Lyft ja, vill ni höra hur det gick med min bilhyra?
Lyft har sin uthyrning ihop med sitt Driver Center söder om flygplatsen nästan vid Airport/LAX-metron. Ingen transferbuss men man får $10 i kredit hos Lyft för att ta sig dit och från. Jag åkte Metro dit och Uber därifrån, så kan inte säga om det funkade.
Bilmodellen, en Toyota Prius, var ju toppen. Drog knapp nån bensin alls och smidig att köra (automat). Tyvärr var den väldigt repig med många "scratches". Lyft använder antagligen samma bilar till rental som till taxiverksamheten. Detta gjorde både uthämtning och återlämning krånglig. Jag ville dokumentera allt vid hämtning och få ett kvitto vid återlämning så att allt var fine. Är alltid noga med detta när jag hyr bil, särskilt utomlands.
Tyvärr var det stora minuset att det tog 30 min i väntan vid utlänning och 45 min väntan vid återlämning, pga allmänt rörigt och att olika förare och personal gick om varandra i lokalen. Lite berodde det på post-Coachella som rådde i L.A den här veckan med många besökare som skulle hem. Man måste signa kontrakt manuellt och visa ID och kreditkort. Jag kan tycka att en app-tjänst som Lyft skulle kunna sköta detta helt digitalt i appen så att man bara kan hämta nyckeln, men gissar att lagar och regler är ivägen.
Det billigaste alternativet mot Lyft som jag hittade mina datum var på Avis för $120, mer än dubbelt så dyrt. Så väntan var väl värt det. Om man har bråttom och eller hittar ungefär samma pris på Hertz/Avis så rekommenderar jag det istället. Tips också att Lyft hyr ut åt Sixt i Lyft-appen, så kolla alltid pris där också.
Min Prius utanför Lyfts Driver Center/Rental Office på LAX.