott om tid så jag försöker få sådär en halvtimme extra på flygplatsen om det går.

Andra sidan om det är långt hemifrån och/eller viktigt flyg så är det så att jag ofta sover över på hotell på flygplatsen om det är ett morgonflyg, klart skönt att vakna på plats, helst på själva terminalen utan transferbuss och käka en lugn frukost. Kör även den modellen rätt ofta vid resor med familjen sen vi fick barn...

Har ofta jobb av den karaktären som går att pyssla med datorn i knäet så att spendera en timme eller två i loungen går ofta bra.

Som ngn har skrivit innan - beror på flygplatsen. Oavsett vilket så 2 timmar innan på longhual/Europa/norden och 1 hr inrikes.

Och som ovan - sover över dagen innan om det är en morgonflight från långtbortisstan

Beror väl på. Vid utresa kan man planera tiden bättre själv men när man ska från kund till flygplatsen är det inte lika lätt. Drar över tiden eller man har inte koll på trafiken i den staden osv.

Om jag åker med offentliga färdmedel brukar jag försöka planera för att kunna missa en avgång. Exv Arlanda Express: jag hittar en avgång som gör att jag med långa köer i rulltrappor, säkerhetskontroll (och ev passkontroll) beräknas kunna vara vid gate strax före boarding ska starta. Sedan tar jag avgången före (eller ännu tidigare :oops:). Exv Heathrow vill jag ha MYCKET god marginal till, "Fast Track" i T5 Security tog 20 min kl 06 senast .

Som flera skrivit beror det så klart också på tid på dygnet (fakirflyg innebär dock ofta flygplatshotell).

Tjänsteresande eller på flygplats utan lounge: så kort tid som möjligt med inslag av tidsoptimism. Resultat -> Onödig stress :(

Semesterresa med tillgång till bra lounge: i god tid innan (vilket gör att resan till flygplatsen dessutom går ännu fortare än planerat). Resultat -> För mycket mat, vin och/eller champagne :)

Toppen