Beror naturligtvis på flygplatsen, och vad det är för flyg. Tidiga morgonflygen blir det sällan någon marginal alls om det är från "hemmaflygplats" (ARN eller CPH tex). Är det en okänd flygplats blir det betydligt mer tid (även om den också skärs ner på morgonen förstås).
Annars beror det för mig ofta på hur jag tar mig till flygplatsen. T.ex. om jag åker inrikes från Arlanda och kommer inifrån City, så brukar jag ta tillräckligt med marginal för att kunna missa ett Arlanda Express-tåg och ändå hinna utan att springa, men inte mer än så.(vilket visserligen leder till stress när det är folk som springer på spåren och allt blir försenat, men det är inte så ofta ändå)
Visst kan det vara trevligt att sitta och hänga i loungen en stund om man har tiden - på jobbresorna har man sällan det, men på privatresorna har man det. Men det beror ju på var också - på Arlanda är det ju måttligt kul att sitta en timme i loungen (inte ens SAS Gold lounge, och definitivt inte T4-lounge om man flyger inrikes). Så även på semestertur blir det kort tid där.