Senaste nytt

Hyrbilspriserna har skenat i LA jmf Avis direkt mot Holidayautos

Lyft har börjat med hyrbilar och man får $30 i rabatt på första hyran, vilket gav mig priset $48 för en Compact Hybrid-bil under ett dygn här i LA. Hälften mot vad Avis vill ha. Vi får se hur det funkar.
De pushar det ganska hårt i appen också. Glöm inte att registrera dig för Hiltonpoäng. Efter 173 hyror kan du få en gratisnatt på ett flygplatshotell.

Lyft ja, vill ni höra hur det gick med min bilhyra?

Lyft har sin uthyrning ihop med sitt Driver Center söder om flygplatsen nästan vid Airport/LAX-metron. Ingen transferbuss men man får $10 i kredit hos Lyft för att ta sig dit och från. Jag åkte Metro dit och Uber därifrån, så kan inte säga om det funkade.

Bilmodellen, en Toyota Prius, var ju toppen. Drog knapp nån bensin alls och smidig att köra (automat). Tyvärr var den väldigt repig med många "scratches". Lyft använder antagligen samma bilar till rental som till taxiverksamheten. Detta gjorde både uthämtning och återlämning krånglig. Jag ville dokumentera allt vid hämtning och få ett kvitto vid återlämning så att allt var fine. Är alltid noga med detta när jag hyr bil, särskilt utomlands.

Tyvärr var det stora minuset att det tog 30 min i väntan vid utlänning och 45 min väntan vid återlämning, pga allmänt rörigt och att olika förare och personal gick om varandra i lokalen. Lite berodde det på post-Coachella som rådde i L.A den här veckan med många besökare som skulle hem. Man måste signa kontrakt manuellt och visa ID och kreditkort. Jag kan tycka att en app-tjänst som Lyft skulle kunna sköta detta helt digitalt i appen så att man bara kan hämta nyckeln, men gissar att lagar och regler är ivägen.

Det billigaste alternativet mot Lyft som jag hittade mina datum var på Avis för $120, mer än dubbelt så dyrt. Så väntan var väl värt det. Om man har bråttom och eller hittar ungefär samma pris på Hertz/Avis så rekommenderar jag det istället. Tips också att Lyft hyr ut åt Sixt i Lyft-appen, så kolla alltid pris där också.

500ae61b4e76276dd64f56380b1b1c55.jpg

Min Prius utanför Lyfts Driver Center/Rental Office på LAX.

Vansinnespriserna kvarstår.. Drygt 30k för en mellanstor suv 14 dagar via Hertz och runt 19k från Avis (Hämta IAD, lämna MIA. Dock ingen större skillnad om man lämnar tillbaka på IAD igen). Detta oavsett om jag kollar maj/juni eller september.. Inte så kul att bränna resbudgeten på en hyrbil..

Någon som skulle vilja göra en sökning på 23/9-6/10 IAD-MIA hos de olika hyrfirmorna för att se vad ni får för priser på en mellanstor SUV?

Vansinnespriserna kvarstår.. Drygt 30k för en mellanstor suv 14 dagar via Hertz och runt 19k från Avis (Hämta IAD, lämna MIA. Dock ingen större skillnad om man lämnar tillbaka på IAD igen). Detta oavsett om jag kollar maj/juni eller september.. Inte så kul att bränna resbudgeten på en hyrbil..

Någon som skulle vilja göra en sökning på 23/9-6/10 IAD-MIA hos de olika hyrfirmorna för att se vad ni får för priser på en mellanstor SUV?
Sixt via Lyft vill ha ca $800 för 10 dagar i Miami, men man kan inte boka så långt fram som sep.

Hej Rima, rekommenderar att söka på SAS Car Rental - Search page (carsbookingengine.com) Med EBG inloggning ser jag Mazda CX5 för ca 13,000 SEK, inkl envägshyra. Upphämtning 23 sep Washington DC, lämna 6 okt MIA (Miami flygplats). Obs att upphämtning inte sker på IAD men med tanke på priset är det förmodligen billigare att ta taxi/Uber/Lyft dit.
Ett par goda råd är
- boka den storlek på bil du vill ha, dvs de mindre brancherna har inte flera bilar att välja på utan man får det man har betalat för oavsett status
- ring ca en vecka innan och bekräfta tid för upphämtning
- kontrollera kvittot för uthyrningen du får i samband med att du hämtar upp bilen (senast försökte det lilla Hertz kontoret lägga på 1.000 USD (!!) extra, något som kontorschefen på LAX var otroligt behjälplig och proffsig med att ändra tillbaka till samma avgift som vi hade bokat för
- om du ser ett bra pris - boka det om avbokningsvillkoren är förmånliga då de oftast bara har 1-2 bilar per erbjudande
- kontrollera om kontoret är öppet (vissa har stängt under pandemin) samt vad andra kunder tycker. Oftast finns åtminstone ett kontor som är hyfsat ok.

Liten, liten ljusning kan skönjas.

Enterprise är nu nere på $85 + skatt för minsta bilarna (strax under $100 för stor bil) bland annat på Fort Lauderdale (FLL) i augusti. Klart bättre än $200 plus som alla andra tog senast jag kollade.

Hamnade på ca 16.200 SEK för 14 dagar med Tahoe (eller liknande), tre förare och envägshyra från IAD till MIA. Dett var hos AVIS och får väl tyvärr ses som acceptabelt då Hertz låg på över 30k för motsvarande.

Toppen