Episod 3: Poolhaveri och betong - eller konsten att aktivera en jetlaggad familj
När man reser med familj och har bokat diverse separata biljetter för både flyg och andra transporter, är det en gyllene regel att eliminera allt vad stress heter. Korta, nervkittlande connections går fetbort. Därför hade jag, helt taktiskt, planerat in en mjuklandning med en övernattning till att börja med.
Jag övervägde först att vi skulle kuska hela vägen in till stan för att checka in på goa gamla InterContinental, men logistiknerven vann. Valet föll istället på Hyatt Regency Bangkok Suvarnabhumi Airport, the hotel formerly known as Novotel innan det rebrandades och plockades upp av Hyatt.
Efter den där smidiga passagen genom Priority Immigration traskade vi bort till gate 4. Planen var egentligen att ta gångtunneln, men Hyatts representant på plats var minst sagt övertalande och tyckte absolut att vi skulle ta deras shuttle istället. Sagt och gjort, "Silverpilen" rullade fram direkt och vi fick privat skjuts utan tillstymmelse till väntetid.
Visa bifogad bild 176113
Silverpilen, en diskret Toyota-minibuss, tog oss den korta biten från gate 4 till hotellet.
Inför den här resan hade jag gjort en hel del överväganden kring var och hur vi skulle bo. Det börjar helt ärligt bli en smula trångt i vanliga standardrum för hela familjen Kris. Efter att ha räknat lite på siffrorna visade det sig faktiskt vara billigare att boka en Executive Suite än två connecting rum. Jag slog till direkt. Då ingick dessutom lounge access, och det var inga som helst problem att få in två roll-away-sängar till kidsen med gott om svängrum kvar.
Jag kliver in som helt statuslös på Hyatt, och vi slussades smidigt bort till loungen för incheckning medan vi kylde ner oss med en välkomstdrink.
Visa bifogad bild 176108
Entré till loungen på Hyatt, dörren till kvällens högkvarter.
Visa bifogad bild 176114
Välkomstdryck i loungen under en smidig incheckningsprocedur.
Visa bifogad bild 176115
Eftermiddagssnacks i loungen som dämpade den första hungern.
Men precis när nyckelkorten hade överlämnats kom chockbeskedet som fick hela min noggrant uträknade dagsplan och logistiska layout att implodera. Swimmingpoolen var stängd för underhållsarbete under just denna vecka!
Här behövde jag ta ett djupt andetag. Vi hade valt detta hotell av exakt två anledningar: 1) stressfritt gångavstånd till flygplatsen, och 2) en schysst pool där vi som jetlaggad familj kan slappa bort en halvdag innan nästa etapp. Min fasta övertygelse är att premiumhotell brukar vara snabba med att trolla fram fullgoda alternativ vid sådana här fadäser. Jag har exempelvis varit med om att bo på InterContinental i Berlin och blivit smidigt överflyttad till Pullman för att gymma och simma när det varit underhåll på gång. Jag drog på mig den mest envisa BC-kostymen, påpekade detta för loungemanagern och föreslog att de helt enkelt fick skjutsa oss till Hilton eller någon liknande etablering i närheten några timmar. Efter febril intern konversation mellan personalen fick vi till slut 'computer says no'. Det blev kalla handen på poolfronten, men efter hårda förhandlingar landade vi istället en mycket rejäl rabatt på rumspriset som plåster på såren.
Men, vad är väl en pool på Hyatt... Nu var goda råd dyra. Vi behövde aktiveras för att inte somna innan solen gått ner.
Visa bifogad bild 176106
Hotellvardagsrummet med roll-aways på plats. Gott om utrymme.
Visa bifogad bild 176105
Sovrummet levererade en klassisk, välkomnande handdukselefant till kidsens förtjusning.
Visa bifogad bild 176107
Chockbeskedet. Poolen stängd och dörrarna hermetiskt låsta.
Att åka hela vägen in till centrala Bangkok kändes drygt för en halvdag. Istället vände vi på den berömda femöringen och toge en Bolt till Hua Takhe Old Market, en gammal marknad som ligger relativt nära flygplatsen. Det visade sig vara ett genidrag som passande vår energinivå perfekt. Här fanns inte en europeisk turist så långt ögat nådde. Däremot drällde det av lokala besökare och asiatiska turister som var djupt, nästan religiöst, upptagna med att ta selfies i minutiöst stagade områden med stylade bakgrunder.
Kring vattenvägarna och plåtskjulet spred sig ett skönt lugn. Vi shoppade lite smått, drack kaffe och åt en helt fantastisk lokal lunch. Notan för hela gänget på fyra personer? Runda slängar 100 svenska riksdaler.
Visa bifogad bild 176116
Färgglad konstbutik som lyste upp längs Hua Takhe Market.
Visa bifogad bild 176112
Ett marknadsstånd där ägarens hund lojt tagit plats direkt bland varorna som säljs.
Visa bifogad bild 176111
Marknaden kryllar av tama katter och hundar. Här en katt som ogenerat klev upp på restaurangbordet medan personalen passade på att göra lite yoga med den.
Visa bifogad bild 176110
Här gäller det att hålla koll på fötterna. En snubbe kör obekymrat motorcykel över en smal, brant bro rakt in i marknadsmyllret.
Visa bifogad bild 176109
Utsikt från bron med vy över marknadens plåtskjul längs kanalerna. Mitt i alltihop fick en grupp lektion i att paddla kajak.
Framåt sen eftermiddag drog vi oss tillbaka till hotellet och det var dags för kvällsservice i loungen. Utbudet visade sig vara fullt godkänt för att fungera som en komplett middag. Buffén bjöd på kalla smårätter, ostar, bröd, några varma alternativ samt en trevlig dessertavdelning. Ingen självservice i baren, utan personalen studsade runt och serverade dryck löpande. Extra plus i kanten för att de erbjöd lokal craft beer på fat i form av Chalawan Pale Ale.
Visa bifogad bild 176099
Det imponerande ljusinsläppet i atriet och receptionen på Hyatt.
Visa bifogad bild 176104
Varma rätter uppdukade på kvällsbuffén.
Visa bifogad bild 176103
Efterrättsavdelningen som avslutade kvällssessionen.
Visa bifogad bild 176101
Mycket trevligt med thailändsk öl på fat, Chalawan Pale Ale satt som en smäck.
Visa bifogad bild 176102
Ingen självservice i baren, men personalen såg till att det fanns något för alla.
Själva hotellbyggnaden är i ärlighetens namn ganska sliten, men det syns tydligt att kåken genomgår en rejäl facelift nu när Novotel-eran har lämnats bakom dem. Under kvällen råkade vi faktiskt villa bort oss helt och stega rakt ut på en våning som visade sig vara en aktiv byggarbetsplats. Det mest intressanta med thailändsk bygglogistik är att man tydligen bara kan stövla rakt in i rå betong utan att någon höjer på ögonbrynen.
Visa bifogad bild 176098
Delar av hotellet under renovering. Intressant att man bara kunde stanna hissen och stövla rakt ut bland rå betong och öppna väggar.
Efter en välbehövlig och djup natts sömn klev vi ner till restaurangen för frukost. Utbudet var fullgott med en vass egg station som levererade enligt konstens alla regler. Därefter var det bara att checka ut, ta tunneln under P-huset tillbaka till terminalen på Suvarnabhumi och göra oss redo för nästa logistiska drag.
Visa bifogad bild 176100
Egg station vid frukosten på Hyatt gjorde absolut inte bort sig.
The Verdict
Hyatt Regency vid flygplatsen levererade på yta och lounge, men poolhaveriet sköttes stelt, vilket vi dock snabbt förhandlade om till en rejäl rabatt. Den stängda poolen blev en välsignelse i förklädnad då det tvingade ut oss på en fantastisk mini-utflykt till Hua Takhe Old Market. Hotellet bär på en del slitage, men den pågående renoveringen lovar gott för framtiden.
Det är nu äventyret börjar på riktigt. Vi har lämnat den trygga allianshamnen och ska strax kliva ombord på ett flygbolag som opererar helt utanför de tre stora drakarna. Vårt bagage blir incheckat till en historisk plats där tidsandan tycks ha stått stilla, undangömd bland dimhöljda berg och gyllene tempeltak. Frågan är om loungen på nästa etapp kan mäta sig med vad vi hittills upplevt, eller om vi är på väg mot helt okända jaktmarker?
Stay tuned for more...